2012-10-10, 20:40
Medlem
pokereves avatar
Kvinnna ~50år precis genomgått menopaus
Molande smärta det senaste halvåret i hypogastriet, höger fossa och vidare dorsalt, delvis smärtlindring av NSAID. Inga systemiska symtom som feber etc. Kanske något tröttare än normalt. Lite hematuri. Rtn visade inga förändringar. Inga andra GI problem, inga UVI, normal gyn..
Diff u.a
Ca u.a
PTH u.a
T3/T4 u.a

Mvh
Citera
2012-10-10, 20:58
Medlem
Duramaters avatar
Med lite hematuri menar du mikrohematuri?

Har man tagit SR på henne? Mikrohematuri utan övriga symtom behöver inte utredas men i hennes fall så borde man ta SR. Ultraljud och/eller urografi.

Edit: såg nyss att man redan gjort rtg
Citera
2012-10-10, 21:07
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Med lite hematuri menar du mikrohematuri?

Har man tagit SR på henne? Mikrohematuri utan övriga symtom behöver inte utredas men i hennes fall så borde man ta SR. Ultraljud och/eller urografi.

Edit: såg nyss att man redan gjort rtg

Tror bara de tog CRP, vilket var normalt ... Jo mikrohematuri stämmer. De sa precis det också, att det inte skulle utredas vidare... Men hon besväras av smärtan och är orolig. Behöver ibland ta ut sjukdagar pga smärtan.

Hon har föresten en benign cysta vid thyroidea ( alla värden normala, TSH etc) men jag har svårt att se hur det skulle kunna hänga ihop?
Citera
2012-10-10, 21:15
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Tror bara de tog CRP, vilket var normalt ... Jo mikrohematuri stämmer. De sa precis det också, att det inte skulle utredas vidare... Men hon besväras av smärtan och är orolig. Behöver ibland ta ut sjukdagar pga smärtan.

Hon har föresten en benign cysta vid thyroidea ( alla värden normala, TSH etc) men jag har svårt att se hur det skulle kunna hänga ihop?

Jag också.
Det jag tänker främst på är om hon kanske har någon typ av inflammatorisk parenkymatös njursjukdom. Det som jag främst tänker på är IgA nefrit där mikroskopisk hematuri kan vara enda symtomet.
Citera
2012-10-10, 21:23
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Jag också.
Det jag tänker främst på är om hon kanske har någon typ av inflammatorisk parenkymatös njursjukdom. Det som jag främst tänker på är IgA nefrit där mikroskopisk hematuri kan vara enda symtomet.

Jo, får ha det i åtanke... Tack för hjälpen!
Citera
2012-10-10, 21:25
Medlem
pokereves avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Loin_pain_hematuria_syndrome

Vad tror du om det här då? Kanske ett longshoot och det finns ju ingen bot...
Citera
2012-10-10, 21:34
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
http://en.wikipedia.org/wiki/Loin_pain_hematuria_syndrome

Vad tror du om det här då? Kanske ett longshoot och det finns ju ingen bot...

http://rarediseases.info.nih.gov/GARD/QnASelected.aspx?diseaseID=6920
Där fanns det lite frågor och svar. Där stod det att patienter med LPHS har en period där hematurin är synlig.
Men det är svårt att säga, symtomen (smärta och att man inte är "kapabel" att jobba) stämde om jag ska vara ärlig.
Citera
2012-10-10, 21:47
Medlem
Antar att hon redan får hjälp hos distriktsläkaren? Vad är det för röntgen man har gjort, datortomografi av buken? Har hon blivit bedömd av gynekolog? Det är ju inte helt ovanligt med benigna/maligna gyn el kolorektala förändringar i den åldern.
Citera
2012-10-10, 21:53
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Antar att hon redan får hjälp hos distriktsläkaren? Vad är det för röntgen man har gjort, datortomografi av buken? Har hon blivit bedömd av gynekolog? Det är ju inte helt ovanligt med benigna/maligna gyn el kolorektala förändringar i den åldern.

Japp en DT .. Gyn var ok.

mvh
Citera
2012-10-10, 22:17
Medlem
Låter som en vanlig "tyst" njurbäcken inflammation
Citera
2012-10-10, 22:28
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga