2012-10-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag får associationer till Bruno Wintzell som Paul, har det kommit fram om det finns riktiga personer bakom personerna i böckerna?

Brubo W. bög? Han ringde ner mig för att få till en date - och han hade ett förhållande med Goldie Hawn... (det andra förslaget i tråden tror jag mer på).
Citera
2012-10-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Jag jobbar på en industriverkstad där medelåldern ligger på 50 år, du kan ju tänka dig hur snacket gick där .

OnT: Tyckte serien var rätt bra, man förstår ju att det spreds så vilt som det gjorde med tanke på att alla verkade ligga runt utav bara fa-an. Sen hur verklighetstrogen den är lämnar upp till er som var i vuxen ålder under det "glada" 80-tale

Kalla mig gärna för idiot men är inte Stefan Sauk homosexuell i verkliga livet? Bara som kuriosa.

HUR gick snacket på ditt jobb?
Citera
2012-10-09, 21:56
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Jo,de visste att det var blodsmitta eller möjligtvis smittades mellan kroppsvätskor, trots det behandlades ett stort antal människor direkt omänskligt.
Att torka tårar borde redan då få sjukvården förstått varit ofarligt.
Torka tårar hör inte till sjukvårdens kärnverksamhet. Görs det så är det av barmhärtighet. Det är min uppfattning.
Citera
2012-10-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag tyckte det var en bra skildring av de homosexuellas verklighet under 80-talet. Jag förstår dock inte varför ingen skyddade sig, även om de inte hade en aning om HIV och AIDS så existerade ju alla andra sexuella sjukdomar.

Borde de inte ha någon annan än Sauk som spelade den värmländska pappan. För att vara från Värmland pratade de extremt lite värmländska

Gonorre (accenten finns inte kvar på tangentbordet) kunde man få då och då genom heterosexuell sex. (vilken information bögar fick på den tiden har jag ingen aning om.) Då fick man antibiotika, inte så märkvärdigt. Minns inte att det var tal om att skydda sig mot könssjukdomar innan hiv/aids blev allmänt känt. (tja monogami har väl alltid haft sina anhängare). Antibiotikaresistens kände vi inte heller till i början av 80-talet.
Citera
2012-10-09, 22:24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Brubo W. bög? Han ringde ner mig för att få till en date - och han hade ett förhållande med Goldie Hawn... (det andra förslaget i tråden tror jag mer på).
Jo, jag vet, men han var bildlik Paul och en "glamourkille", umgicks inte i dem kretsarna och bisexualitet/homosexualitet var inte nåt som skyltades med. Han dog i cancer, men det ryktades om AIDS, eller Adidas som en del sa.
Citera
2012-10-09, 22:36
Medlem
Paco.Escobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudersvinet
Förstår inte hur någon alls kan vara både kristen och bög. Alla kyrkor och stora religioner hatar bögar och deras heliga urkunder stadgar dödsstraff för bögande.
Vore väl klokare att vara schaman eller något om man nu ska vara religiös.

Ett synnerligen begåvat och klarsynt inlägg. Särskilt mot bakgrund av att en överväldigande majoritet av dem som tillhör olika former av strikt religiösa församlingar fostrats in i en sådan gemenskap i kombination med att det här med sexuell läggning inte direkt är ett aktivt val man gör.

Däremot har jag för mig att jag såg ett "Fråga Olle"-avsnitt där de träffade en homosexuell man som var strikt religiös och därför valde att inte leva ut sin sexualitet. Han menade att homosexuella förbindelser var en synd och att hans sexuella preferenser var en av Guds prövningar.
Citera
2012-10-09, 22:39
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Vad förvånad man blir när vår neutrala statliga media gör ett vänsterextremistiskt propagandaprogram om sodomiter.
Citera
2012-10-09, 22:44
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Vad förvånad man blir när vår neutrala statliga media gör ett vänsterextremistiskt propagandaprogram om sodomiter.
Beviset att vi har in indoktrinerad befolkning
Citera
2012-10-09, 23:23
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag får associationer till Bruno Wintzell som Paul, har det kommit fram om det finns riktiga personer bakom personerna i böckerna?

Från SVT's chatt:

Johan: Kommer vi att få veta vad dina vänner hette på riktigt? Rasmus, Benjamin, Reine, Bengt etc? Eller det kanske du inte vill offentliggöra.

Jonas Gardell: Alla de riktiga namnen är ristade i mitt hjärta! Jag viskar dem med kärlek för mig själv - och tillsammans med våra gemensamma vänner.

http://www.svt.se/torka-aldrig-tarar-utan-handskar/las-hela-chatten-med-jonas-gardell
Citera
2012-10-09, 23:36
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Torka tårar hör inte till sjukvårdens kärnverksamhet. Görs det så är det av barmhärtighet. Det är min uppfattning.
Du har aldrig någonsin hört att vårdens uppgift är att "ibland bota, ofta lindra, alltid trösta"?
Att torka tårar med handskar visar på att detta mål försvinner när människor är allt för rädda för patientens sjukdom (vilket så klart är förståeligt under den allra första tiden av aidsutbrottet) och vad rädsla gör med vår förmåga till omtanke och medmänsklighet.
Det är en tankeställare helt enkelt, ingen direkt kritik mot vården utan en kritik mot rädslan, i boken beskrivs också de människor i vården som med en då hypotetisk risk för sin egen hälsa också visade en stark medmänsklighet när den verkligen sätts på prov.
Jag ska vara ärlig och säga att jag nog också skulle varit för rädd för att ta av handskarna och det får jag jobba med när min medmänsklighet kommer att prövas.
Senast redigerad av Richie Aprile 2012-10-09 kl. 23:43.
Citera
2012-10-09, 23:54
Medlem
nynnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fick också sådana vibbar när jag såg scenen där de tittade på nyheterna och han "ömma" sätt att natta sin son. Kristendomen höll honom i schack från att bli den han är...
Och mammans sätt att byta kanal.
Citera
2012-10-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Du som levde där och då och uppenbarligen är homosexuell (hur skulle du annars kunna dra slutsatsen att det är efterkonstruktioner?) vill du vara så god och berätta vad som egentligen hände?
Om du annars menar att ett faktafel är rollbesättningen med "mycket" invandrare så tror jag du bör putsa ögonen, grabben. Skaffa dig en världsbild å återkom.

Tyckte serien var bra, reagerade som de flesta andra över fulälgen. Kan stolt säga att jag medverkat som statist ser fram mot fortsättningen.

Inte gay alls men folk som du gör ju att många drar sig för att ha gay-vänner eftersom det blir rykten och det är ett problem alla gaysen dras med.

Invandrare har det funnits länge men de smälte in bättre på den tiden kan man väl krasst konstatera. Det är bara slarvigt gjort eftersom man märker att Gardell vill hasta fram sina åsikter och han bjuder inte alls in tittaren och lämnar inget åt fantasin. Om Gardell målade skulle det inte bli mycket för själen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in