2012-10-07, 18:24
Medlem
jowals avatar
Hej,

Jag har fått väldigt bekväma arbetstider och kommer vistas på mitt hemmakontor ett bra tag framöver.

Detta innebär att en utav mina drömmar kan kommas att besannas, nämligen att skaffa mig en hund. Jag har allt planerat i stora drag och vet precis vad jag är ute för hund, nämligen en svart schäfer.

Nu vill jag fråga er som har schäfrar, har haft en eller har erfarenhet från att ha schäfrar. Jag vill veta allt ni själva vet om dessa underbara hundar

Konkreta frågor:
-Är dom svåra att ha? Jämför med bl.a rottweiler.
-Ska man ha en tik eller hane?
-Hur grova aktiviteter ska man ta med hunden på?

Seså, skäms inte Jag vet att ni vill svara!

PS. Jag har läst både guider på nätet och böcker på biblioteket. Bara så ingen får för sig att jag INTE gjort det och kommer med det som tips.
Senast redigerad av jowal 2012-10-07 kl. 18:37.
Citera
2012-10-07, 20:19
Medlem
triasperiods avatar
Beroende på vad du köper för linjer så skiljer sig ju schäfern åt som natt och dag i skärpa, arbetslust, kamplust, bytesintresse, osv... Och kräver därför också väldigt olika. Därför är det lite svårt att svara.
En vänstervarvare har i regel ganska lite av allt i jämförelse med en bra schäfer efter arbetande linjer.
En av den senare varianten kräver MYCKET aktivering för att må bra och bli en stabil och trevlig individ.

Vad tänkte du ha din hund till? Och har du tittat nåt efter kennel än?
Citera
2012-10-07, 20:37
Medlem
triasperiods avatar
Angående tik/hane så är det ju en smaksak helt och hållet.. Jag själv föredrar tikar i regel, nästa kanske föredrar hanar.
Citera
2012-10-07, 20:46
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Beroende på vad du köper för linjer så skiljer sig ju schäfern åt som natt och dag
Du talar med en person som aldrig haft en egen hund, förklara gärna vad du menar med linjer?

Citat:
Vad tänkte du ha din hund till?
Jag har somsagt kommit över en enorm andel hemmatid, kommer arbeta hemifrån. Hund har jag alltid velat ha, har passat andras hundar och känner helt enkelt att en hund skulle komplettera mitt liv väldigt bra. Jag bor ute på landet och har nära till stranden :P så jag är ute mycket redan som det är.

Citat:
har du tittat nåt efter kennel än?
Jap, denna
Citera
2012-10-07, 21:22
Medlem
triasperiods avatar
Med linjer menas vilka egenskaper som finns i stamtavlan, dvs vilka egenskaper man därmed också kan förvänta sig hos den aktuella hunden.
Senast redigerad av triasperiod 2012-10-07 kl. 21:25.
Citera
2012-10-07, 21:27
Medlem
triasperiods avatar
Skulle tro att demonens gärna ser att man tävlar eller åtminstone tränar aktivt med sin hund...
Citera
2012-10-07, 22:32
Medlem
Min erfarenhet är att schäfrar är mindre komplicerade än rottweiler, har ett mjukare temperament och har mer "flockkänsla" /följsamhet .
Den är helt enkelt mer "vallhund".
Givetvis är det olika med linjerna där också precis som någon skrivit innan- skyddslinjerna är "hårdare" t.ex.

Schäfern är en trevlig hundras som fått oförkänt dåligt rykte efter att man på 70-talet (tror jag det var) gav schäfrar till missbrukare för att de skulle lära sig att ta ansvar-gick så där med det experimentet.
Sedan har utställningsschäfrarna i princip avlats sönder med slutande ryggar och vinklade hasor så de går som krattor.

Dock ska man komma ihåg att schäfern i grund och botten är en brukshund med stor kapacitet 8oavsett vilken linje man tar ifrån) - ofta får man problem med dem bara för att de inte får något att göra. Vill man bara ha en sällskaps hund finns bättre alternativ både för hundägaren och hundens skull!
Citera
2012-10-08, 00:20
Medlem
jowals avatar
Citat:
Med linjer menas vilka egenskaper som finns i stamtavlan, dvs vilka egenskaper man därmed också kan förvänta sig hos den aktuella hunden.

Aha okey. Vad hade du föredragit för linjer då? Jag är ute efter en hund som är tillgiven min familj men ändå fungerar med mycket olika folk.

Citat:
Skulle tro att demonens gärna ser att man tävlar eller åtminstone tränar aktivt med sin hund...
Dom har inte nämt något sådant i mailen än iaf

Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Min erfarenhet är att schäfrar är mindre komplicerade än rottweiler, har ett mjukare temperament och har mer "flockkänsla" /följsamhet.
Jag har passat en väns rottis och jag vill aldrig ha en sådan själv, har väldigt svårt att läsa den hunden. Kanske bara är den men i vilket fall vill jag inte ha en. Men det är just det med flocken jag vill ha, så att den känner sig som en i familjen osv.

Citat:
Givetvis är det olika med linjerna där också precis som någon skrivit innan- skyddslinjerna är "hårdare" t.ex.
Hur menar du? Jag är noob på dessa begreppen :P

Citat:
Dock ska man komma ihåg att schäfern i grund och botten är en brukshund med stor kapacitet 8oavsett vilken linje man tar ifrån) - ofta får man problem med dem bara för att de inte får något att göra. Vill man bara ha en sällskaps hund finns bättre alternativ både för hundägaren och hundens skull!
Detta är vad jag är ute efter också, jag vill inte ha en halvdan hund som lyssnar varannan gång i bästa fall. Jag vill ha direkt respons ifrån hunden och kommer träna på vad som behövs för att ta mig dit med hunden. Jag är så trött på hundägare som verkar handskas med mjukisdjur istället för vad dom är..
Citera
2012-10-08, 00:53
Medlem
Helt ärligt tycker jag att du verkar vara en novis - du säger att det är en schäfer du vill ha, men har samtidigt ingen aning om vad en hund överhuvudtaget eller schäfer, mer specifikt, egentligen ÄR (utöver generellt utseende).

Med andra ord börjar du i fel ände.

Fundera först över varför du vill ha hund; hur mycket tid vill du spendera med din framtida familjemedlem och vilken/vilka (om alls?) hundsport du vill syssla med?

Ingen hundsport? Ta en titt på rasgrupp nio: http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/att-valja-hundras/rasgrupper/
Citera
2012-10-08, 01:06
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeatbyPickles
Helt ärligt tycker jag att..

Helt ärligt har jag inte påstått något annat heller. Om du läser tex. mitt första svar så säger jag ganska tydligt att jag aldrig ägt en hund innan. Så tack för att du läser ordentligt nästa gång.

Och nej jag tycker personligen inte alls jag börjar i fel ände, jag vet mycket väl vad jag SJÄLV vill göra med hunden och hur jag ser det framför mig. Men verkligheten brukar te sig ganska annorlunda, därav har jag bl.a här skrivit en tråd för att få tips och kunskap, har detta verkligen förbigått dig totalt?

Frågan är alltså inte huruvida du tycker en Schäfer passar mig eller inte, frågan är vad du tycker om Schäfrar och vad du har för erfarenhet utav dom.

Jag är nästan inte intresserad utav andra hundar, och jag kommer ta alla steg som jag kommer behöva ta. Om det så handlar om att varje dag ta sig någonstans för att stimulera hunden eller vad det nu är.

Jag tackar för ditt svar men vill undanbe dig från att fortsätta med liknande frågor.
Citera
2012-10-08, 08:16
Bannlyst
Tror du en kennel som främst säljer till väktare, polis, försvar och andra aktiva hem ens är intresserad av att sälja en hund till nån som dig som knappt vet vad som är bak och fram på en hund?
Vill inte låta nedvärderande men det är en seriöst frågeställning..
Om dom mot förmodan låter dig köpa så räkna med att dom väljer valp ur kullen åt dig, du får måndagsexemplaret eftersom hunden "ändå inte ska arbeta eller meriteras" - även om dom inte säger det rakt ut.
Citera
2012-10-08, 08:30
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Tror du en kennel som främst säljer till väktare, polis, försvar och andra aktiva hem ens är intresserad av att sälja en hund till nån som dig som knappt vet vad som är bak och fram på en hund?
Vill inte låta nedvärderande men det är en seriöst frågeställning..
Om dom mot förmodan låter dig köpa så räkna med att dom väljer valp ur kullen åt dig, du får måndagsexemplaret eftersom hunden "ändå inte ska arbeta eller meriteras" - även om dom inte säger det rakt ut.

Just den kenneln fick jag rek. utav en familj som köpt sina 3 senaste hundar därifrån. Inget jag letat upp själv med andra ord, ifall du har ett tips själv så dela gärna med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in