2012-10-02, 20:12
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Med er ska ni ha ett intyg från arbetsgivaren (behörig firmatecknare)där det framgår att ni två jobbar ihop och har en yrkesmässig relation.

Nu jobbar jag på ett stort internationellt företag med amerikanska ägare vilket får mig att fundera på att jag kanske har missuppfattat vem som kan skriva detta intyget.
Vem på företaget kan göra/skriva detta intyget? Räcker det med personalchefen?

Tack på förhand
/Bossieman
Citera
2012-10-02, 20:19
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Nu jobbar jag på ett stort internationellt företag med amerikanska ägare vilket får mig att fundera på att jag kanske har missuppfattat vem som kan skriva detta intyget.
Vem på företaget kan göra/skriva detta intyget? Räcker det med personalchefen?

Det finns typiskt sett tre behöriga företrädare för ett aktiebolag. VD:n, styrelsen samt en eller flera särskilda firmatecknare. Möjligtvis så är HR-chefen bemyndigad i den tredje kategorin.
Citera
2012-10-02, 20:55
Medlem
Det måste vara något väldigt osedvandligt och viktigt intyg som utställande företag ska garantera äktheten av......eller så fattar inte den som begär intyget vad han håller på med.

Gå in på allabolag.se, sök på ditt bolag samt välj fliken "befattningar". Troligen tecknas firman av en styrelseledamot i förening med en annan styrelseledamot, vd eller extern firmatecknare eller något liknande.
Citera
2012-10-03, 07:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
"Med er ska ni ha ett intyg från arbetsgivaren (behörig firmatecknare)där det framgår att ni två jobbar ihop och har en yrkesmässig relation."

Är det citerade verkligen skrivet av en vuxen person? Ring upp och fråga vad han vill. Vill han ha ett arbetsgivarintyg, ett samarbetsavtal eller ett kompanjonsavtal?

Vem begär intyget och i vilket sammanhang? Av språkbruket att döma, är det citerade skrivet av en tönt, som försöker göra sig märkvärdig eller en som gått ut grundskolan efter åttonde klass från en dålig skola med låg lärartäthet, vid närmare eftertanke skulle det kunna vara en handläggare på Arbetsförmedlingen.
Senast redigerad av trottwell 2012-10-03 kl. 08:10.
Citera
2012-10-03, 19:00
Medlem
Han menar gissningsvis inte en särskild firmatecknare enligt aktiebolagslagen utan helt enkelt bara någon som kan binda bolaget, t.ex. då personalchefen genom sin ställningsfullmakt.
Citera
2012-10-03, 21:10
Medlem
Alltså, intyg har ju två primära (juridiska) funktioner:

1. De utfärdas under straffansvar (BrB 15:11)
2. De utfärdas under skadeståndsansvar (Skadeståndslagen 2:2 vid brott samt okodifierade regler om skadeståndsskyldighet för ren förmögenhetsskada vållad genom vårdslöshet i vissa fall: NJA 1987 s. 692)

Den enda juridiska funktionen med att ha behörig firmatecknare (istället för någon med praktisk koll...) att ställa ut ett intyg är ju att man binder den juridiska personen ganska säkert till ett skadeståndsansvar. Rent praktiskt kan det ju sen vara enklare att kontrollera firmateckning än ställningsfullmakt också.

Antingen måste det vara något ytterst speciellt form av intyg, eller så fattar inte den som begär det ett skit. Jag lutar åt det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in