2012-09-29, 20:29
Medlem
SmallTowns avatar
Gokväll FB.

Väldigt många har till synes någon slags lånehunger. Jag sitter inte i samma situation och jag lyckas inte lista ut varför man vill ta alla dessa lån. Lån till konsumtion t.ex

Kan någon ge insikt till lånehungern ? tror många att de inte behöver betala tillbaka och ser det som snabba pengar eller dylikt ?

Själv tycker jag det är bättre att spara först men vad vet jag

Vad tror ni om fenomenet lånehunger, hur ligger det till ?
Citera
2012-09-29, 20:36
Medlem
Odd3lishs avatar
Folk inser inte vad alla lån kostar i räntor och sånt. Dock så är det enkelt och bekvämt. Alldeles för lätt att få lån i Sverige. Vet inte hur det är i andra länder men visst är vi överlägset mest belånade i Europa?

Lån är inte så roande i längden.
Citera
2012-09-29, 20:45
Medlem
arcen2011s avatar
Det är nog mer köphysteri än lånehunger. Lånen blir bara ett symptom på ett annat beteende i en värld där det är viktigt att ha det senaste. Slit och släng-samhälle. Då har man inte tid att spara.
Citera
2012-09-29, 20:49
Medlem
Jag vet inte om det finns en "lånehunger" verkar mest att fattiga WT tar lån efter lån som i alla tider de gjort för att finansiera nyaste LCD TV´n eller för att vara kung i baren.

Varför det märks mera idag än för 10- 15 år sedan är nog för att median frossar i detta.
Citera
2012-09-29, 21:05
Medlem
BaLLs avatar
vika typ av lån menar du? Spara i all ära men det är inte så lätt att spara ihop runt miljonen för att kunna köpa en bostad tillexempel, och det kan bli rätt svårt att jobba heltid vid studier (studielån)

Bostadsmarknaden i Sverige är helt skev,70 procent av Sverige har nog inte en miljon i rena pengar att lägga på en lägenhet.
Citera
2012-09-29, 21:10
Medlem
SmallTowns avatar
Menar alla slags lån.
Privatlån för konsumtion, billån, lån till boende, smslån för lite snabba cash.

Om nu de flesta inte har 1 000 000kr låt säga för en lägenhet. Att man då söker sig till ett sånt område för att köpa på lånade pengar ?

För mig känns det som att man blir låst att fortsätta jobba och slita och knega långt in på ålderns höst om man har stora lån. Räntorna ska in.

Man blir som en slav känns det som.

Tycker ni samma ?
Citera
2012-09-29, 21:49
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Menar alla slags lån.
Privatlån för konsumtion, billån, lån till boende, smslån för lite snabba cash.

Om nu de flesta inte har 1 000 000kr låt säga för en lägenhet. Att man då söker sig till ett sånt område för att köpa på lånade pengar ?

För mig känns det som att man blir låst att fortsätta jobba och slita och knega långt in på ålderns höst om man har stora lån. Räntorna ska in.

Tycker ni samma ?

De allra flesta som har bostadsrätt har lån på bostaden. Vilken verklighet lever du i?

Stor skillnad att ha bostadslån och att ta smslån för att köpa iPhone 5 liksom.
Citera
2012-09-30, 16:59
Medlem
svampgaffels avatar
Vi tog bostadslån bl.a. för att vi inte ville att vår son skulle växa upp i ett dåligt område. Nu bor vi i ett område vi trivs i och där vi känner oss trygga med att släppa ut honom och att han kommer få en bra uppväxt. Visst binder man upp sig, men man får också väga det mot livskvalité. Hade jag vetat att jag blev gammal och fick behålla hälsan så är det ju en sak att spara ihop pengarna, men sådant går aldrig att garantera. Sedan har vi inget omöjligt lån och om inget oförutsett händer kommer vi kunna amortera det på 15-20 år.
Citera
2012-09-30, 19:02
Bannlyst
Jag köpte häromdagen en mobil på delbetalning från netonnet. Jag läste igenom hela avtalet, som många andra inte gör och det kändes helt okej. Jag är en gymnasiestudent och har ett litet jobb utanför, och jag ser inte denna delbetalning som någon helst problem. Man kan fråga sig varför jag inte sparar ihop pengar, men det e ba för att jag är i "akutbehov" av mobil
Citera
2012-09-30, 19:03
Medlem
Blefss avatar
för att de e så enkelt att få ett lån..
Citera
2012-09-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown

Tycker ni samma ?

Sluta köp saker som inte har säkerhet så är det väll inget att gnälla över, majoritet säljer sitt hus för mer än dom lånade, en bil har också en viss säkerhet så man kan ta sig ur lånefällan enkelt..

Att låna till resor etc är värre..

Men så ska man leva också, man kan inte bo i tält med barn, man kan inte köra 4 ungar och fru i en golf hur ska man då göra? Och vad ska man spara till hela tiden? J
Citera
2012-09-30, 21:19
Medlem
Det är klart folk lånar när hela systemet är byggt på att belöna lånande och bestraffa sparande. Människor tar till sig dessa incitament och agerar därefter. Får du 30% tillbaka på räntekostnaderna på ett lån och blir bestraffad med 30% på reavinster är resultatet självklart.

Dessutom har politikerna beslutat att lägga till inflationen på det hela som gör att ~2% av ditt lån magiskt försvinner varje år och säkerligen kommer realvärdet på din fastighet stiga i minst samma takt.

Med dessa spelregler är det enda rätta att låna, så mycket du bara kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in