2011-12-28, 15:33
Medlem
sthlmkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn
Problemet är bara att jag läst olika på flera ställen, vissa säger att man varje timme förbränner mellan 1-4 cl ren alkohol, andra säger 2 cl sprit, 0,2 promille, 1 gram per kg kroppsvikt, etc. Tycker alla verkar ha sin egen åsikt i denna fråga

Sidospår: Finns det något man kan göra för att skynda på förbränningen?

Ja, det är lite snårigt att få fram pålitliga källor.
http://sverigesbryggerier.se/ol/alkoholforbranning/

Där står det lite från några som åtminstone borde vara experter på området . På andra ställen står det 7 gram alkohol per timme - men om de menar starksprit eller läkarsprit vet jag ej. Och förmodligen knappt dom själva heller. Nä - det blir nog till att googla detta på engelska.
Citera
2011-12-28, 16:24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Klart du blåser grönt.
Har du däremot intagit någon narkotikaklassad medicin med lång halveringstid och det blir blodprov, då är det en annan sak.
Det går i princip inte att supa så mycket att du inte blåser grönt efter två dygn; då har du supit så hårt att du sannolikt inte behöver ta bilen, då du har annat att tänka på.
Citera
2011-12-28, 21:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn
Problemet är bara att jag läst olika på flera ställen, vissa säger att man varje timme förbränner mellan 1-4 cl ren alkohol, andra säger 2 cl sprit, 0,2 promille, 1 gram per kg kroppsvikt, etc. Tycker alla verkar ha sin egen åsikt i denna fråga

Sidospår: Finns det något man kan göra för att skynda på förbränningen?

Det kan nog variera
Med en kroppsvikt på 75 kg brukar man (vem fasen är denne man) säga ca 2,5 cl 40%-ig sprit per timme. Enligt det jag läst.
har en Dräger (sån som polisen har för 4 000:- hemma) och den visar ca samma resultat.
har en sådan för att kolla upp att jag inte kör onykter.

Var det bara 28 timmar får du minska ransonen med 28/40, dvs multiplicera med 0,7
Citera
2012-01-17, 10:51
Medlem
Det är ju rätt lätt att räkna ut när alkoholen är ur kroppen!

Centiliter gånger alkoholhalt delat med 40 delat med 2 är lika med timmar som alkoholen är ur din kropp!

exempel: 1 flaska vin 70cl gånger alkoholhalt 13% delat med 40 då får du ut hur många 40% cl du druckit (promille är baserat på 40% alkohol) och dela det i 2 ( lever förbränner ca 2 cl i timmen)

70x13=910 delat i 40=22.75 delat i 2=11,3 timmar

Så har du druckit en flaska 13% vin så tar det 11.3 timmar att förbränna alkoholen!
Citera
2012-03-05, 12:55
Medlem
swimmingpools avatar
Hur mycket på ett ungefär kan man dricka innan man inte får köra bil? Två öl? Ett halvt glas vin? Eller vad blir det i procent? (Dum fråga jag vet, men vill veta på ett ungefär.)
Citera
2012-03-20, 01:50
Medlem
Diamond_Dogs avatar
okej har hört här att det ska vara lugnt med utandning (startade två trådar först i alkohol - flyttades till papperskorgen då en snäll mod sa "starta tråd i medicin o hälsa" - jag gjorde det, men en andra snäll mod stängde tråden och sa att jag skulle skriva här, verkar ju rätt förnuftigt men frågan är om ja ej borde skriva i resor eller politik om denna fråga så mkt modsen flyttar mina inlägg NU TILL FRÅGAN:

Igår mellan 17-20 drack ja 4x50cl (7.0) jag sov bara ca 2 h mellan 21-23 (så förbränning sker väl Långsammare om ja ej sover, ellerhur?)

Men dom få som svarade innan mina trådar stängdes skrev att ja kan va lugn gällande utandingsprov som sker kl 10 på morgonen.

MEN MIN FRÅGA HÄR, hur är det med blodprov? Kollar dom upp det också? Och hur länge syns det?
Citera
2012-04-02, 21:41
Medlem
Mx_1337s avatar
Hur många (i runda slängar) cl starksprit måste man få i sig för att det ska vara gränsfall på hurvida man är körklar på morgonen dagen efter dagen efter.
Pratar alltså om måndag morgon och alkoholen intogs lördagkväll/natten mot söndag.

Om man då alltså mellan ca kl 20-04, pyntar i sig 12 st öl 33cl ~5,0% vilket enligt min egen uträkning innehåller 49,5 cl 40% starksprit, så borde man ju vara nykter inom ett dygn.
Man kan ju dock inte vara säker på att man förbränner så mycket som 2 cl/h därför tycker jag det liknar ett gränsfall om man ska ut och köra vid kl 6 på måndagmorgon.

Eftersom jag inte har kommit underfund med detta riktigt så har jag både dragit ner på mängden alkohol och slutat dricka tidigare på natten till söndagen när jag vet att jag ska upp tidigt och köra på måndagen.

Vet att det är omöjligt att svara exakt på detta men den som känner för det kan ju säga vad den tycker iallafall.
Citera
2012-09-23, 12:53
Medlem
Jarans avatar
tänkte ta en lättöl (50 cl 3.5%) till maten, har inget annat o dricka. Kan jag köra bil efter det? eller hur mycket måste jag vänta? Hörde att det var 1 timme. 67 kg 185 cm.
Citera
2012-09-23, 15:50
Medlem
HarmonicAces avatar
Det är inte möjligt att beräkna hur snabbt en person tillnyktrar efter en viss mängd alkohol om man inte vet promillehalten.

Promillehalten avgörs av en mängd faktorer:

* Kön
* Ålder
* Etnicitet (t.ex. är många asiater i praktiken allergiska mot alkohol- högre promille)
* Fysisk sammansättning (muskel/ fettmassa)
* Allmän kondition

Vet du däremot om promillehalten förbränner levern konstant mellan 0,15- 0,2 promille/h, och kan därigenom beräkna när du är nykter, även om du kanske då inte bör köra bil av andra orsaker t.ex. trötthet.
Citera
2012-09-23, 23:31
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Det är inte möjligt att beräkna hur snabbt en person tillnyktrar efter en viss mängd alkohol om man inte vet promillehalten.

Promillehalten avgörs av en mängd faktorer:

* Kön
* Ålder
* Etnicitet (t.ex. är många asiater i praktiken allergiska mot alkohol- högre promille)
* Fysisk sammansättning (muskel/ fettmassa)
* Allmän kondition

Vet du däremot om promillehalten förbränner levern konstant mellan 0,15- 0,2 promille/h, och kan därigenom beräkna när du är nykter, även om du kanske då inte bör köra bil av andra orsaker t.ex. trötthet.
Åfan, visste inte att det var så komplicerat. Jag sket i att dricka innan jobbet dock.

Haha, att köra bil när man är trött, 10x värre än att köra när jag har rökt en spliff ärligt talat.
Reaktionsförmågan och allmänt tänkande är mycket sämre vid trötthet än höghet.
Jag som brukar vara sjukt trött efter jobbet, tur att jag bara kör på lantisvägar efter jobbet. Skulle aldrig kunna köra säkert inne i centrala stockholm eller liknande efter jobbet.
Citera
2012-09-24, 22:34
Medlem
Z1gmas avatar
Viktig fråga inför tillrättavisning av en polare:

Om man dricker 6 till 10 glas vatten under en kväll blir man inte bakfull.
Om man dricker 6 till 10st starköl, känner man av det dagen efter.

Vart går gränsen vad gäller PROCENTHALT för snittmänniskan, ifall man ska hälla i sig 6 till 10 av något drickbart utan att gå "minus" i vätska, mineraler och näringsämnen?

T.ex. så har jag svårt att tro att snittmänniskan blir bakfull av 6 till 10st 1,2%-öl.
Citera
2013-06-15, 16:29
Medlem
Om en kille på 182cm/75 kg, som inte alls är van vid alkohol, dricker 4 st cider (33cl och 4,5%), när kan han på ett ungefär köra bil igen?

Jag förstår att man inte bör köra alls på hela dagen efter, har själv nolltolerans till att köra bil med minsta droppe alkohol. Undrar bara för vi har lite delade meningar här hemma om vad som är okej och inte. Förstår också att det inte går att säga exakt, undrar mer om det rör sig om t.ex. 3 timmar, 12 timmar, 24 timmar... Jag kan inte räkna eller uppskatta sånt här överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in