2012-09-19, 09:36
Medlem
Hej! Jag undrar om det finns någon skjutbana i Göteborg som man spontant kan åka ut till och sätta upp egna tavlor och bränna av några skott. Har varit på säve skjutbana, men där får man inte skjuta om inte någon personal finns med. På älgbanan kan man ju förstå det, men det borde finnas en mer "öppen" bana också. Säve har även en inskjutningsbana, men jag skulle vilja slippa det här med att man ska ta en kölapp för att få skjuta och sen dessutom ha fem gubbar bakom mig som står i kö. Stressande. Någon som har ett bra förslag?
Citera
2012-09-19, 09:38
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffpop
Hej! Jag undrar om det finns någon skjutbana i Göteborg som man spontant kan åka ut till och sätta upp egna tavlor och bränna av några skott. Har varit på säve skjutbana, men där får man inte skjuta om inte någon personal finns med. På älgbanan kan man ju förstå det, men det borde finnas en mer "öppen" bana också. Säve har även en inskjutningsbana, men jag skulle vilja slippa det här med att man ska ta en kölapp för att få skjuta och sen dessutom ha fem gubbar bakom mig som står i kö. Stressande. Någon som har ett bra förslag?

Finns en skjutbana i Högsbo och en i Sisjön vet jag. Hur vida de är bemannade eller ej vet jag däremot inte.
Citera
2012-09-19, 12:13
Medlem
Finns en uppe vid Delsjön också - bemannade? Vete fan.

Kan du inte bara gå ut på en åker. Det ska helst inte vara något bakom dina måltavlor - inte dagis inte skola inte bibliotek...flyktingförläggning? Gö nuts.....
Citera
2012-09-19, 12:50
Medlem
Jo jag har hört om de banor ni nämner, men lyckas inte hitta någon relevant info om banorna på nätet. Är det lagligt att dra ut på en äng och skjuta eller måste man äga marken osv...?
Citera
2012-09-19, 13:27
Medlem
gurkmajjas avatar
Nej det kan du glömma. Enda chansen att skjuta ensam är om du är med i en skytteklubb och skjutledare vid deras skjutbana och åker ut till banan, så skjutning är tillåten, och det visar sig att du är ensam där. Först då kan du uppfylla kraven att skjutning ska ske på därför avsedd, godkänd skjutbana. Vid allt skytte ska minst en person vara ansvarig för säkerheten (skjutledaren). Vilka dagar och tider som skytte får ske på sker i samråd med skjutbanas ägare/innehavare och kommunen där skjutbanan är belägen.

Ungefär så ser det ut.

Skjutbana på egen mark kan få användas men jag gissar på att den då ska vara godkänd av polisen. Möjligen med undantag för skytte med hagel i form av lerduveskutte.
Citera
2012-09-19, 15:02
Medlem
Citat:
Jo jag har hört om de banor ni nämner, men lyckas inte hitta någon relevant info om banorna på nätet. Är det lagligt att dra ut på en äng och skjuta eller måste man äga marken osv...?

Skärgården....med havet som kulfång...

Man måste inte ringa polisen och säga att "nu provtestar jag min MP 44 på Erikssons åker...är det ok?"
Citera
2012-09-19, 19:49
Medlem
Det är lättare i Piteå. Där kan man åka lite när man vill. Saknar Norrland i det hänseendet :)
Citera
2012-09-19, 22:26
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Det är lättare i Piteå. Där kan man åka lite när man vill. Saknar Norrland i det hänseendet
Ja, det är ju en jävla tur att ni norrlänningar inte får anamma ert leverne i tätorterna. Då hade vi haft en massa svampplockare, orienterare och andra frilufsare på bårhusen. Hur fan skulle det se ut om var och varannan hillbilly kunde gå ut och skjuta lite random när han kände för det tror du?
Citera
2012-09-20, 07:20
Medlem
Gurkmajja: Besvära dig inte med att svara mer på denna tråd. Du är en otrevlig människa. Ni andra kanske förstod att jag menade att man kan åka till SKJUTBANAN när man vill i Piteå vilket fungerar alldeles utmärkt. Vad jag vet så är det inte fler vådaskjutningar i norra delen av Sverige än i södra.
Citera
2012-09-20, 11:46
Medlem
Jag är också intresserad av denna fråga.
Även vilka skjutbanor som har öppet året runt.
Ulricehamn har en som är öppen vet jag, i Borås stänger alla, men hur set det ut i Gbg?

Gällande att kunna skjuta utan folk som står och stressar kan jag tipsa om Bredareds Skytteklubb som (förutom veckorna innan älgjakten) är rätt tom på folk och har öppet tre dagar i veckan. Du är inte helt ensam men det är ingen som står och kollar över din axel.

Sorry för till viss del OT.
Citera
2012-09-20, 20:24
Medlem
Fettsprutans avatar
Testa detta TS.

Gå in på länken: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Borjaskjuta/Hittadinforening/?OrgId=29840&OrgTypeId=4&selected=sdf

Klicka på "sök förening", då kommer alla skytteföreningar i västsverige upp på rullmeny.
Titta om du hittar någon i din närhet...
Kontakta någon funktionär, mail/telefon...

Förklara saken, du vill bli medlem (kostar någon/några hundralappar), och undrar om du kan få skjuta in din älgstudsare.
Poängtera att du har eget målmateriel.
Och att det inte är något problem för dig att gå från den vägbom som antagligen finns. (Behöver ingen nyckel)
Fråga också noggrant efter skjutprogram så du inte stör övrig verksamhet.

Skulle bli förvånad om inte detta skulle lösa sig. Lycka till!

edit:
Det är alltså inga som helst problem att skjuta ensam på en skjutbana, då är man sin egen skjutledare.
Är du medlem gäller klubbens försäkring.
Sen kan vissa föreningar ha egna regler, men det är en annan sak.

edit2:
Du får med markägarens tillstånd, eller om du har egen mark, skjuta vad du vill, vart som helst.
Men du är själv ansvarig... för allt! Och försäkringsfrågan är lite osäker...
Det får dock inte vara någon fast anläggning, allt måste gå att ta bort.
Senast redigerad av Fettsprutan 2012-09-20 kl. 20:34.
Citera
2016-05-24, 15:35
Medlem
Nån som vet status på skjutbana vid bilprovningen vid volvo i torslanda? Om den finns kvar finns länk till regler etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in