2012-09-18, 00:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Mycket tänkbart scenario. Trodde tidigare att hon AK va HH`s älskarinna,men hon va visst "endast" skriven på samma adress som älskarinnan,senare frun,Åsa Kylén.

Rolf Dahlgren nämner till Jerry Martinger att han och Hans Holmér skulle lämnat av en kvinna i Solna mordnatten. det mesta tyder väl på att det är Åsa han menar. Enligt Lindholms bok, Offrets uppdrag, bodde hon på Östergatan 8 i Solna.
Citera
2012-09-18, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Här är förhöret med Engström från rättegången mot Pettersson. Obligatoriskt material i min mening.

http://hem.passagen.se/iesho/lehs/SE.mp3
Förhöret kan läsas på http://fbportnoy.webs.com/vrigafrhr1.htm om det nu ä svårt att höra vad som sägs menar jag. Men förhöret i min länk kanske är ett tidigare. Jag har ännu inte lyssnat på mp3 filen, så jag har inte jämfört.
Senast redigerad av pethom 2012-09-18 kl. 01:05.
Citera
2012-09-18, 01:56
Medlem
För att spåna vidare lite grann m.tänkbart scenario.VG har ju skrävlat en del, efteråt i USA och innan,
i Skåne,haft krutstänk på rocken o troligen va de VG som viftade med tusenlappar o bad om skuts strax efter mordet.
Kan de va så att VG hade i uppgift att lev. de stulna Harvardpappren för att få till ett litet möte.
Tror inte han va skytten men råkade hamna "mitt i" på detta vis. Om skytten nu va LT , vad hade AA för uppgift ?
Citera
2012-09-18, 02:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Enligt vittnen var Engström iklädd en blå dunjacka på färjan, faktiskt så är Engströms signalement (längden, åldern, hårfärgen, gubbkepsen och de stålbågade glasögonen) med en dunjacka det exakta signalementet på Grandmannen.

Hemskt vilken "brinnande blick" han har, den "mystiske" Stickan Engström:

http://i43.tinypic.com/2i8brqu.jpg
Citera
2012-09-18, 02:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Enligt Lars Krantz i sina böcker “Ett verkligt drama” och “Dö i rättan tid” kan Palme självt valt att dö.
Ernst Lindholm menar i sin bok “Offrets uppdrag” att Palme själv valde att dö. Höll i vapnet gjorde Stig Bergling som fick hjälp med mordet av Stig Engström. Lisbet Palme var införstådd i mordet och en grupp på SÄPO under ledning av Per-Gunnar Vinge organiserade det och Berglings flykt.

http://plasthoj.wordpress.com/reportage/de-mest-galna-teorierna-kring-palmemordet/

Jaha, där har vi det! Så gick det till antagligen. Att man skulle fatta det först nu.
Citera
2012-09-18, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://plasthoj.wordpress.com/reportage/de-mest-galna-teorierna-kring-palmemordet/

Jaha, där har vi det! Så gick det till antagligen. Att man skulle fatta det först nu.

Ja ibland så är lösningen enkel. PG Vinge (fr. Vinköl utanför Skara) känner jag inte heller,men hans brorsdotter är en nice kvinna.
Citera
2012-09-18, 03:10
Medlem
Grandiosos avatar
SÄPO hade olagligt och hemligt register över "högerextremister"

Citat:
Uppgifterna om mötena släpptes senare ut till media och det fick långtgående konsekvenser för flera inblandade. Bland annat kom polismännen Leif Tell och Thomas Piltz att utpekas som synnerligen våldsbenägna och "högerextrema", bland annat i TV-program av Lars Borgnäs. De har dock så småningom fått upprättelse genom att de har tilldömts skadestånd på tiotusentals kronor när liknande uppgifter om dem spritts i bokform. Polisinspektören som ordnade mötena visades i media i bild och påstods bland annat ha hotat kungafamiljen. Han har fortfarande tio år senare en chefsposition vid Stockholmspolisen, men fick under många år löpa gatlopp i media.

http://www.contra.nu/kommentar9746.html

Och jag som i min enfald trodde att man bara var inriktade på "subversiva" vänsterelement...
Senast redigerad av Grandioso 2012-09-18 kl. 03:12.
Citera
2012-09-18, 03:52
Medlem
Grandiosos avatar
Olof Palmes dödsbevis

http://www.freewebs.com/politiskt/dodsbevis.htm
Citera
2012-09-18, 05:44
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med förslaget om den kärnvapenfria zonen var han väldigt nära den Sovjetiska linjen. Den flyttade maktbalansen i WP-fördel.
Om OP krävt att kärnvapnen även skulle avlägsnas från baltikum och kolahalvön så hade det sett annorlunda ut. Men så utformades det aldrig
. Om hans förslag genomförts hade vårt och våra grannländers strategiska försvar minskat avsevärt. Därmed inte sagt att OP stod direkt under order kreml men det här förslaget spelade Breshnjev, Andropov och de kommunistpamparna i händerna.
Absolut är det så med det förslaget, minns just nu inte så här på morgonen vilken grupp som la fram förslaget, var det 6 nationers gruppen eller Palme kommissionen? För svenska intressen kan denna fråga ha spelat in som del i motivgåtan, men som i de flesta politiska frågor så är OP inte ensam bärare av frågan.Jag menar som så, att du inte missförstår mig,om just denna fråga var enskilda motivet så måste ett meddelande gått fram till de andra i arbetsgruppen så att de blev rädda. Frågan är, blev de rädda så att arbetet med frågan lades på is? JAg har inte kollat, kanske svårt att få svaret då ödtblocket började krackelera 1989.
Senast redigerad av zorze 2012-09-18 kl. 06:01.
Citera
2012-09-18, 08:30
Bannlyst
"Peder Lund" förde mina tankar till nazisten Klas Lund som dömdes för dråp 1986. Och för att göra den kopplingen behöver man inte ha nerverna utanpå tycker jag. Inte när man befinner sig ute på FB. Pierre Schori för övrigt, som märkligt nog inte får ut sin fullständiga personakt från SÄPO, begärde för övrigt polisskydd åt en riksdagskvinna som hotades av nazister. Det är bra. Hoppas Pierre Schori blev åtlydd av polisen. Nazister är ett jävla samhällsproblem som jag ser det.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/14/telegram/inrikes41.html
Citera
2012-09-18, 09:02
Medlem
ieshos avatar
Jag var alltid emot löntagarfonderna som skulle göra fackföreningarna till arbetsgivare och jag uppfattade det som att socialdemokraterna och resten av arbetarrörelsen var för Meidners fondförslag. Men, uppenbarligen var det inte alls så. Det var politiskt "omöjligt" för SAP att ta strid mot LO i den frågan, men de fonder som drevs igenom i riksdagen var av ett helt annat slag än Meidners fonder: det var fonder som skulle förvaltas av staten, inte av facket, och vilka kunde upplösas vid ändrad majoritet i riksdagen.

Uppenbarligen var de fonder som 4:e oktoberrörelsen demonstrerade emot inte särskilt omstörtande men passade utmärkt för den politiska offensiv som planerats sedan sextiotalet. Och de fungerade utmärkt som bränsle för Palmehatet. Jag kan tänka mig att många oroliga företagsledare, som Hans Rausing, köpte konceptet och finansierade motåtgärder.
Citera
2012-09-18, 09:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Mysteriebonus:

Engström hävdar sig ha åkt på skidsemester till Idre med familjen dagen efter mordet men ses istället av bekanta på en Ålandsfärja.

Hur hänger detta ihop? Hans förklaring till varför han jobbar över till en sån okristlig tidpunkt som halv 12 en fredagskväll är ju för att han ska till Idre med familjen dagen efter - men han åker ju aldrig dit. Varför ljuger han?

Enligt vittnen var Engström iklädd en blå dunjacka på färjan, faktiskt så är Engströms signalement (längden, åldern, hårfärgen, gubbkepsen och de stålbågade glasögonen) med en dunjacka det exakta signalementet på Grandmannen.

Enligt en annan anställd vid Skandia så var Engström ute under kvällen men ville inte kännas vid detta senare.
Det finns en massa skumma rykten om SE, det är sant, men källorna är minst lika skumma som SE. Men, SE är skum. Enligt Krantz, tror jag, så är eller var GSs son involverad i EAP och även GS själv lär ha förekommit i en radioutsändning av EAP.

Kortfattat: många skummisar med anknytning till EAP gnabbade med varandra och skapade osäkerhet kring förhållandena på mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in