Citat:
Ursprungligen postat av LeroyJ
En släkting bor i en liten brf och styrelsen vill nu avgå då de är ansatta av en medlem (anmälningar osv). Det lämnar inga kvar att vara med i styrelsen förutom min släkting. Min fråga är: Vad händer om ingen vill sitta i styrelsen till en brf? Stadgarna säger att de kan ha en utomstående ledamot (även som ordförande) men det är allt...
Citat:
Ursprungligen postat av LeroyJ
Tack för ingående svar! Anledning att de har ändrat i stadgarna är just för att ingen egentligen vill sitta i styrelsen... Föreningen är relativt ny, mindre än 10 lägenheter och en medlem som är den stereotypa rättshaveristen vilket gör att ingen vill sitta i styrelsen. Tråkigt läge för alla inblandade, inte minst släktingen. Jag har tjatat på dem att gå med i Bostadsrätterna f d SBC och jag hoppas att föreningen har gjort det. Jag får se hur det hela utvecklar sig, de ska tydligen ha något slags möte närmsta tiden.
Vad handlar detta om egentligen? Har någon från styrelsen öht pratat med misshagliga medlemmen? Är du säker på att det handlar om en "stereotypisk rättshaverist" eller har kritiken saklig grund?
De flesta problem kan lösas genom kommunikation. Alltför mångan styrelseledamöter vågar inte möta medlemmar ansikte mot ansikte utan gömmer sig och kommunicerar enbart via skrivna meddelanden. Särskilt i en liten förening är den personliga kommunikationen viktig, eftersom man stöter på varandra i huset dagligdags.
Det är väldigt svårt att tvinga ut en misshaglig medlem ur en bostadsrättsförening utan att denne allvarligt misskött sig, t ex genom att inte betala avgiften eller trakasserat sina grannar. Det senare ska naturligtvis polisanmälas. Att någon ansätter styrelsen är inget skäl. En styrelse som agerar mot en misshaglig medlem utan laglig grund riskerar stämning och skadestånd.
Min erfarenhet är att det bästa är att öppna en respektfull och lyhörd kommunikation när det är problem för att försöka komma till rätta med vad det nu handlar om. Den som inte vill engagera sig och försöka reda ut problem anser jag inte har något i en bostadsrättsförening att göra utan då ska man bo i hyresrätt. Med inflytande följer också ansvar.