2012-09-13, 18:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
E: Funderade även på tvättråden. Hur ofta bör man tvätta en sådan jacka? Min trenchcoat jag hade i höstas/våras behövde en kemtvätt för att få den fin igen efter ca 6 månader - bör jag räkna med någonting liknande för denna jacka?
Mvh

Oljerockar måste skötas med försiktighet och omsorg för att de ska hålla sig fina och åldras med värdighet.
De får absolut inte tvättas med några kemikalier i tvättmaskin (el kemtvätt) utan endast sköljas i kallt vatten. Man kan t ex tappa upp kallt vatten i badkaret och försiktigt doppa jackan i vattnet och sedan låta den dropptorka. Som Imperator skriver är det bra att borsta av jackan och vädra den då och då. Dessutom ska jackan vaxas om då och då. Det är allt!
Citera
2012-09-13, 23:18
Medlem
Kaffeskums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Oljerockar måste skötas med försiktighet och omsorg för att de ska hålla sig fina och åldras med värdighet.
De får absolut inte tvättas med några kemikalier i tvättmaskin (el kemtvätt) utan endast sköljas i kallt vatten. Man kan t ex tappa upp kallt vatten i badkaret och försiktigt doppa jackan i vattnet och sedan låta den dropptorka. Som Imperator skriver är det bra att borsta av jackan och vädra den då och då. Dessutom ska jackan vaxas om då och då. Det är allt!
Har freulin Dora möjligtvis något bra husmodersknep för att tvätta en vaxad dunjacka? Svettas som en gris och efter ett par säsonger kan fodret vara rätt ofräscht. Kan jag använda ovan nämnda metod på min dunjacka?
Är ohälsosamt fäst vid oljerockar och andra vaxade plagg och har samlat på mig en del, ska testa att "kalltvätta" ett par stycken i morgon. Får återkomma med resultat.
Citera
2012-09-13, 23:23
Medlem
Kaffeskums avatar
Måste passa på och fråga om det är någon som sitter på en Barbour Moorland. Hur mycket tyngre är tyget jämfört med en vanlig Beaufort/Beadale? Den verkar ha utgått ur sortimentet för ett par år sedan men det dyker regelbundet upp ett par plagg då och då på brittiska Ebay, är sugen på att knipa en!
Citera
2012-09-14, 12:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeskum
Har freulin Dora möjligtvis något bra husmodersknep för att tvätta en vaxad dunjacka? Svettas som en gris och efter ett par säsonger kan fodret vara rätt ofräscht. Kan jag använda ovan nämnda metod på min dunjacka?
Är ohälsosamt fäst vid oljerockar och andra vaxade plagg och har samlat på mig en del, ska testa att "kalltvätta" ett par stycken i morgon. Får återkomma med resultat.

Visst kan du "kalltvätta" din vaxade dunjacka, men dunfyllningen kommer förmodligen att klumpa ihop sig. För att få fluffigt dun igen behöver jackan torktumlas, vilket kommer att förstöra det vaxade yttertyget. Ett moment 22, alltså .
Hör med tillverkaren hur du ska göra!

OT: Har du använt dunjackan utan något under på sommaren?!?
Citera
2012-09-14, 17:12
Medlem
Kaffeskums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Visst kan du "kalltvätta" din vaxade dunjacka, men dunfyllningen kommer förmodligen att klumpa ihop sig. För att få fluffigt dun igen behöver jackan torktumlas, vilket kommer att förstöra det vaxade yttertyget. Ett moment 22, alltså .
Hör med tillverkaren hur du ska göra!

OT: Har du använt dunjackan utan något under på sommaren?!?
Har snackat med Barbours kundtjänst, de sa i princip samma sak. Ett annat problem är även att den förmodligen inte går att vaxa om. Tränger det varma vaxet igenom yttertyget kommer det bli en bättre dunkaka under. Efter två vintrar känns det som det är dags att ge den en omgång, får se om det går.
Skitjacka.
Funderar på att kalltvätta den och sedan för hand försöka puffa upp den. En försiktig omgång med mattpiskan kanske kan ge lite fluff?

Haha jag har inte använt den under sommaren, kände bara att den doftade mindre gott nu när jag plockade fram den inför vintern.

Quiltad vaxjacka med syntetfoder borde väl dock gå att tätta med kallvatten?
Citera
2012-09-14, 17:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeskum
Har snackat med Barbours kundtjänst, de sa i princip samma sak. Ett annat problem är även att den förmodligen inte går att vaxa om. Tränger det varma vaxet igenom yttertyget kommer det bli en bättre dunkaka under. Efter två vintrar känns det som det är dags att ge den en omgång, får se om det går.
Skitjacka.
Funderar på att kalltvätta den och sedan för hand försöka puffa upp den. En försiktig omgång med mattpiskan kanske kan ge lite fluff?

Haha jag har inte använt den under sommaren, kände bara att den doftade mindre gott nu när jag plockade fram den inför vintern.

Quiltad vaxjacka med syntetfoder borde väl dock gå att tätta med kallvatten?

Vilken skitjacka! Jag trodde inte att Barbour gjorde "engångsjackor" .
Barbours klassiska oljerockar har ju löstagbart foder och det är nog rätt smart. (Jag har en gammal Beaufort med löstagbart foder och den har kallvattentvättats, lappats och omvaxats många gånger.)

Du kan göra ett försök att kalltvätta jackan och sedan låta den dropptorka. Det kan fungera. Jag tror att du kan "puffa" dunet då och då när jackan blivit ganska torr. Tror att det är bättre än att vänta tills den är torr.

En qviltad vaxjacka borde däremot gå att kallvattentvätta. Jag har några qviltade jackor från Barbour (ovaxade) som jag låter torka på galge efter tvätt och de behåller "fluffigheten".
Citera
2012-09-26, 17:46
Medlem
Fiddssons avatar
Har en fundering ang. bältet till barbour international jackan. Hur tycker ni det är snyggast att göra? Spänna ordentligt eller knyta? Bältet är ju ganska stelt så att knyta känns aningen fel, fast det är nog egentligen snyggare. Vore fint att höra hur ni gör med eran jacka.
Citera
2012-09-28, 11:56
Medlem
Kan bara tipsa om att det är en utförsäljning av jackor på hantverkargatan 20 just nu(tors-sön). Har själv en egen belstaff och en barbour men blev att köpa två jackor från detta märke:

http://brixtol.com/category/wax-jackets/

400kr för "cole wax jacket" och 100!!kr för "curtis padded jacket".

Vet att man inte får göra reklam osv på flashback men ville verkligen berätta detta för er här på KSoE som inte har haft råd/möjlighet att införskaffa jackor av liknande slag ännu.

De sjukt billiga priserna beror på att det är felproduktion i form av storlek, jackorna har en storlek som är 2 storlekar större än vad som anges i jackan. Jag har t.ex en M och köpte därför en XS.

För att ha något diskussionsämne av värde i mitt inlägg, är det någon som ägt en Brixtoljacka tidigare? Tydligen produceras dem i samma fabrik som Barbour.
Citera
2012-09-28, 16:05
Medlem
Svintus avatar
Kan man lita påden här sidan? Känns lite väl billigt ?

http://www.barbour-sales.net/mensbarbourjacketkirkhamwaxednavy-p-459.html
Citera
2012-09-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintu
Kan man lita påden här sidan? Känns lite väl billigt ?

http://www.barbour-sales.net/mensbarbourjacketkirkhamwaxednavy-p-459.html

Ja vad tror du själv...

http://www.barbour.com/eu/counterfeit-education
Citera
2012-09-28, 18:23
Medlem
Nyligen köpt min första oljerock, en Barbour Bristol, och är väldigt nöjd med den. Saknar dock en huva att dra över huvudet när regnet öser ner och barbour säljer ju huva separat till sina oljerockar men är lite tveksam till hur det kommer se ut.

Så, huva till oljerock, vad säger fb-panelen?
Citera
2012-10-04, 11:20
Medlem
Äger en barbour sapper, och hade tänkt köpa en weekend bag i läder. Jag har för mig att jag läst att läder kan fastna på oljerocken, bör jag leta upp en annan väska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in