2012-09-04, 19:16
Medlem
Slaminas avatar
Hejsan, tänkte bara höra med er om en sak jag diskuterade med min polare. Vi satt och åt, jag hade lagat mat. Han frågar vad som är starkt i maten, och jag säger hmm jag vet inte, svartpepparen kanske?
Då garvar han, nästan hånskrattar. Har jag helt jävla fel eller, jag har alltid tänkt att svartpeppar smakar starkt? Lite beskt också kanske men svartpepparen ger ju ofta lite sting i maten. Har jag någon på min sida eller är jag ute och cyklar?
Citera
2012-09-04, 19:18
Medlem
mungs avatar
Svartpeppar kan ha en ganska stark smak om man tuggar sönder ett enskilt pepparkorn.
Citera
2012-09-04, 19:23
Medlem
vtcs avatar
Nog smakar svartpeppar aningen starkt, men inte lika starkt som de flesta chilifrukter förstås.
Citera
2012-09-04, 19:23
Medlem
Slaminas avatar
Vilken smak anser du att svartpeppar har om du har den i mat då? Om den har någon annan smak då?
Citera
2012-09-04, 19:24
Medlem
Slaminas avatar
Nejnej jag tycker svartpeppar har en annan sorts starkhet, inte chilistark eller cayennestark. Därför vill jag att någon förklarar för mig, men ni fattar vad jag menar? hade ni garvat åt mig om jag påstod att svartpeppar i mat smakar starkt?
Citera
2012-09-04, 19:24
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slamina
Hejsan, tänkte bara höra med er om en sak jag diskuterade med min polare. Vi satt och åt, jag hade lagat mat. Han frågar vad som är starkt i maten, och jag säger hmm jag vet inte, svartpepparen kanske?
Då garvar han, nästan hånskrattar. Har jag helt jävla fel eller, jag har alltid tänkt att svartpeppar smakar starkt? Lite beskt också kanske men svartpepparen ger ju ofta lite sting i maten. Har jag någon på min sida eller är jag ute och cyklar?

Då har han dåliga smaklökar. Visst kanske det är lite "sting" som du säger, men jag skulle inte kalla det för en stark krydda. Den är ju inte i närheten av cayennepeppar, chilipeppar, curry eller dylikt.
Citera
2012-09-04, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Svartpeppar innehåller Piperine (därav namnet), en substans som vid sidan om Capsaicin (t ex i chili) tillhör de substanser som räknas till de "starka" .

~Paul~

http://en.wikipedia.org/wiki/Piperine
Citera
2012-09-04, 19:26
Medlem
Fyll munnen med svartpepparkorn och börja tugga
Citera
2012-09-04, 19:28
Medlem
mungs avatar
Citat:
hade ni garvat åt mig om jag påstod att svartpeppar i mat smakar starkt?
Nej absolut inte. Som sagt, mosar man ett pepparkorn med tänderna så känns det. Är man känslig för kryddstyrka så kan man säkert tycka att lite svartpeppar i maten gör att den blir för stark, men för det mesta förhöjer det bara smaken. Du kan ju hävda att han är mesig! Om du inte hade i en halv burk?
Citera
2012-09-04, 19:31
Medlem
Slaminas avatar
tack för svaren, då var det klargjort
Citera
2012-09-05, 13:58
Avstängd
elektronikfreaks avatar
Enl Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pepparplanta

Vitpeppar framställs av den mogna pepparfruktens kärna, de yttre delarna har avlägsnats. Svartpeppar baseras på omogna frukter vilka kokats i vatten och sedan torkats (och därmed mörknat i färgen).

Grönpeppar är de konserverade eller frystorkade omogna, gröna, bärliknande pepparfrukterna.

Nu beror det säkert på olika märken... Kockens, Santa Maria osv... men jag tycker vitpeppar är starkare än svartpeppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in