Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-01, 21:29
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godfathers
haha, då är detta perfekt för er grabbar!

http://www.blocket.se/kristianstad/Vi_betalar_for_burkar_utan_pant_42406768.htm?ma=1

året runt jobb nu ju :P

Intressant. Har funderat på att lagra alla "tyskburkar" man dricker själv för att sälja dom som aluminiumskrot om sådär 15 år, idiotiskt?
Kanske ngt sådant dessa "grabbar" har för ögat?
Citera
2012-09-01, 22:32
Medlem
Jag hade gått och knackat dörr och frågat om du får köpa av dem burkarna för halva priset
Citera
2012-09-02, 00:03
Bannlyst
Du har ju "Burk-Curt", eller Curt Degerman som han hette egentligen. En snubbe från Sundsvall som samlade burkar i 30 år. Ingen trodde väl att han kunde göra några stålar på det men det visade sig vid bouppteckningen efter hans död att han efterlämnade cirka 12 miljoner... Killen gled in på stadsbiblioteket varje dag och kollade börsnoteringarna, sen slängde han in kosingen på Bolidens guldtackor och lade i safetybox. Så nog går det att tjäna kosing på burkar, skattefritt och allt.
Citera
2012-09-02, 01:06
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonLennon
Jag undrar ifall ni kan tjäna pengar på att införskaffa ett årskort till hockeyn. Man måste satsa för att vinna! Ett ståplatskort till elitserielagen går väl på cirka 2000 (= 2000 burkar) - allsvenskan är billigare men mindre eventuell inkomst.

På varje hockeymatch jag gått på har massa leende småungar sprungit runt under läktarna med massa proppfulla sopsäckar. Och varje match inbringar väl några tusen i potentiella vinster. Och det är 25-30 hemmamatcher per säsong. Så 60-100 tusen är kakan du kan få äta av om du kämpar.

Nu har du ju självklart konkurrens av massa småungar som vill dryga ut sin veckopeng, men förmodligen är du fysiskt större. Förhoppningsvis behöver det aldrig gå till handgemäng och de blir rädda av bara åsynen av dig. Det är ett plus i kanten om du är muskulöst bygg, har bra basröst eller har någon utseendemässig defekt då det ökar din skrämselfaktor bland de små liven.

Jag ser enbart positiva aspekter av att köpa ett årskort till hockeyn. Du får se hockey gratis, får motion, tjänar pengar och bygger på ditt självförtroende när du skrämmer upp de små bruksamlarna – vilket kommer att få dig att känna dig om det är du som är bossen.

Vilken arena rör det sig om? Jag har aldrig varit i en där publiken kan gå in under läktarna.
Citera
2012-09-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nukeronaldo
Du har ju "Burk-Curt", eller Curt Degerman som han hette egentligen. En snubbe från Sundsvall som samlade burkar i 30 år. Ingen trodde väl att han kunde göra några stålar på det men det visade sig vid bouppteckningen efter hans död att han efterlämnade cirka 12 miljoner... Killen gled in på stadsbiblioteket varje dag och kollade börsnoteringarna, sen slängde han in kosingen på Bolidens guldtackor och lade i safetybox. Så nog går det att tjäna kosing på burkar, skattefritt och allt.
Men hur många har det funnits och hur många finns det idag som Degerman? Kan inte vara speciellt många.
Citera
2012-09-14, 10:10
Medlem
02-02-2012s avatar
Bumpar tråden med en uppföljning.

Jag knallade runt i stan och spanade efter burkar för att se hur marknaden var och märkte att det nu var väldigt mycket mindre pant att plocka än när jag var ute tidigare. Kanske är det en ny förmåga som börjat plocka burkar eller så har vädret gjort att folk inte är ute och sprider runt burkar i samma omfattning.

Någon som har funderat på hur sässongen för pantburkar kan tänkas vara, Januari och Februari borde väl vara döda månader medan Maj, Juni, Juli och Augusti borde vara rätt så bra?
Citera
2012-09-14, 12:37
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Bumpar tråden med en uppföljning.

Jag knallade runt i stan och spanade efter burkar för att se hur marknaden var och märkte att det nu var väldigt mycket mindre pant att plocka än när jag var ute tidigare. Kanske är det en ny förmåga som börjat plocka burkar eller så har vädret gjort att folk inte är ute och sprider runt burkar i samma omfattning.

Någon som har funderat på hur sässongen för pantburkar kan tänkas vara, Januari och Februari borde väl vara döda månader medan Maj, Juni, Juli och Augusti borde vara rätt så bra?

Jag tror att man på vintern får hålla sig till burksamlande inomhus, te x köpcenter, eller utanför olika former av idrottshallar. Utomhus lär man nog istället hitta kärl för varma drycker i högre utsträckning. Nu är detta endast vad jag tror, men det är nog inte helt orimligt.
Citera
2012-09-14, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012

På mitt universitet så har vi en man som brukar gå runt på området (även inne i husen) under lunchtid och försynt fråga folk om han kan ta deras pantburkar. Win-win när vi slipper springa runt och panta flaskor, inte så fräscht men han är väldigt diskret och tackar så vänligt. Nu under nollningen är det mindre guldgruvor för dessa "arbetare".

Som du säger så borde de varma månaderna när folk är ute vara klart bäst, nästan som ett säsongsarbete.
Citera
2012-09-14, 14:52
Medlem
BotkyrkaOGs avatar
Helgnätter i stan med ett par grabbar o sopsäckar, var inte rädd för alla fyllisar man ser läskigare ut själv.
Vet inteh ur mycket man räknas på ut då men gissar på minst femhundra spänn.
Citera
2012-09-14, 14:57
Medlem
Underligt att den här tråden väcker så många svar. Måste vara djupt rotat i vår natur att när allt väl skiter sig så finns det alltid dom där burkarna att hitta.
Citera
2012-09-14, 23:43
Medlem
Krafses avatar
Jag har seriöst funderat på att testa att leta burkar, men har avstått pga att jag inte vill länsa allt för uteliggarna som faktiskt behöver burkarna för att kunna köpa öl. Taskigt att sno deras inkomstkälla ju, mitt samvete hade aldrig repat sig.
Citera
2012-09-15, 00:00
Medlem
Jag läste en intervju med en kille som letade burkar och försörjde sig på det. Han sa att det tog väldigt lång tid innan man var så "bra" på att leta burkar att man fick ihop rejäla summor. Så att gå ut och leta en dag och förvänta sig mycket pengar blir nog en besvikelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in