2012-08-14, 23:55
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fosterställning
Det är bara att testa sig fram för att få veta vad som passar just dig.

Jag äter abilify för att det ska vara stabiliserande och aktiverande för mig. Började med 5 mg och stod ut i två veckor. Jag kunde inte sitta still i en sekund, plågsamt rastlös, visste inte vart jag skulle ta vägen. Fick panik, kändes som jag var instängd i min egen kropp. Men jag kunde inte heller stå upp eller röra mig för då svartande det för ögonen och fick svimningskänslor.

Men jag kände ändå att medicinen hjälpte. Mådde mycket bättre men kunde inte stå ut med dessa biverkningar. Tog upp med läkaren och fick istället den orala lösningen utskriven och tar nu 1 mg om dagen vilken fungerar bra för mig just nu så får man väl höja när det blir aktuellt.
På vilket sätt tycker du den hjälper dig bäst nu när du har den låga dosen? Aktiverande? Ångestdämpande? Stabliliserande? Antidepressivt?
Citera
2012-08-27, 17:35
Medlem
fosterställnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
På vilket sätt tycker du den hjälper dig bäst nu när du har den låga dosen? Aktiverande? Ångestdämpande? Stabliliserande? Antidepressivt?

Glömde bort att kolla tråden. Jag ändrar mig. Nu när jag kan tänka klart så hjälpte inte 1 ml på någotvis, givetvis. Har stegvis ökat till 7.5 ml och jag känner inte av något alls.

Detta att jämföra med när jag tog 5 mg i tablettform, då jävlar. Konstigt att det är så pass stor skillnad på vätskan och tabletterna. Iaf för mig...
Citera
2012-08-30, 16:38
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voxra
Tack så mycket för era svar!

Ojdå! Då kanske en höjning är mer värt att testa? Jag hat fått abilify för att jag ska bli mer stabil i humöret och min läkare hoppas på att jag ska få mer energi också.
När tar du medicinen? Om du känner att du blir trött av den kan du ta den på kvällen, så gjorde jag i alla fall.
Citera
2013-04-09, 03:49
Medlem
Tautologis avatar
Jag fick Abilify (Aripiprazol) 5 mg (x1 morgon) av min psykiatriker för depression. Eftersom jag provat sju sorters antidepressiva medel innan och bara fått biverkningar och ibland svåra sådana tänkte jag att jag delar tabletten och börjar långsamt med 2,5 mg i en vecka för att sedan fortsätta med 5 mg.

Det här är tredje dagen sen jag började med 2,5 mg Abilify och jag vill säga det här först för jag tycker det är viktigt: alla reagerar olika på mediciner så min erfarenhet måste inte överensstämma med din.

Nu vill jag berätta hur det blev: jag mår ofattbart illa, har kräkts ett antal gånger (började idag dag 3), har bröst och buksmärtor som kommer och går men aldrig upphör helt (om jag ska uppskatta som värst VAS 8 som bäst VAS 4 [VAS är ett mått på smärta som används i vården det är en skala mellan 1-10 där 10 är svårast tänkbara smärta]. Kan inte behålla ens en kopp kamomillte.

Citat:
Ur FASS: Den genomsnittliga halveringstiden för aripiprazol är cirka 75 timmar hos patienter med snabb metabolisering av CYP2D6 och cirka 146 timmar hos patienter med långsam metabolisering av CYP2D6.
Det som håller mig uppe nu är att jag visualiserar jag hur min lever långsamt gör sitt bästa för att befria mig från denna mardröm.

Det blir ingen mer Abilify för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in