2011-03-13, 20:39
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag har ordentligt rätt, du har ordentligt fel.
Kirby var det största spelet med sina 768 kilobyte. Det fanns inga NES-spel som var på flera megabyte. Den vanligaste storleken var 128 eller 256 kilobyte som jag skrev.
Den gråa linjen:
http://web.mac.com/stewart.lawrence/iWeb/wii/VC%20Stuff_files/1__$!%40!__pastedGraphic.png

Du vägrar läsa min källa eller?

Här ha du en till

http://www.digitpress.com/forum/archive/index.php/t-101117.html

Edit : du tycks tro jag talar om megabyte.. det gör jag inte
Senast redigerad av ugge_das_boot 2011-03-13 kl. 20:41.
Citera
2011-03-13, 20:57
Medlem
Problemet är väl att det är svårt att anta att du inte pratade om megabyte istället för megabit:

Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Vad snopen man blev när man sent 1990 tal kunde ladda hem NES-roms för att upptäcka att dyrgriparna (400-500 kr var ofantligt mycket anno 1989) låg på 1 eller 2 megabyte styck

Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Edit : du tycks tro jag talar om megabyte.. det gör jag inte
Citera
2011-03-14, 00:13
Medlem
Pusts avatar
Nu när vi ändå håller på och diskuterar så kan man ju jämföra hur begagnat-marknaden var för två spelgenerationer sedan. Begagnade PS1- och N64-maskiner på TV-spelsbörsen kostade mindre än hälften av vad en ny konsol kostade (ny 1500kr, begagnad 650kr om jag inte minns fel). Idag kostar begagnade konsoler nypris i stort sett.

Those were the days...
Citera
2012-08-21, 00:26
Medlem
RedCrabs avatar
Var kostade en Mega Drive då den kom ut till skillnad från Super Nintendo? Vad jag har förstått så var alltid spel till Mega Drive lite billigare.
Citera
2012-08-21, 09:58
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Var kostade en Mega Drive då den kom ut till skillnad från Super Nintendo? Vad jag har förstått så var alltid spel till Mega Drive lite billigare.

SNES var allmänt svindyrt, så folk (åtminstone de jag kände) hade betydligt färre spel till sina maskiner, typ Mario World + 1-2 andra spel. Folk med Mega Drive hade däremot mängder med spel & tillgång till billiga begagnade titlar. SNES var mer för mama's boys som fick ett nytt spel om året från föräldrarna på julafton.
Citera
2012-08-21, 13:32
Medlem
hemmanus avatar
*Öppnar Nintendo Videospelsklubb-tidning*

SUPERHETT NINTENDO PAKET (ja, det är särskrivet)
SUPERPAKET TILL SUPERPRIS!

Innehåller basenhet, 2 handkontroller, anslutsningskablar och kassetten Super Mario Bros 3 samt svensk bruksanvisning.

Begränsat antal! 1.095:-

--

Super Set

Innehåller basenhet, 4 handkontroller, 4-spelsadapter och kassett med 3 spel; Super Mario Bros, Tetris samt Nintendo World Cup (4-spelskassett).

Rek ca pris 1.495:-
Pris i lösa delar 2.425:-

--

1991:

Super Mario 3 - Kommer den 29 aug. Pris: 449:-
Turtles II The Arcade Game - Kommer den 14 nov. Pris: 549:-
Chip 'N Dale - Kommer den 12/12. Pris: 499:-
Star Wars - Kommer den 27/12. Pris 549:- (För att undvika risken att Du får fel kassett i julklapp, gör såhär; önska Dig 550:- i kontanter, behåll dem till den 27/12 och rusa då iväg och köp julens tredje stora höjdare, Star Wars till Nintendo Videospel.)

--

Nintendo Klassiker!

Batman. Äventyr i bästa Zelda-klass. Visa Jokern att Du och Batman är omöjliga att besegra. 1 spelare. Klubbens betyg: 4,3 av 5.

The Legend of Zelda. Sveriges populäraste äventyr. Ett mega-äventyr för hela familjen. Batteribackup. 1 spelare. Klubbens betyg: 4,3 av 5.

Tetris. Ett ryskt underverk som sätter snurr på hela familjen. Lätt? Ja i början. Sedan börjar stressen smyga sig på... 1 spelare. Klubbens betyg: 4,1 av 5.

Punch Out. Har Du styrka och mod att besegra "The Champ" i detta överlägsna boxningsspel? Bra grafik, spelkontroll och mycket humor. 1 spelare. Klubbens betyg: 4,2 av 5.

--

Finns också en jävla massa tröjor och väskor att köpa. Trälådor och dammfilter till kassetter och hela köret. Det var tider det.
Citera
2012-08-21, 15:49
Medlem
icass avatar
Jag har 2 SNES spel här, Cool Spot 899kr, Lion King 1099kr.. Har ett gäng men dom med prislapparna kvar på ^^

Galet dyra va spelen på den tiden iaf!
Citera
2012-08-21, 15:51
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icas
Jag har 2 SNES spel här, Cool Spot 899kr, Lion King 1099kr.. Har ett gäng men dom med prislapparna kvar på ^^

:

Vad i helvete!? Jävla tur man inte konsumerade SNES spel då.

Kan du inte ta en bild och lägga upp den här?
Senast redigerad av RedCrab 2012-08-21 kl. 15:53.
Citera
2012-08-21, 20:31
Medlem
skrikande_griss avatar
Citat:

Jag kollade igenom mitt gamla arkiv med tidningen SEGA FORCE som jag var en flitig läsare av. Hittar en annons från 1994 där det kostar 1695 kr i butik. Då ingick sonic 2 och en kontroll.

Skummar sen även igenom tidning high score (förjävla bra när det begav sig) från dec 93 / jan 94. Mortal combat gick för 739 spänn till megadriven och 789 kr till SNES. Detta var på postorder.

Köpte Olympic gold 1992 till megadriven själv och det kostade ca 800 kr i butik om jag inte missminner mig. Fyfan vad dyrt det var för en liten pojke med veckopeng!
Citera
2012-08-21, 20:34
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrikande_gris
Jag kollade igenom mitt gamla arkiv med tidningen SEGA FORCE som jag var en flitig läsare av. Hittar en annons från 1994 där det kostar 1695 kr i butik. Då ingick sonic 2 och en kontroll.

Skummar sen även igenom tidning high score (förjävla bra när det begav sig) från dec 93 / jan 94. Mortal combat gick för 739 spänn till megadriven och 789 kr till SNES. Detta var på postorder.

Köpte Olympic gold 1992 till megadriven själv och det kostade ca 800 kr i butik om jag inte missminner mig. Fyfan vad dyrt det var för en liten pojke med veckopeng!

Alltså fy fan se dyrt det var, det värsta var att de inte hade tillgång till någon form av youtube eller forum för att ta reda på mer om ett tv-spel. Dagens spel ligger iofs på cirka 600 kr, men då kan man kolla på youtube alternativ läsa 10 olika recensioner innan jag köper spelet.

Jag gissar på att det var väldigt många föräldrar som köpte begagnade tv-spel på den tiden.

Finns det ingen möjlighet att scanna dessa annonser så att man kan kolla?

Edit:

Hittade en länk där man kan läsa alla Sega Force tidningar, jag visste inte att det var förbjudet att sälja begagnade spel. Någon som råkade veta varför?

https://picasaweb.google.com/103856167955960919854/SegaForce1994Nr1?authuser=0&feat=embedwebsite#5626 263238891646578
Senast redigerad av RedCrab 2012-08-21 kl. 20:38.
Citera
2012-08-21, 20:58
Medlem
skrikande_griss avatar
Jag minns inte helt här och kan vara ute och cykla, har för mig att det var en ide som kom från "ninteno sverige" om att stoppa detta. Sega force som var jävligt anti-nintendo körde ju säkert stenhårt på detta...

Citat:
Alltså fy fan se dyrt det var, det värsta var att de inte hade tillgång till någon form av youtube eller forum för att ta reda på mer om ett tv-spel. Dagens spel ligger iofs på cirka 600 kr, men då kan man kolla på youtube alternativ läsa 10 olika recensioner innan jag köper spelet.

Jag gissar på att det var väldigt många föräldrar som köpte begagnade tv-spel på den tiden.

Finns det ingen möjlighet att scanna dessa annonser så att man kan kolla?

Edit:

Hittade en länk där man kan läsa alla Sega Force tidningar, jag visste inte att det var förbjudet att sälja begagnade spel. Någon som råkade veta varför?

https://picasaweb.google.com/103856167955960919854/SegaForce1994Nr1?authuser=0&feat=embedwebsite#5626 263238891646578
Citera
2012-08-21, 20:59
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
SNES var allmänt svindyrt, så folk (åtminstone de jag kände) hade betydligt färre spel till sina maskiner, typ Mario World + 1-2 andra spel. Folk med Mega Drive hade däremot mängder med spel & tillgång till billiga begagnade titlar. SNES var mer för mama's boys som fick ett nytt spel om året från föräldrarna på julafton.

Citat:
Ursprungligen postat av icas

Nja, jag kommer också ihåg att MD-spel var lite billigare, men det var inga enorma skillnader, det där är nog en efterhandskonstruktion. Sen var MD-ägare något äldre i snitt, så de hade förmodligen råd att köpa fler spel.

Det är sant att vissa butiker var extremt dyra när det gällde SNES-spel, men de som visste var man skulle leta köpte inga spel där. Jag hade själv massor av spel och jag gav aldrig mer än 500:- styck, då hängde jag iofs sällan på låset på releasedagen heller. Det gällde att kolla runt lite och passa på när det var reor eller erbjudanden. Det var inte som att man inte kunde köpa några spel alls för att alla kostade 800 kronor, som kanske ungarna får för sig.

Idag kan du ju köpa Battlefield 3 på Discshop för 600 kronor, men då är du ju dum i huvudet.
http://www.discshop.se/spel/xbox360/battlefield_3/P95019?utm_source=Prisjakt&utm_medium=PriceCompari sonSite&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in