2012-08-16, 14:11
Medlem
Spelhallen Inferno Online på Odengatan i Stockholm känns lite skum. Verkar ytterst ovilliga att lämna ut kvitton och alla som jobbar där verkar vara studenter på 'arbetslivserfarenhet' och liknande. Det enda jag hitta de när jag googlade var en två år gammal artikel i Lilla Aktuellt där de intervjuade butikschefen Christer Eriksson.

Någon som vet något om stället och ägarna?
Citera
2012-08-16, 14:19
Medlem
johanness avatar
Flyttas från Aktuella brott och kriminalfall till Företagsskvaller

/mod
Citera
2012-08-16, 14:32
Bannlyst
Brukar dra dit för nattgibb med polarna ibland.

Ägaren: https://www.facebook.com/budakjao
Citera
2012-08-16, 15:37
Medlem
Dem använder ungdomar som praoar till skitgörat som att städa toaletter, ta ut sopor, torka skärmar osv vet jag.
Citera
2012-08-16, 16:03
Medlem
ubergriss avatar
När jag har varit där så har det stått typ 30-åriga i kassan och sen har 20-åriga grabbar gått runt bland datorerna
Citera
2012-08-16, 22:57
Medlem
har också varit där 1-2 ggr, skulle handla nån cola o chips men tyvärr gick inte det, de tog ju bara kontanter....

googlade företaget inferno online och "Inferno Online Sälen Handelsbolag" kommer upp?

Ägs tydligen av Samuel Agirman, född 79

Startade tydligen också Stockholm Gaming Arena AB förra året, 2011..

Men bolaget bakom Inferno Online verkar vara IOS AB..
9 anställda, 14KK omsättning och ser man på bokslut & nyckeltal verkar det vara ganska grönt?

http://www.allabolag.se/5565056891/IOS_AB

men för övrigt vet jag verkligen inte om de e en legitim verksamhet! men jag tror de spelar sina kort rätt ivarje fall ;P De har funnits där på odengatan ett tag va?
Citera
2012-10-15, 10:15
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skygod64
har också varit där 1-2 ggr, skulle handla nån cola o chips men tyvärr gick inte det, de tog ju bara kontanter....

googlade företaget inferno online och "Inferno Online Sälen Handelsbolag" kommer upp?

Ägs tydligen av Samuel Agirman, född 79

Startade tydligen också Stockholm Gaming Arena AB förra året, 2011..

Men bolaget bakom Inferno Online verkar vara IOS AB..
9 anställda, 14KK omsättning och ser man på bokslut & nyckeltal verkar det vara ganska grönt?

http://www.allabolag.se/5565056891/IOS_AB

men för övrigt vet jag verkligen inte om de e en legitim verksamhet! men jag tror de spelar sina kort rätt ivarje fall ;P De har funnits där på odengatan ett tag va?

Jag går dit regelbundet men har inte för ens nu ägnat någon tanke åt hur den ekonomiska biten ser ut. Som nämns här ovan så skall omsättningen vara 14KK (14 mille?). Det känns väldigt lite. Om jag ränkar på saken (högst hypotetiskt och en jävla skämträkning egentligen) så landar man en bra bit över de 14 millarna. Exempel:

Just nu finns 400 datorer på IO vid odenplan. Pris/h är 20kr. De har öppet 10.00 - 00.00 vardagar vilket är 14h. utöver det har de nattgibb hela nätterna på helger.

Vid full beläggning av datorerna ger detta 400*20= 8000kr i timmen. Nu är det inte fullsatt hela tiden, men om vi kompenserar genom att dra ner öppettiden till 8h/dag och helt utelämnar nattgibb ger detta 8000*8= 64000kr på en dag. Räkna återigen lågt med bara 25 dagar öppet på en månad blir det 1,6 mille/mån, vilket skulle bli 19,2 mille på ett år.

Jag tycker inte att mina "uträkningar" är att ta i? Har ju räknat med 16% färre dagar öppet per år och 43% kortare öppettid. Dessutom finns IO i Norrköping också samt (under säsong antar jag) i Sälen.

Om det är samma bolag bakom alla tre ställena borde omsättningen vara mycket högre? Jag har ju inte ens räknat med försäljning av snacks och liknande, nattgibb och annan försäljning.

Har jag missuppfattat vad som menas med omsättning tro?

Skumt? Antagligen... Det är definitivt en bransch där det förekommer fiffel så in i helvete, precis som krog/restaurangbranschen. Ägs väl av en "invandrare" också så sannolikheten är väl stor att det finns några tusen lik i garderoben.
Citera
2013-12-02, 18:57
Medlem
oskaroskaroskars avatar
Jag tycker inte det verkar speciellt skumt, har varit där massvis av gånger och jag tycker det känns bra, tror inte det skulle vara så stort om det skulle vara massa fiffel med olika sorts saker där.
Citera
2013-12-03, 00:49
Medlem
bingo!s avatar
Internetcaféer är, åtminstånde var ökända för att fiffla. Svarta pengar är den stora omsättningen för precis som någon skrivs det sällan ut några kvitton. Tror Inferno Online sköter sina affärer bra med tanke på att dom är enorma och har många blickar riktade mot sig men mindre caféer med ca 20 datorer körde uteslutande med svarta pengar.

Men det är förvånande att dessa verksamheter fortfarande existerar med tanke på att datorer finns i varenda hushåll med bra uppkoppling. Annat var det i början av 2000-talet när många fortfarande hade ADSL osv.
Citera
2014-03-02, 20:44
Medlem
colabulles avatar
Öppnar upp tråden igen.

Jag har vart där nu 2 gng under en månad skulle lirar lite då jag inte hade något bättre för mig att göra.

Som någon nämnde tidiga så verkar det som om kontanthanteringen är vad de gör pengar på, verkar som köp under 100kr eller snarare allt som inte har och göra med att fixa tid på datorn måste köpas kontant, Detta kan vara för att slippa betala till kort företagen (låter skumt då alla andra affärer inte har så)

Sedan verkar de ha ändrat det där med kvitto för de har frågat mig alla gånger jag köpte något "vill du ha kvitto" dock har jag bara köpt en ramlösa utöver dator tid och då fråga det om kvitto, Och lixom hur många ungdomar skulle ta kvitto på en 33a ramlösa?

Men nu till det som motsäger att det skulle vara en kriminell verksamhet, De är ju sponsrade utav Stealseries och utav HP eller om det är AMD. och att ES (E-sorts) sponsrar dem med med datorer bås, även Xbox har gett de speciella spel stolar till Xbox, Så känns udda att så här stora företag skulle sponsra ha reklam hos ett företag som skulle vara kriminella.

Men vad som säger emot detta är deras ohyggligt billiga priser i jämförelse med ett annat mkt mindre spel ställe på Kungsholmen där priserna är dubbelt så dyra. MEN det stället säljer mkt mkt annat spel kort, Warhammer etc. Så har svårt at se hur de kan gå runt då e säkerligen kostar en helt jjävla massa att hålla datorerna igång betala för interne/ nätverket all el, lokal hyra, leveranser med mat/dricka.
Undra om de är legitima eller ej........
Citera
2015-02-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskaroskaroskar
Jag tycker inte det verkar speciellt skumt, har varit där massvis av gånger och jag tycker det känns bra, tror inte det skulle vara så stort om det skulle vara massa fiffel med olika sorts saker där.

Vadå?!?!? Inte fan märker du av skattefiffel genom att gå dit och spela dataspel HAHA!
Bara att dem inte tar kort är ju ett tydligt bevis på att dem drar svarta pengar. Säkert öppnar dem kassan med knappen under också så det knte reggas En öppning.
Saken e den att om dem byter personal i kassan ofta så är det omöjligt att hålla hemligt att svarta pengar görs eftersom den som sitter i kassan måste ha full koll på om det ska göras svarta pengar. Att fuska vid boksluten är ingenting som håller i längden.
Citera
2015-02-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Öppnar upp tråden igen.

Jag har vart där nu 2 gng under en månad skulle lirar lite då jag inte hade något bättre för mig att göra.

Som någon nämnde tidiga så verkar det som om kontanthanteringen är vad de gör pengar på, verkar som köp under 100kr eller snarare allt som inte har och göra med att fixa tid på datorn måste köpas kontant, Detta kan vara för att slippa betala till kort företagen (låter skumt då alla andra affärer inte har så)

Sedan verkar de ha ändrat det där med kvitto för de har frågat mig alla gånger jag köpte något "vill du ha kvitto" dock har jag bara köpt en ramlösa utöver dator tid och då fråga det om kvitto, Och lixom hur många ungdomar skulle ta kvitto på en 33a ramlösa?

Men nu till det som motsäger att det skulle vara en kriminell verksamhet, De är ju sponsrade utav Stealseries och utav HP eller om det är AMD. och att ES (E-sorts) sponsrar dem med med datorer bås, även Xbox har gett de speciella spel stolar till Xbox, Så känns udda att så här stora företag skulle sponsra ha reklam hos ett företag som skulle vara kriminella.

Men vad som säger emot detta är deras ohyggligt billiga priser i jämförelse med ett annat mkt mindre spel ställe på Kungsholmen där priserna är dubbelt så dyra. MEN det stället säljer mkt mkt annat spel kort, Warhammer etc. Så har svårt at se hur de kan gå runt då e säkerligen kostar en helt jjävla massa att hålla datorerna igång betala för interne/ nätverket all el, lokal hyra, leveranser med mat/dricka.
Undra om de är legitima eller ej........

Haha du har verkligen ingen koll på eko brott.
Det finns för det först olika kvitton ett du kan he till okunniga kunder och som ändå inte reggas ett "fejk kvitto"
Sen om dem sköter det snyggt varför skulle inte xbox och e sport kunna sponsra dem? Så länge dem inte åker dit på en granskning så är det ingen fara.
Och sen e-sport själva har ju knappast rent mjöl i påsen med uppgjorda matcher och skit. Det är bara att inse. Där stora pengar finns att göra finns även folk som vill ha mer. Ingen är nånsin nöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in