2012-07-25, 17:18
Medlem
B.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pussyjuice
när jag var liten så såldes det öl av märket Egger på den lokala kiosken här i stockholm och alla påstod att det var starköl i dom istället för 3,5.
Har inte sett dom sen turken som hade kiosken fick bomma igen efter all försjälning till minderåriga...

Någon som minns detta eller vet mer?

Möjligt att du växt upp i trakter kring "slutstationsstaden" på M?
Hört väldigt mycket av 86'or och de i de åldrarna att de hade en turk i "slutstationsstaden" som sålde Egger vilket var starköl, han leggade inte och hade heller inte ölen utplacerad utan man fick fråga efter den om jag inte minns fel.
Citera
2012-07-25, 17:19
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
när jag var liten så såldes det öl av märket Egger på den lokala kiosken här i stockholm och alla påstod att det var starköl i dom istället för 3,5.
Har inte sett dom sen turken som hade kiosken fick bomma igen efter all försjälning till minderåriga...

Någon som minns detta eller vet mer?

Egger var enligt egen mätning i slutet av förra milleniet 4,8%. Så jävla äcklig öl att man fick baksmälla av att bara lukta på en. Men full blev man!
Citera
2012-07-25, 17:24
Medlem
Adversariuss avatar
Kan det vara så att olika ölsorters bryggmetoder och ingredienser påverkar hur alkoholen tas upp i kroppen, även vid samma procenthalt? Om än bara med minimala skillnader i ruset?

Jag har ingen aning, bara fria spekulationer.
Citera
2012-07-25, 17:39
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Ja, den där tyska guldburken (Kaltenbrenner????) är inte dum alls

Någon sådan finns då fan inte på mitt Lidl.. Eller är det också lättölen?
Citera
2012-07-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Kan det vara så att olika ölsorters bryggmetoder och ingredienser påverkar hur alkoholen tas upp i kroppen, även vid samma procenthalt? Om än bara med minimala skillnader i ruset?

Jag har ingen aning, bara fria spekulationer.
Man blir fullare av vissa maltsorter faktiskt!
Bland annat blir man fullare av mörkt öl än ljust, om än mättare.
Jag tror att vissa folköls producenter brygger så att det ska kicka lite extra på de futtiga 3,5 procenten alkohol man får! för att få sälja mer! det är mycket troligt.
Citera
2012-07-25, 18:06
Medlem
jappanDA1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Har för mig att jag provat mäta alkoholhalten i öl förr men med extremt tvivelaktiga resultat då kolsyran verkade få alkoholmätaren att flippa ur. Då jag inte ville göra min öl avslagen så avbröt jag försöket. Men att dom skulle variera mellan 3-5 procentenheter finner jag svårt att tro, tror även att "kompisen" förmodligen testade samma "batch"

Bakgrunden till citatet ligger i att jag berättade en anekdot från min högstadietid, min anekdot lyder såhär: Jag och 2 kompisar gick i 9an tror jag det var, vi skulle på en fest för att 2 andra kompisar hade fyllt år. Ingen av oss 3 kände på den tiden någon som kunde köpa från systemet men det var en av oss som hade ett syskon som var över 18 och kunde köpa folköl, jag vet inte om han hade en bror eller en syster med kille, men iallafall hade han då berättat att man "blev mer dragen av LIDL-öl och att det förmodligen var högre procent på den än 3,5%".

Efter att jag berättat detta för min vän så sade han att han kände någon som enligt utsago skall ha mätt procenten på folkölen därifrån och nått resultat mellan 3 och 5%.
Citera
2012-07-25, 18:08
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leanBack
Man blir fullare av vissa maltsorter faktiskt!
Bland annat blir man fullare av mörkt öl än ljust, om än mättare.
Jag tror att vissa folköls producenter brygger så att det ska kicka lite extra på de futtiga 3,5 procenten alkohol man får! för att få sälja mer! det är mycket troligt.

Eh? Varför skulle man bli fullare om man dricker öl gjord på rostad malt? Förklara gärna det.
Citera
2012-07-25, 18:34
Medlem
Citat:

Någon som mins detta eller vet mer?

Haha den där ölen har jag sett på senare tid och köpte en flaska. Sjukt vidrig men den gick ner, minns 12 packen man köpte och alla gick ner då också.

Myten måste kommit då man faktiskt köpte 12 pack och i 14-15 års ålder blev man packad på 12 öl. Jag skulle nog känna av redan idag om jag hällde i mig i det tempot.

Ryktet var som sådan att man visste inte om det var starköl eller lättöl. Tydligen skulle Egger vara rester från öltunnor och därav kunde alkoholmängden vara skiftande. Allt från 1%-5% eller nått. Det skulle även förklara varför man blev full ibland och vissa gånger inte. (Hade aldrig med mat att göra osv)

Nä dom där Egger ryktena var fan de bästa när man dagen efter filosoferade om fall man fått ett 12 pack med många % eller ett med lite...
Citera
2012-07-25, 18:35
Medlem
Jag läste en undersökning om hur svag folkölen egentligen var, men det måste ha varit länge sedan, jag kan inte hitta den någonstans på nätet idag. Det jag kommer ihåg var att få sorter nådde upp ens till närheten av 3,5 volymprocent.
Outstanding är Three Hearts extra 3,5 - den har ett stadigt recept som alltid levererar. Andra sorter från samma bryggeri, t ex Crocodile, är som diskvatten ur alkoholsynpunkt. Om Three Hearts inte finns så köper jag i nödfall Norrlands Guld, men den blir också pisstråkig efter två burkar.
Resten ratar jag, köper inte skiten hur sugen jag än är. Många ligger säkert runt/under 3 procent. Millennium, som TS nämnde, funkar heller inte på mig.
Senast redigerad av triljam 2012-07-25 kl. 18:40.
Citera
2012-07-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.I.
Möjligt att du växt upp i trakter kring "slutstationsstaden" på M?
Hört väldigt mycket av 86'or och de i de åldrarna att de hade en turk i "slutstationsstaden" som sålde Egger vilket var starköl, han leggade inte och hade heller inte ölen utplacerad utan man fick fråga efter den om jag inte minns fel.

86or är rätt årskull, alla slutstationer hade sin turk som sålde Eggers enkelt till folk med falsklegg eller helt utan.
Citera
2012-07-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Eh? Varför skulle man bli fullare om man dricker öl gjord på rostad malt? Förklara gärna det.
vissa saker pallar man inte förklara men det är allmänt känt och det känner du väl själv att det är ett annat rus på mörkt öl!
Citera
2012-07-25, 19:22
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leanBack
vissa saker pallar man inte förklara men det är allmänt känt och det känner du väl själv att det är ett annat rus på mörkt öl!

Definiera mörk öl, menar du mörk lager, porter, stout? Eller kanske en Ale, en dunkel? En Schwarzbier?

Varför skulle rostad malt eller chokladmalt etc ge ett starkare rus? Du får nog "palla" en förklaring för att bli tagen på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in