2006-03-12, 14:46
Medlem
Hej

Jag funderar på att dra igång ett mindre företag. men är lite orolig för att staten kommer göra det svårt för mig. Företaget är inte tänkt att vara något stort eller något som ger någon gigantisk avkastning, mer som ett experiment, iaf i början. Min affärside är typ som reklamföretagens. Att jag är arbetsledare och har ett gäng kids som blir glada för en mindre lön, typ 50kr/h. Men då kommer den svåra biten. Om jag vill köra detta helt ärligt, blir jag inte påtvingad en massa avgifter då? typ sociala avgifter, skatt osv, listan kan göras lång och antagligen tillräckligt lång för att suga musten ur min idee.

Finns det något sätt att slippa alla dessa avgifter? Kanske finns någon annan företagsform som man kan starta det som? Eller att man kan komma undan om företagets omsättning är tillräckligt liten? Jag vet inte, jag bara brainstormar lite, vad tror ni? Vad är det för avgifter man måste betala?
Citera
2006-03-12, 15:04
Medlem
anakatas avatar
Du måste betala arbetsgivaravgift (drygt 30%) samt göra preliminärt skatteavdrag på ungefär lika mycket. Detta kommer du inte runt på annat sätt än att du kör svart.
Citera
2006-03-12, 15:32
Medlem
Alltså detta gäller att folk ska prenumerera på en tjänst. Kan man inte på något sätt göra så att man betalar kidsen per hushåll som de delar ut till så att det är direkt proportionellt mot hur mycket arbete dom gör, och att dom då inte är anställda?

Edit: Och om man tänker på alla de här jultidningarna och liknande, betalar verkligen jultidningsföretagen avgifter på alla säljare där. Och t.ex taxibolagen, där är ju också en central som samordnar allt, men de behöver väl inte betala avgifter på de som kör bilarna?
Citera
2006-03-12, 15:38
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Alltså detta gäller att folk ska prenumerera på en tjänst. Kan man inte på något sätt göra så att man betalar kidsen per hushåll som de delar ut till så att det är direkt proportionellt mot hur mycket arbete dom gör, och att dom då inte är anställda?

får de betalt av dig är de anställda, oavsett vad du väljer att kalla det. Får de betalt per såld enhet eller liknande är det snarare någon slags prestationslön.
Citera
2006-03-12, 17:38
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Och t.ex taxibolagen, där är ju också en central som samordnar allt, men de behöver väl inte betala avgifter på de som kör bilarna?
Taxiförarna är antingen anställda i bolaget eller egenföretagare med F-skatt.
Citera
2006-03-12, 17:45
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Finns det något sätt att slippa alla dessa avgifter?
Flytta till ett annat land.
Socialdemokraterna ser dig som varg in veum och kommer att jag dig med blåslampa.
Citera
2006-03-13, 14:29
Medlem
Det går bra att betala ut 999 kr/år till en person skattefritt om jag inte är helt felunderrättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in