2012-07-12, 21:03
Medlem
Underbrads avatar
Jag har blivit biten så att det blöder av en hund. Jag vet att om man har tagit spruta mot stelkramp på mellanstadiet så ska det vara lugnt, men jag minns inte om jag tog någon då. OM jag nu inte har tagit vaccinet och jag skulle fått denna stelkrampsbakterie i mig, är det då för sent för behandling? Betyder detta slutet för Underbrad IRL?
Citera
2012-07-12, 21:05
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Stelkrampsvaccination ska man ta vart 5e år... Beroende på hur gammal du är skulle det kunna vara dags snart igen om du nu tog på mellanstadiet.

Risken att få stelkramp är liten, men Tetanus finns i jorden även i Sverige och det är ingen kul sjukdom!
Citera
2012-07-12, 21:06
Medlem
Underbrads avatar
Sitter i kön till 1177 nu
Citera
2012-07-12, 21:08
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Framför allt är djurbett sällan särskilt rena. Om du blivit biten så att det blöder bör du i vilket fall som helst snarast få såret renspolat av en läkare. Det kan bli superinfekterat om det vill sig illa!
Citera
2012-07-12, 21:09
Medlem
Man kan vaccinera i efterhand, du skulle kunna bege dig till vårdcentralen så snart som möjligt och be om en spruta oavsett om du har varit vaccinerad tidigare eller inte.
Citera
2012-07-12, 21:09
Medlem
Underbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Framför allt är djurbett sällan särskilt rena. Om du blivit biten så att det blöder bör du i vilket fall som helst snarast få såret renspolat av en läkare. Det kan bli superinfekterat om det vill sig illa!
hundens mun är ju 7 gånger renare än människans ju
Citera
2012-07-12, 21:14
Moderator
v50s avatar
Om du har öppna sår kan de behöva sys då kan du snacka med läkaren om du behöver förnya din stelkrampsvaccin
Citera
2012-07-12, 21:17
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underbrad

Det har jag i o f s aldrig hört talas om.
Jag ser rätt ofta patienter med infekterade djurbett. Folk som bitits av sina små kissemissar tex, tyckte inte det var så farligt så de blaskade av det med lite vatten och 6 timmar senare söker de akuten för att hand och underarm svällt upp till en rosa vattenballong. Även hundens tänder är asvassa och du vet ju inte om han precis smakade på grannhundens bajs innan han bet dig. Om du nu ändå ska ha din stelkrampspruta så be läkaren spola rent i såret för att du ska slippa infektion. Du kanske även får antibiotikatabletter om det är djupt.
Citera
2012-07-12, 21:20
Medlem
Underbrads avatar
1177 föreslog att jag skulle åka till en närsjukvårdare, så det är vad jag gör alldeles strax! Tack för svar FB
Citera
2012-07-12, 23:53
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Stelkrampsvaccination ska man ta vart 5e år... Beroende på hur gammal du är skulle det kunna vara dags snart igen om du nu tog på mellanstadiet.
Citat:
Grundvaccination rekommenderas till alla svenskar. Det består av 3 doser givna inom ett år. Efter 10 år ges en 4:e dos, därefter ges en 5:e dos efter ytterligare 30 år. Man i stort sett räkna med att alla som följt de svenska barnvaccinationsprogrammet har skydd till 40-års åldern, men då behöver en påfyllnadsdos. Personer som är födda innan mitten av 50-talet har fått olika barnvaccination beroende på var i landet de bodde, här kan det vara svårt att veta exakta förhållandena.
http://www.vaccination.nu/vaccin/sjukdom.cfm?sid=2

Citat:
De äter träck och slickar varandra i arslet.
Citat:
1177 föreslog att jag skulle åka till en närsjukvårdare, så det är vad jag gör alldeles strax! Tack för svar FB
Hur gick det?
Citera
2012-07-13, 01:52
Medlem
Underbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverkoktBlomkal
Hur gick det?
Jodå, denne läkare jag fick träffa tvättade rent såret och konstaterade att jag kunde gå hem utan vidare komplikationer. Skulle såret bli sämre så skulle jag återkomma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in