2012-07-04, 15:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Påminn/upplys gärna oss också.
Minns att jag hört att personen kan vara inblandad, men inte på andra grunder än att han är dansk.

Intressant för övrigt att även E.A bodde på Vasav. 3. Det var väl aldrig P.N som vittnade falskt mot E.A månne? Eller vet vi med säkerhet vem det var? Enligt polisuppgift blev personen lagförd för sitt falska vittnesmål och gjorde till och med en runda på kåken för det, vilket ju tyder på att personen var belastad sedan tidigare.

Det låter inte helt osannolikt att två danskar på samma adress kände/kände till varandra.

Jag har inga svar på dina frågor, tyvärr. Någon annan, kanske?
Citera
2012-07-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

PN flyttade inte, enligt Skatteverket, till Bråtenvägen 70 förrän i början av september -92. Kan det ha varit i någon annans lägenhet detta utspelade sig? En lägenhet som PN flyttade till sedan kanske?

Han bodde definitivt i den aktuella lägenheten vid tidpunkten för Helenas försvinnande (och ska så ha gjort i stil med upp mot ett år eller liknande). Kan han isf ha varit inofficiellt inneboende hos någon (flickvän/kompis?) och ändrat mantalsskrivning först senare?

Historiken kring den aktuella lägenheten är att det "ska ha varit mycket spring där" såväl under P.N:s tid som de närmast föregående åren. Fram tills den perioden beboddes lägenheten av föredömligt skötsamma T*re Edv*nsson m familj och sedan huserade där dels en man som fick utstå mycket kritik av sin sambo för att han alltför sällan bytte kalsonger och dels "en annan dansk" vilket då alltså syftar till att även nämnda P.N. av uppgiftslämnarna benämns som "dansken".
Citera
2012-07-04, 16:01
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
Har inget namn på flickvännen, men det ska i vilket fall som helst inte ha rört sig om den tjej han flyttade till Bråtenvägen med (ska ev ha bott vägg i vägg med Nielsen på Vasavägen dessförinnan) utan det ska röra sig om en senare tillkommen förmåga.
Samma tjej som han fick barn med kanske? Mar*a, numera P***in i efternamn? De borde ju rimligen ha varit ett par sommaren 92 då sonen föddes april 93.
Citera
2012-07-04, 16:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Han bodde definitivt i den aktuella lägenheten vid tidpunkten för Helenas försvinnande (och ska så ha gjort i stil med upp mot ett år eller liknande). Kan han isf ha varit inofficiellt inneboende hos någon (flickvän/kompis?) och ändrat mantalsskrivning först senare?

Historiken kring den aktuella lägenheten är att det "ska ha varit mycket spring där" såväl under P.N:s tid som de närmast föregående åren. Fram tills den perioden beboddes lägenheten av föredömligt skötsamma T*re Edv*nsson m familj och sedan huserade där dels en man som fick utstå mycket kritik av sin sambo för att han alltför sällan bytte kalsonger och dels "en annan dansk" vilket då alltså syftar till att även nämnda P.N. av uppgiftslämnarna benämns som "dansken".

Ang. det jag fetmarkerat. Ja, så kan det ha varit.

Vet du om PN och EA kände varandra?
Citera
2012-07-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. det jag fetmarkerat. Ja, så kan det ha varit.

Vet du om PN och EA kände varandra?

Nej, det vet jag inte. Men om de ska ha delat adress på Vasavägen kan det nog i enlighet med tidigare spekulationer iaf antas vara högst rimligt. Förhoppningsvis kommer även dessa förhållanden klargöras när fler personer i periferin (P.K. et al) kommer med mer input angående P.N. och dennes förehavanden.
Citera
2012-07-04, 17:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nej, det vet jag inte. Men om de ska ha delat adress på Vasavägen kan det nog i enlighet med tidigare spekulationer iaf antas vara högst rimligt. Förhoppningsvis kommer även dessa förhållanden klargöras när fler personer i periferin (P.K. et al) kommer med mer input angående P.N. och dennes förehavanden.

PU och eventuellt PN, minns du PU eller är minnesluckorna för vida.

Fan har ni gjort av stackars Helena.
Citera
2012-07-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Om man nu försöker göra en grov uppskattning av folk som bor/bodde längs Mariegärdes väg så kan man förmoda följande genom att se på kartan:
- Längst upp i kröken vid nuvarande Netto finns ett vitt "höghus". Fanns huset 1992 och hur många lägenheter innehåller huset?
- Resterande bostäder längs Mariegärdes väg verkar bestå av 20 st parhus (4 block med vardera 5 parhus). Är det bostadsrätter, hyresrätter eller friköpta tomter?
- Mariegärdes väg verkar vara en "blind tarm", dvs den har inga bilavfarter och det krävs samma utfart (alltså via nuvarande Netto) för att lämna området.
- Lockerudsvittnet antar att den vita bilen tar sig ner till de två sista husen på vägen. Eller menas de två sista blocken?

Om man höftar att varje bostad innehåller 3 personer så bor/bodde det ca 60 personer i parhusen. Därtill kommer de som bor/bodde i höghuset. Om detta nu inte är nybyggt.

Någon med lokalkännedom som kan bekräfta ovanstående, rätta till eller komplettera?

Om jag förstått saken korrekt försvinner alltså bilen för "Lockerudsvittnet" någonstans vid de två sista husen längst in på det som idag heter Mariegärdes väg.

Nu kan ju bilen förvisso ha gått upp i rök. Själv håller jag för troligare att den svänger ut från det området och in på cykelbanan som löper parallellt med Marieforsleden. Om vi sedan leker med tanken att den svänger av 45 grader åt höger efter ca 100 m, och sedan följer den cykelvägen ca 150 m, så kommer bilen som av en ren slump ut längst in på dåvarande Bråtenvägen (närmare bestämt vid radhusen). Så det kan slumpa sig. ;-)
Citera
2012-07-04, 19:23
Medlem
Jourhavandes avatar
Om nu polisen får tummen ur och har något blir det intressant att se vem eller vilka dom riktar sin uppmärksamhet mot.Tiden talar naturligtvis mot en lösning men hoppet är det sista som man överger.
Tror ganska säkert att ett flertal sitter och undrar och är nervösa om tipsen rör dom eller någon i deras närhet.
Citera
2012-07-05, 08:39
Medlem
Citat:

Kanske detta skulle kunna friska upp minnet?
https://www.facebook.com/per.nielsen.524
Citera
2012-07-05, 16:17
Medlem
Ovan nämnde P. Nielsen,jag känner igen honom sen början på 90-talet. Han jobbade då på E-lux. hade ett barn,inledde en relation med en jobbarkompis( Pernilla... sedemera Str.m). Om jag inte minns fel gifte hon sej med De..nn..Str.m och flyttade till Sjötorp. Med reservation för minnesfel av mej.
Citera
2012-07-05, 18:59
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Nu kan ju bilen förvisso ha gått upp i rök. Själv håller jag för troligare att den svänger ut från det området och in på cykelbanan som löper parallellt med Marieforsleden. Om vi sedan leker med tanken att den svänger av 45 grader åt höger efter ca 100 m, och sedan följer den cykelvägen ca 150 m, så kommer bilen som av en ren slump ut längst in på dåvarande Bråtenvägen (närmare bestämt vid radhusen). Så det kan slumpa sig. ;-)
Ja så det kan bli..
Men gick det att köra igenom där på den tiden? Inga "gråsuggor", bommar eller liknande?
Någon som minns/vet?
Citera
2012-07-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Ja så det kan bli..
Men gick det att köra igenom där på den tiden? Inga "gråsuggor", bommar eller liknande?
Någon som minns/vet?

Med reservation för att jag inte minns hur den första lilla snarten från Lockerud såg ut, så var det i vilket fall som helst bara att köra resten av sträckan. Fanns vare sig bommar, suggor eller uppstickande pinnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in