Citat:
Ursprungligen postat av Pymetria
Jag har en extern hårddisk som har gått sönder. Därför tänkte jag lämna in den till alina eller liknande och se om de kan rädda alla bilder jag har på den.
Kruxet ligger i att det kan hända att det finns en eller två (läs många) illegalt nedladdade filmer och musikfiler på den. Får alina titta på mina filer, och om de upptäcker att jag har illegalt nedladdat material, är de skyldiga att anmäla mig/kommer de att göra det?
Min tanke är att det främst är datanördar som jobbar med datarecovery och att de inte sympatiserar med anti-fildelning direkt. Dessutom skulle väl alina få rätt dåligt rykte bland kunder om de sätter dit mig på feta böter. Å andra sidan är de väl livrädda för att bryta mot lagen...
Så, vad gäller?
Du kan vara lugn, så länge materialet i sig inte är olagligt (läs barnporr) så kunde de inte bry sig mindre. Som du själv säger så får de ett fett dåligt rykte om de ringer polisen om en sådan sak, ALLA har väl piratkopierat material på sina hårddiskar så då skulle ju ingen våga anlita dem igen. Sedan är det väl inte olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material om jag inte minns fel, utan det är själva delningen som är olaglig (att göra det tillgängligt för andra).