2012-07-02, 10:07
Medlem
Jag har en extern hårddisk som har gått sönder. Därför tänkte jag lämna in den till alina eller liknande och se om de kan rädda alla bilder jag har på den.

Kruxet ligger i att det kan hända att det finns en eller två (läs många) illegalt nedladdade filmer och musikfiler på den. Får alina titta på mina filer, och om de upptäcker att jag har illegalt nedladdat material, är de skyldiga att anmäla mig/kommer de att göra det?

Min tanke är att det främst är datanördar som jobbar med datarecovery och att de inte sympatiserar med anti-fildelning direkt. Dessutom skulle väl alina få rätt dåligt rykte bland kunder om de sätter dit mig på feta böter. Å andra sidan är de väl livrädda för att bryta mot lagen...

Så, vad gäller?
Citera
2012-07-02, 10:11
Medlem
sommarlovs avatar
Seriösa firmor som http://www.ahlbergdata.com/se skiter helt vad du har på hårddisken.
Möjligen barnporr skulle de anmäla...
Citera
2012-07-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pymetria
Jag har en extern hårddisk som har gått sönder. Därför tänkte jag lämna in den till alina eller liknande och se om de kan rädda alla bilder jag har på den.

Kruxet ligger i att det kan hända att det finns en eller två (läs många) illegalt nedladdade filmer och musikfiler på den. Får alina titta på mina filer, och om de upptäcker att jag har illegalt nedladdat material, är de skyldiga att anmäla mig/kommer de att göra det?

Min tanke är att det främst är datanördar som jobbar med datarecovery och att de inte sympatiserar med anti-fildelning direkt. Dessutom skulle väl alina få rätt dåligt rykte bland kunder om de sätter dit mig på feta böter. Å andra sidan är de väl livrädda för att bryta mot lagen...

Så, vad gäller?
Du kan vara lugn, så länge materialet i sig inte är olagligt (läs barnporr) så kunde de inte bry sig mindre. Som du själv säger så får de ett fett dåligt rykte om de ringer polisen om en sådan sak, ALLA har väl piratkopierat material på sina hårddiskar så då skulle ju ingen våga anlita dem igen. Sedan är det väl inte olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material om jag inte minns fel, utan det är själva delningen som är olaglig (att göra det tillgängligt för andra).
Citera
2012-07-02, 10:37
Medlem
25TaLifes avatar
Jag har bara hört talas om elgiganten, men de är mest nyfikna på den hemmagjorda porren de kan hitta!

Var lugn nu!
Citera
2012-07-02, 11:09
Medlem
EckiEckis avatar
Vad som gäller är detta: Upphovsrättsbrott har inte "anmälningsplikt", inte heller flaler det under allmänt åtal. Detta gör att endast den som anser sig blivit utsatt för ett brott mot upphovsrättslagen kan anmäla det. Som tidigare nämnts är det inte olagligt att inneha sådant material.

Så, visst SKULLE en dataåterställningsfirma kunna tipsa ägaren av materialet om att de hittat det, och dessutom hittat loggfiler eller annat som styrker att du faktiskt kopierat det. Men, som tidigare sagts, det kommer de inte att göra eftersom det vore bad-for-business.

Däremot barnporr är ju belagd med straff på innehav, och faller under allmänt åtal. Detta gör att vem som helst kan anmäla det.

På samma sätt så faller ju misshandel/stöld/rån/mycket i BrB under allmänt åtal, och även där _skulle_ de kunna välja att reagera.
Citera
2012-07-02, 13:00
Medlem
Tack för alla svar, nu kan jag känna mig säker. Och börja oroa mig för hur mycket av mina filer som kan räddas och hur dyrt det kommer bli...
Citera
2012-07-02, 14:07
Medlem
gubbjävels avatar
Vad skulle de anmäla?

Innehav av upphovsrättsskyddat material är inte olagligt, det är spridningen som är det.

Med andra ord - du får ha hur mycket piratkopierat material på dina diskar som helst, det är när du börjar sprida det till andra du gör dig skyldig till brott.
Citera
2012-07-02, 16:25
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
Jag har bara hört talas om elgiganten, men de är mest nyfikna på den hemmagjorda porren de kan hitta!

Var lugn nu!

Mm, hittade aldrig någon heller

Var lugn mannen, folk bryr sig inte om du har lite film och musik
Citera
2012-07-02, 17:39
Medlem
Mailade alina och de sa att de inte kollar filer alls Kostar 695:- om man har med en egen hårddisk de kan kopiera över allting till, vilket jag tycker låter billigt jämfört med andra sidor jag kikat på.
Citera
2012-07-02, 18:34
Bannlyst
Innan du bränner 695:- på ingenting.

Får du kontakt med hårddisken?
Hör du missljud från hårddisken?

Det Alina gör för 695:- är att kopiera data från din disk, dvs är de skador på elektroniken eller mekaniska skador då gäller inga 695:- , så fråga vad de gör för dessa pengar.

Seriösa firmor respektera kundens data, dvs varken sprider den eller titta på innehållet , förutom att kvalité säkra innehållet.

Då jag har jobbat med datorservice, så kan jag av egen erfarenhet säga , att det skulle inte vara möjligt anmäla alla, dels skulle man slå undan bena för sig själv och dels skulle den mängd arbete de innebär att polisanmäla allt, ta all tid, för folk har groteska mängder piratkopierad film på sina hårddiskar.

Men ett tips är att använda allabolag.se och kolla vilka som sitter i styrelsen för bolaget, icke Svensk klingade namn kan vara en varning att andra kulturella värderingar gäller.
Senast redigerad av Niggers 2012-07-02 kl. 18:39.
Citera
2012-07-02, 18:38
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pymetria
Mailade alina och de sa att de inte kollar filer alls Kostar 695:- om man har med en egen hårddisk de kan kopiera över allting till, vilket jag tycker låter billigt jämfört med andra sidor jag kikat på.

Det är om det inte är några större fel på hårddisken. En kompis skickade in sin för dataräddning (kommer inte ihåg vilket företag det var) och det skulle gå på 26000.
Citera
2012-07-02, 18:55
Medlem
Jag tror inte att det är något major fel på den. Min gissning är att det är läshuvudet, för den låter lite skumt. Fick heller inte upp någon kontakt mellan den och datorn, så kan vara själva anslutningen det är fel på också. Har inte startat den sedan dess för att inte skada filerna.

Talade om problemet för alinakillen och han sa 695:- och inget om att större hårdvaraufel skulle kosta mer, men att jag däremot ska vara beredd på att det hela kan vara utom räddning om felen är av kolossal karaktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in