Än så länge har inte UK bestämt sig för att folkomrösta men debatten pågår för fullt. I en nylig opundersökning vill 51% lämna och 40% vara kvar.
http://www.guardian.co.uk/world/2012/dec/26/euroscepticism-growing-voters-poll
Jag funderar lite på vad som är de viktigaste orsakerna till att detta blivit en aktuell fråga i UK. Jag menar UK har ju alltid haft en ambivalent inställniing till EU. Men vad kan vara det viktigaste nu? Eurokris, upplevda hot mot City, UKIP som pressar...
Det vi ser just nu kanske bara är ett allmänt sätt för britterna att vädra sitt missnöje med tuffa ekonomiska tider. EU blir svartmålade som orsak.
Det kan inte vara lätt att hålla ihop den brittiska regeringen nu. Torys glider längre ut i EU-skepticism och det måste vara svårt att regera tillsammans med EU-vänliga liberaldemokraterna.
Personligen tror jag att UK:s EU-skeptiscism är bra för EU om tjänstemän och politiker i Bryssel kunde ta och lyssna på britterna. EU bygger ju faktiskt på frivilligt deltagande i unionen. Bryssel verkar inte alltid förstå det. EU-ivrarna skyndar för fort och ägnar stora resurser på frågor som många EU-medborgare ogillar. Euron, jordbruksstöd och bristen på öppenhet är stora problem som EU-förespråkarna måste ta på på allvar.
Om UK vill lämna EU så är det antagligen något fel på EU, inte tvärtom. Och ett EU utan UK är inte mycket värt - dags att EU-förespråkarna förstår det.