2012-06-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baphomet1
varför har posten så dåligt rykte? vi gör minst lika bra jobb som alla andra chaufförer där ute, vad bottnar det i egentligen?

20.000 kr i månadslön för en oerfaren CE-chaufför, det säger väl allt?
Citera
2012-06-17, 09:22
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
Med tanke på att dom kör minst lika bra som en Svensk och hälften så dyra, så kan du ju räkna ut själv om det stämmer!! Dags att ge sej in i specialtransporter eller söka Norge för lyckan!
Tråkigt att höra! Hoppas det kommer regeländringar fortast möjligt. Har även hört att polackerna som kör här i norr inte brukar stanna när det är renar på vägen, dom plöjer rakt igenom dom istället. Är det bränsle du menar när du säger specialtransporter?

Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Vad kan tjänar en chaufför som kör styckegods i runda slängar? Undrar även vad man kan tjäna i en gruva som chaufför? Netto! Tacksam för svar.
Citera
2012-06-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Vad kan tjänar en chaufför som kör styckegods i runda slängar? Undrar även vad man kan tjäna i en gruva som chaufför? Netto! Tacksam för svar.

Netto kan jag inte svara på. Orkar inte gå igenom skattetabeller. Så det får du räkna ut själv.

Styckegods, tankbil, timmerbil, grusbil, kranbil, flisbil, fjärrbil - alla har samma lön.

Enligt avtalet:

Timlön 130,30 (131,55 efter 4 år). Premiekompensation 2 kr (4 kr efter fyra år).

Ob vardag, 18:00 - 06:00 ligger på 27,36 kr. På Söndagar får du 54,73 per timme.

Övertid är 50% av din timlön, dvs 65,77 kr timme vid 131,55 i timlön.

Kör du utan schema så ska du ha 1 kr extra i premiekomp. Kör du i Stockholm och Göteborg är premiekompen 1 eller 2 kr högre. Alla typer av transporter har samma premiekomp förutom lotsning som är något högre av någon anledning.

Oavnstående timlön och tillägg multiplicerar du med 174 timmar om du har månadslön.
Citera
2012-06-17, 12:20
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
För övrigt har jag hört att dom svenska timmeråkarna som kört åt SCA blivit ersatta med billiga polacker! Stämmer det?

NEJ! DET STÄMMER INTE! SCA ville ta in timmerbilar frön Estland efter stormen i våras i Västernorrland. Man fick dock inte tillstånd att göra detta, istället ska de Svenska åkarna få tillstånd att göra avsteg från kör och vilotiderna så man ska hinna köra ut allt timmer ur skogarna.
Citera
2012-06-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
NEJ! DET STÄMMER INTE! SCA ville ta in timmerbilar frön Estland efter stormen i våras i Västernorrland. Man fick dock inte tillstånd att göra detta, istället ska de Svenska åkarna få tillstånd att göra avsteg från kör och vilotiderna så man ska hinna köra ut allt timmer ur skogarna.

Inte?

http://op.se/lanet/ostersund/1.4656722-sca-skog-letterna-nodvandiga-for-att-fa-fram-virket-

Jag tror faktiskt på att det Värmlänska åkeriet får samma timpris som övriga. Men jag koverterar själv om mig till kvinna som de nu betalar ut samma lön till Letterna som till de svenska.
Senast redigerad av lufttork 2012-06-17 kl. 13:36.
Citera
2012-06-17, 13:52
Medlem
Citat:

Är det verkligen så lite?

Jag kör skåpbil på Posten och tjänar lite över 20. Där räcker det med B-kort och att man inte är helt efterbliven.
Citera
2012-06-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Är det verkligen så lite?

Jag kör skåpbil på Posten och tjänar lite över 20. Där räcker det med B-kort och att man inte är helt efterbliven.

Är det din grundlön utan Ob som är lite över 20? du kanske arbetat något år.
Citera
2012-06-17, 14:58
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous-Ferrum
Matchen gick åt helvete

Yrkeskompetens Bevis och det kostar mellan 20-24.000 kr idag.

Japp svindyrt

Tack för era svar !

När man nu läser lite verkar det mycket simplare och enklare att jobba som Buss Chaufför och utan problem men vill ju helst köra lastbil men som sagt måste ju ha erfarenhet och hitta rätt väg in sen när man klar....

För mig kostade YKB-beviset "endast" 11 000 kr på Timrå Trafikcenter.
Citera
2012-06-17, 18:14
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Inte?

Det är viss skillnad på ta in extra bilar och ersätta alla svenska åkare som skribenten SleighBells hade hört.
Citera
2012-06-17, 18:19
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Tråkigt att höra! Hoppas det kommer regeländringar fortast möjligt. Har även hört att polackerna som kör här i norr inte brukar stanna när det är renar på vägen, dom plöjer rakt igenom dom istället. Är det bränsle du menar när du säger specialtransporter?

Renar bromsar man bara för om man kan. Dyker dom upp i backkrön och kurva en kolsvart vinternatt kan du inte göra mycket annat än att släppa gasen...
Citera
2012-06-17, 20:45
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
För mig kostade YKB-beviset "endast" 11 000 kr på Timrå Trafikcenter.
Har för mig att min lärare sa att det skulle kosta uppåt 30000 för själva YKB'n! Sjuka slantar vilket som...

Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Renar bromsar man bara för om man kan. Dyker dom upp i backkrön och kurva en kolsvart vinternatt kan du inte göra mycket annat än att släppa gasen...
Jo självklart skall man bromsa om det går. Det jag fick höra var att dom sonika struntar i att släppa på gasen oavsett om dom kan eller inte och helt enkelt skiter ifall renen blir påkörd! Hurvida det stämmer kan jag inte svara på, har som sagt bar hört det.
Citera
2012-06-17, 21:13
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Har för mig att min lärare sa att det skulle kosta uppåt 30000 för själva YKB'n! Sjuka slantar vilket som...
~ 25' gick min YKB samt ADR (stycke + tank) på.

Så prissättningen verkar vara väldigt olika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in