Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Denna "yttre omständighet" var inget svepskäl, utan en högst reell anledning som stöds av utredningen i övrigt. Det är med andra ord orimligt att MJ skulle ha stämt träff med X och krävt att FS skulle övernatta någon annanstans. Och om så varit fallet måste flera andra frågor besvaras nöjaktigt:
1. Varför tog MJ ut 10 000 kr inför denna övernattning?
2. Varför öppnade hon sin skrivbordslåda och tog med sig sitt pass - men inte sin dator?
3. Varför lämnade hon inte Övre Röra förrän på em den 28/7?
4. Hade hon tänkt sig att hämta mr X i Lin(Lid)köping?
5. Varför var hon så rädd för direktkontakt med sin syster?
6. Varför tycktes hon ha "glömt" vad hon bestämt med systern eftersom hon sms:ade först när systern förgäves sökt nå henne (närmare bestämt efter endast 2 min 27 sek)?
7. Var befann sig MJ 12:16:58 (då hennes dator stängs av) - 14:39:28 (fordonsfråga) = drygt 2 h 22 min
8. Varför avsänder hennes mobil ett sms till FS under masten Stora Höga N kl. 10:01:39 den 29/7?
9. Hur kan FS motta ett sms under masten Kode N kl. 10:01:39 den 29/7 när hans mobil ska ha befunnit sig under Kode O?
10. Vilka chatkanaler har polisens IT-tekniker inte kunnat lokalisera?
Ingredienserna i ett alternativt scenario måste utmynna i ett rimligt händelseförlopp som stämmer med alla kända fakta.
Men jag har ju tagit detta så många gånger i tråden. En sista gång:
1. För att förskottsbetala till en polare/dejt i ekonomisk knipa.
2. Det var nog inte hon som tog passet, utan gm gjorde det - och han tänkte nog inte på allt.
3. Hon kan ha varit på andra ställen än Övre Röra.
4. Nej, Linköping var nog bara ett svepskäl för att slippa träffa systern, hon hade ju dejt.
5. Inte rädd, men vill slippa massa förklaringar - så kul är det inte att redovisa för syrran.
6. För att hon fick dejt efter att hon kom överens med syrran, ville hellre vara med dejten.
7. Runtomkring i Spekeröd/Stora Höga, med dejten.
8. Mördaren fingrade på den.
9. Bostaden är i gränsområdet mellan masterna. FS mobil var hemma - även om inte han var det.
10. Bl a chatten på Facebook.