2012-06-05, 18:16
Medlem
Är nyföretagare och rätt så vilsen i det hela med bokföring fortfarande. Jag har läst jätte mycket och läst i forum, men vissa frågor återstår. Kan tillägga att jag valde faktureringsmetoden. :/

1.

Jag beställde idag hem kontorsmaterial (bläckpatron till skrivare, pärm, osv) och betalde detta genom mitt privata konto. Dessa pengar har inte nuddat vid mitt företagskonto.

Jag läste någonstans att jag kan bokföra detta som att

K: 2018 - Egen insättning | x:-
D: 2641 - Ingående moms sv | x:-
D: 6110 - Kontorsmaterial | x:-

Är det rätt?

2.

När jag sen har bokfört ovanstående inköp. Ska jag då skriva ut kvittot jag fått för beställningen och skriva verifikationsnr på, sätta in i pärmen?

Ska jag skriva ut något annat med, typ mitt bankkonto?

3.

Jag får senare dra av momsen har jag för mig, när? Men resten av kostnaden, får jag dra av den med sen i deklarationen, eftersom det är kontorsmaterial (om jag skattat för den summan klart) eller det är bara moms man får dra av?

Nybörjar frågor till max. Tackar på förhand och hoppas att någon kan hjälpa mig lite.
Citera
2012-06-05, 19:42
Medlem
AldoRaines avatar
Här kommer svaren...

Citat:
Ursprungligen postat av midorian
Är nyföretagare och rätt så vilsen i det hela med bokföring fortfarande. Jag har läst jätte mycket och läst i forum, men vissa frågor återstår. Kan tillägga att jag valde faktureringsmetoden. :/

1.

Jag beställde idag hem kontorsmaterial (bläckpatron till skrivare, pärm, osv) och betalde detta genom mitt privata konto. Dessa pengar har inte nuddat vid mitt företagskonto.

Jag läste någonstans att jag kan bokföra detta som att

K: 2018 - Egen insättning | x:-
D: 2641 - Ingående moms sv | x:-
D: 6110 - Kontorsmaterial | x:-

Är det rätt? JA

2.

När jag sen har bokfört ovanstående inköp. Ska jag då skriva ut kvittot jag fått för beställningen och skriva verifikationsnr på, sätta in i pärmen?

Ska jag skriva ut något annat med, typ mitt bankkonto? NEJ, det räcker med kvittot

3.

Jag får senare dra av momsen har jag för mig, när? Men resten av kostnaden, får jag dra av den med sen i deklarationen, eftersom det är kontorsmaterial (om jag skattat för den summan klart) eller det är bara moms man får dra av?

Det beror på när du redovisar momsen. 1 gång/mån, 1 gång/kvartal eller 1 gång/år. I din inkomstdeklaration drar du av kostnaderna (kontorsmaterial) från intäkterna, det som blir kvar är ditt beskattningsbara resultat.

Nybörjar frågor till max. Tackar på förhand och hoppas att någon kan hjälpa mig lite.
Citera
2012-06-06, 02:01
Medlem
Tackar för hjälpen !
Citera
2012-06-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Här kommer svaren...
3.

Det beror på när du redovisar momsen. 1 gång/mån, 1 gång/kvartal eller 1 gång/år. I din inkomstdeklaration drar du av kostnaderna (kontorsmaterial) från intäkterna, det som blir kvar är ditt beskattningsbara resultat.

Jag undrar om det sista svaret. Får man dra av kostnaderna (netto) i sin privata inkomstdeklaration, eller är det i årsbokslutet du menar?
Citera
2012-06-06, 16:52
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Jag undrar om det sista svaret. Får man dra av kostnaderna (netto) i sin privata inkomstdeklaration, eller är det i årsbokslutet du menar?

Du gör det i ditt förenklade årsbokslut om det gäller EF.
Citera
2012-06-06, 16:59
Medlem
Jag vet förresten inte när jag ska redovisa momsen, om det är samtidigt som skatten. Det enda som står är:

Redovisningsperiod: Redovisning ska ske i inkomstdeklaration
Redovisningsmetod: Redovisning ska ske enligt faktureringsmetod

Står inte om det är moms, skatt, eller vad.

Vet ni?
Citera
2012-06-06, 17:58
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midorian
Jag vet förresten inte när jag ska redovisa momsen, om det är samtidigt som skatten. Det enda som står är:

Redovisningsperiod: Redovisning ska ske i inkomstdeklaration
Redovisningsmetod: Redovisning ska ske enligt faktureringsmetod

Står inte om det är moms, skatt, eller vad.

Vet ni?

Då är det i samband med inkomstdeklarationen.
Citera
2012-06-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du gör det i ditt förenklade årsbokslut om det gäller EF.

Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in