2006-02-25, 09:33
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampis
Med så "lite" pengar skulle jag satsa det mesta på tillväxtmarknader, Ryssland till exempel. ECs rysslandsfond hade ~138% uppgång förra året, dock är den relativt dyr. Annars kommer dom med en Turkietfond i slutet av mars med insättningsavgift på 1% de två första veckorna...

Du säger att du vill ha något med låg risk för att du inte orkar engagera dig eller läsa aktiekurser. Okay, men jag tycker personligen att det är mer värt att lägga ner lite tid och hålla koll på investeringarna för en betydligt högre ränta på pengarna.

Jag vill gärna påpeka att Ryssland, Turkiet och liknande bananrepubliker bär en högre risk och det är väldigt volatila investeringar. Men inga dåliga.
Jag hade hellre haft det som en krydda i portföljen än att ha en rysslandsfond som "bas"
Det är bara min mening. Jag blev själv bränd rätt så hårt 2000/01 när hade stor övervikt gentemot IT-företag.
Citera
2006-02-25, 10:12
Medlem
iommis avatar
erik penser är en bra förvaltare
lannebo är också bra, de har alltid legat över index (småbolagsfonden)
är du pessimist kan du satsa i hedgefonder som ju spekulerar i nedgång. har själv lagt in några tusen i banco hedge, upp 8 % på ca 1,5 månad.
ryssland och japan och kina (etc) är som sagt volatila. om man skall ha det som bas eller som krydda beror ju lite på ålder, är man ung så kan det löna sig att "spela" på dessa marknader. skiter det sig kan du fortfarande börja om utan att skada nuvärdet av en löpande 30 årsinvestering i något tryggare alternativ. är du närmare 60 så vore det dumt att lägga allt i t ex ryssland, då kan du använda det som en krydda för portföljen.

en annan grej som kanske inte är aktuell, men ändå: har du 1 miljon kan du få ganska bra garanterad ränta. då kan det vara idé att inte spekulera med pengarna.
Citera
2006-02-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jag vill gärna påpeka att Ryssland, Turkiet och liknande bananrepubliker bär en högre risk och det är väldigt volatila investeringar. Men inga dåliga.
Jag hade hellre haft det som en krydda i portföljen än att ha en rysslandsfond som "bas"
Det är bara min mening. Jag blev själv bränd rätt så hårt 2000/01 när hade stor övervikt gentemot IT-företag.

Jo självfallet ska man krydda med tillväxtmarknader än att ha det som bas, det tycker jag med. Men jag kände att 10k inte var överdrivet mkt pengar, därför tyckte jag att han kunde spela lite mer riskfyllt

Svara på mitt priv :/
Citera
2006-02-25, 20:18
Bannlyst
Varför inte börja investera i HYIP´s. Alltså inte dom här som erbjuder 150%+ om dagen. Välj ett som erbjuder ett par procent om dagen, som har funnits ett bra tag och har en bra trovärdighet. Ett exempel finns i min signatur, kanske värt en titt?

MVH//Chefen
Citera
2006-02-25, 22:46
Medlem
iommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen3000
Varför inte börja investera i HYIP´s. Alltså inte dom här som erbjuder 150%+ om dagen. Välj ett som erbjuder ett par procent om dagen, som har funnits ett bra tag och har en bra trovärdighet. Ett exempel finns i min signatur, kanske värt en titt?

MVH//Chefen

ja, vill man slösa bort pengar på ingenting låter det som en utmärkt idé!

seriös website förresten, hem.bredband.net...
Citera
2006-02-26, 01:02
Bannlyst
Citat:
ja, vill man slösa bort pengar på ingenting låter det som en utmärkt idé!

seriös website förresten, hem.bredband.net...

Varför låter du inte folk skaffa sig en egen uppfattning? Eller har du några belägg för att dom inte ska ha skött utbetalingar eller gjort något annat fel under de drygt 5 år som dom har funnits?
Länken är bara en redirect för att jag har egen statistik där..

MVH//Chefen
Citera
2006-02-26, 18:47
Medlem
Citat:

MVH//Chefen
Har ingen aning om den investeringen, men en investering som ger så hög DAGLIG ränta har jag svårt att ta som seriös. Men jag kan ju ha fel. Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2006-02-27, 10:22
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisN
Har ingen aning om den investeringen, men en investering som ger så hög DAGLIG ränta har jag svårt att ta som seriös. Men jag kan ju ha fel. Någon som har erfarenhet av detta?

Nej, jag håller med dig.
Ett par procent per dag är ren skam alternativt en extrem risk.
Jag hade för tusan var överlycklig om jag hade kunnat snitta ett par procent per månad.
Citera
2006-02-27, 11:05
Bannlyst
Säger inte att det inte är hög risk men om man kollar upp bakgrunden på det man plannerar att investera i så som man gör med allt annat man ska investera i så minskar risken. Det som jag har investerat i(det som står i sigaturen) har jag kollat upp och har sett att dom har skött sig under alla år som dom har funnits. Lägger ju inte precis in mitt livs besparingar i sånna här saker.

MVH//Chefen
Citera
2006-02-27, 16:22
Medlem
Citat:
Säger inte att det inte är hög risk men om man kollar upp bakgrunden på det man plannerar att investera i så som man gör med allt annat man ska investera i så minskar risken. Det som jag har investerat i(det som står i sigaturen) har jag kollat upp och har sett att dom har skött sig under alla år som dom har funnits. Lägger ju inte precis in mitt livs besparingar i sånna här saker.

MVH//Chefen
Men du... läs reglerna din lilla affespammare.

1.01. Annonser och spam är förbjudet
Det är helt förbjudet att posta spam (reklam) här. Den som postar spam blir automatiskt avstängd, utan varning. Det är dock tillåtet att nämna tips på bra företag när diskussionen kräver det. Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur (förutsatt att den inte är en kommersiell eller bryter mot någon av forumets övriga regler). Referal-länkar får däremot endast publiceras ifall man inte tjänar pengar (eller poäng) på länken, och då det finns godtagbara orsaker till att inte länka webbplatsens startsida.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in