Jag tror inte att det är så lätt att få någon att ändra sig bara sådär. Särskilt inte om det är en äldre man som haft det där synsättet hela livet. Då spelar det ingen roll vad du lägger fram för argument.
Det där med mikro- och makroevolution kan jag tycka är konstigt. Det är inga evolutionsbiologer som håller kvar vid de begreppen, utan mest sådana som din pappa.
Jag kom på en idé. Du kan ju kolla var på den här skalan det brister och din pappa börjar tvivla:
- Det finns egenskaper som är ärftliga, i våra gener.
- Det finns ärftliga egenskaper som är mer fördelaktiga än andra.
- Det finns individer som har större möjlighet att fortplanta sig än andra.
- De individer som har större möjlighet att fortplanta sig har större möjlighet att föra sina gener vidare.
Är han med så här långt är han med på begreppet fitness, att olika individer har olika stor möjlighet att föra sina gener vidare.
- De avkommor som har de fördelaktiga generna har i sin tur större möjligheter att föra sina gener vidare, jämfört med de individer som saknar de fördelaktiga generna.
- Över generationer kommer detta leda till att andelen personer i en population som har olika fördelaktiga egenskaper kommer att ändras.
Hit ska han ju vara med, eftersom det är det som är "mikroevolution".
- Två populationer av en art kan komma att leva utan kontakt med varandra, av en eller annan anledning.
- Populationer som inte har någon kontakt med varandra kommer utvecklas ("mikroevolvera") OBEROENDE av varandra.
- Populationer som utvecklas oberoende av varandra KAN utvecklas på olika sätt.
- Fortplantningsorgan och liknande kan utvecklas, precis som allt annat.
- Två individer vars fortplantningsorgan och liknande utvecklats oberoende av varandra i TUSENTALS/MILJONER år, kanske inte längre kan fortplanta sig med varandra.
- De två populationerna som inte längre kan fortplanta sig med varandra kan inte längre föra med sig gener gemensamt till avkomman.
- De två populationerna kommer fortsätta utvecklas oberoende av varandra.
Har ni kommit ända hit har ni även klarat av "makroevolution". För de två populationerna har nu blivit två arter, och kan utvecklas vidare oberoende av varandra. Men ända hit räknar jag inte med att ni kom.
Det känns som att min lista kanske är lite krångligt skriven, men man kan hoppas att det hjälper något i alla fall.