Citat:
Nej, man kan inte sälja ut medbrottslingar mot strafffrabatt i Sverige, och om jag tolkar domen rätt, är rätten inte intresserad av finlir i termer av vem som har tagit de yttersta initiativen, utan nöjer sig med att konstatera att Vecalius och Namdar utfört kidnappningen tillsammans och i samförstånd, och satt målsägarens liv i fara i ungefär lika mån.
Ursprungligen postat av Gincan
En fråga till insatta här i tråden
Om Elias hade lagt all energi på att lägga skuldbördan på Namdar, hade han kunnat komma undan billigare då? jag tänker mest på att bevismaterialet med anteckningar, SMS och beslagtagna videinspelningar från banken med Namdar och Mange pekar ut flickebarnet som den ondeskefulla illsinniga hjärnan bakom kidnappningen.
Kan man i Sverige sälja ut medbrottslingar mot straffrabatt?
Om Elias hade lagt all energi på att lägga skuldbördan på Namdar, hade han kunnat komma undan billigare då? jag tänker mest på att bevismaterialet med anteckningar, SMS och beslagtagna videinspelningar från banken med Namdar och Mange pekar ut flickebarnet som den ondeskefulla illsinniga hjärnan bakom kidnappningen.
Kan man i Sverige sälja ut medbrottslingar mot straffrabatt?
Vad gäller straffmätningen ska vi ha klart för oss att åklagaren tog i. Åtta år är inget orimligt straff för den här kidnappningen. Däremot är det först genom att läsa domen som jag får klart för mig hurpass grov och allvarlig utpressningen i samband med lägenhetsköpet var. Jag tycker nog att det brottet bör spä på straffet ytterligare lite grann. Tyvärr för ju den eljest så välmotiverade domen inga som helst resonemang om hur rätten har kommit fram till påföljden.
Det kan naturligtvis bli överklaganden som ändrar straffen något, men jag tror inte på några dramatiskt avvikande straff i Svea Hovrätt. Så Elias och Parastous Bonnie-and-Clyde-resa slutar här:
-Nå, hur gick det med den där Fecalius kidnappning, som han hade planerat så noggrant?
-Äh, den sket sig.