2012-05-29, 22:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
En fråga till insatta här i tråden

Om Elias hade lagt all energi på att lägga skuldbördan på Namdar, hade han kunnat komma undan billigare då? jag tänker mest på att bevismaterialet med anteckningar, SMS och beslagtagna videinspelningar från banken med Namdar och Mange pekar ut flickebarnet som den ondeskefulla illsinniga hjärnan bakom kidnappningen.

Kan man i Sverige sälja ut medbrottslingar mot straffrabatt?
Nej, man kan inte sälja ut medbrottslingar mot strafffrabatt i Sverige, och om jag tolkar domen rätt, är rätten inte intresserad av finlir i termer av vem som har tagit de yttersta initiativen, utan nöjer sig med att konstatera att Vecalius och Namdar utfört kidnappningen tillsammans och i samförstånd, och satt målsägarens liv i fara i ungefär lika mån.

Vad gäller straffmätningen ska vi ha klart för oss att åklagaren tog i. Åtta år är inget orimligt straff för den här kidnappningen. Däremot är det först genom att läsa domen som jag får klart för mig hurpass grov och allvarlig utpressningen i samband med lägenhetsköpet var. Jag tycker nog att det brottet bör spä på straffet ytterligare lite grann. Tyvärr för ju den eljest så välmotiverade domen inga som helst resonemang om hur rätten har kommit fram till påföljden.

Det kan naturligtvis bli överklaganden som ändrar straffen något, men jag tror inte på några dramatiskt avvikande straff i Svea Hovrätt. Så Elias och Parastous Bonnie-and-Clyde-resa slutar här:

-Nå, hur gick det med den där Fecalius kidnappning, som han hade planerat så noggrant?
-Äh, den sket sig.
Citera
2012-05-29, 22:18
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flossie
Vet inte om jag förstår dig rätt men.

Om E får det att låta som P har varit den drivande kraften i hela oprationen så får ju hon fokuset på sig.
Om det ger någon straffrabbat.. Nej skulle jag inte tro.. Det gör så han ser mindre oskyldig och delaktig ut.. Vilket kan leda till lägre dom.

Att erkänna och sammarbeta med polisen, åklagare m.f ger straffrabbat.
Att 'gola' ner folk ger straffrabbat.. Ja..

Mvh

Det du säger stämmer inte, du får ingen straffrabatt för att du erkänner eller golar ner andra. Det sägs tom. uttryckligen i RB 23:12 att förespeglingar om "förmåner" inte får användas under förhör i syfte att få ett erkännande.

edit: pucktvåa
Citera
2012-05-29, 22:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Även om parasiten inte kan bli psykolog, så finns det säkert många möjligheter för henne att t ex jobba med fångars rättigheter och hjälpa medfångar.

Måsen skriver boken som blir filmen och tjänar storkovan. Han har onekligen fantasin. Hur mycket jag än ogillar den tanken skulle jag vara den förste att köpa och läsa den.
Jag tror inte att det blir Måsen som skriver boken som blir filmen. Om det verkligen ska bli en kriminalkomedi - och det är som sådan den har sitt stora läs- och tittarvärde - har han inte tillräckligt med självdistans. Egentligen borde vi tråddeltagare skriva den som ett Flashback-projekt.
Citera
2012-05-29, 22:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte att det blir Måsen som skriver boken som blir filmen. Om det verkligen ska bli en kriminalkomedi - och det är som sådan den har sitt stora läs- och tittarvärde - har han inte tillräckligt med självdistans. Egentligen borde vi tråddeltagare skriva den som ett Flashback-projekt.

Det är en ganska bra idé faktiskt. Delar man upp vem/vilka som skriver vilka delar, dvs. skapar en komplett berättelse genom flera författare, kan det nog göras under sommaren. Dessutom behöver ju inte boken vara en komplett kopia av verkligheten utan det går att låta fantasin fylla ut platser där så kan behövas.

Allt som behövs är ett forum där allt kan samköras (flashback), en galen berättelse (kidnappningen) med galna karaktärer (kidnapparna) och ett par pennor som kan skriva och styra upp det (flashbackare).
Citera
2012-05-29, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det är en ganska bra idé faktiskt. Delar man upp vem/vilka som skriver vilka delar, dvs. skapar en komplett berättelse genom flera författare, kan det nog göras under sommaren. Dessutom behöver ju inte boken vara en komplett kopia av verkligheten utan det går att låta fantasin fylla ut platser där så kan behövas.

Allt som behövs är ett forum där allt kan samköras (flashback), en galen berättelse (kidnappningen) med galna karaktärer (kidnapparna) och ett par pennor som kan skriva och styra upp det (flashbackare).

Jag deltar gärna och skriver något kapitel.
Citera
2012-05-29, 22:48
Medlem
Jailniggers avatar
Det är dags att ljudupptagningarna från tingsrätten (som ju är av bättre kvalitet än de privatinspelade) läggs in i ett paket tillsammans med fupen och domen. Sedan kompletteras med hovrättens dom och ljudupptagningar. Sedan är det bara låta alla kreativa flashbackare med skrivklåda ladda ner och delta i skapandet av det som mycket väl kan bli Sveriges genom tiderna roligaste kriminalkomedi!
Citera
2012-05-29, 23:01
Bannlyst
Vad jag kan tolka ur domen har de här kulturberikande små helvetena kostat staten några miljoner under 4-5 månader!? Sedan skall de kosta oss ytterligare runt 20 miljoner till i förvaring.

Rätt underhållande när Betnér i sin show debatterar med Åkesson och menar att han inte kan se hur invandringen påverkat Sverige negativt.
Citera
2012-05-29, 23:28
Medlem
Buttra Molnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
I det här fallet får domaren till stor del skylla sig själv. Han tillåter ofattbart mycket dravel från både Måsen och Parastou. Ingen skulle kritisera honom om han klippte av dem direkt, nu får de hålla på i all evighet. De enda som är nöjda är advokaterna som tickar pengar alltmedan tiden går.

Tänkte samma sak när jag lyssnade på ljudupptagningarna.
Det är pinsamt så mkt utrymme och prattid dessa mytomaner får av domaren. Han gör sig själv till åtlöje eftersom han tillåter att rätten och åhörarna ska behöva sitta och lyssna på detta utan att klippa av.
Citera
2012-05-29, 23:56
Medlem
DickeFixs avatar
Vilken tragisk historia detta är. Förutom advokaterna finns det bara förlorare. Kan inte förstå hur två universitetsstuderande kan komma på något så otroligt korkat. Hur kan Parastou Namdar som gillar Paulo Coelho och är intreserad av poesi riskera en väns liv genom att droga och kidnappa honom?

Jag medger motvilligt att jag inte kan undgå att känna visst medlidande med gärningsmännen som nog gråter sig till sömns i natt. Tror inte de fattade hur allvarligt brottet var och att straffet skulle bli så hårt om deras planer gick snett. Istället för att bidra konstruktivt till samhället kostar de nu oss skattebetalare stora pengar. Hoppas de orkar ta tag och slutföra sina studier i fängelset så de åtminstone kan göra något produktivt när de kommer ut. Det skulle nog kännas bra för dem att kunna återbetala en del av kostnaderna de orsakat.
Citera
2012-05-30, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Iaf inte om ordningsmakten bestämmer sig för att granska deras identitetshandlingar och hur det gått till vid tidigare högskoleprov... (Obs! Spekulation, eventuellt har de antagits pga egna bedrifter i skolbänken, men jag tvivlar på det.)

har missat detta, berätta mer
Citera
2012-05-30, 00:38
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vilken tragisk historia detta är. Förutom advokaterna finns det bara förlorare. Kan inte förstå hur två universitetsstuderande kan komma på något så otroligt korkat. Hur kan Parastou Namdar som gillar Paulo Coelho och är intreserad av poesi riskera en väns liv genom att droga och kidnappa honom?

Jag medger motvilligt att jag inte kan undgå att känna visst medlidande med gärningsmännen som nog gråter sig till sömns i natt. Tror inte de fattade hur allvarligt brottet var och att straffet skulle bli så hårt om deras planer gick snett. Istället för att bidra konstruktivt till samhället kostar de nu oss skattebetalare stora pengar. Hoppas de orkar ta tag och slutföra sina studier i fängelset så de åtminstone kan göra något produktivt när de kommer ut. Det skulle nog kännas bra för dem att kunna återbetala en del av kostnaderna de orsakat.

visst är det tragiskt men du måste skämta? Dessa två har visat att de är direkt olämpliga till de yrken de valt (psykolog/läkare). Förstår inte vad du menar med att de inte insåg att straffet skulle bli så hårt om det gick snett. Inser du vad det är de har gjort?
Citera
2012-05-30, 00:44
Medlem
När man läser tjejens kommentarer på FB, ser man tydligt en mycket snäll tjej. Vad har gått snett? Kan man vara så falsk? Det är skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in