2006-02-24, 10:35
Medlem
milks avatar
Nör man ser på filmer etc. att folk hänger sig så ser man att dom sprattlar i några sekunder, sen är dom döda, hmm, vad jag förstått så slutar man kunna andas, man stryps ju, men det borde ju ta typ 3-4 min iallafall innan man dör, det är väl den tid man kan klara sig utan syre typ...Eller hur funkar det?

PS: Ska ABSOLUT inte göra det själv...Fundewrar på hur det funkar, måste jhu finnas lättare sätt att ta livet av sig, men aillafall?!?!?!
Citera
2006-02-24, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Nör man ser på filmer etc. att folk hänger sig så ser man att dom sprattlar i några sekunder, sen är dom döda, hmm, vad jag förstått så slutar man kunna andas, man stryps ju, men det borde ju ta typ 3-4 min iallafall innan man dör, det är väl den tid man kan klara sig utan syre typ...Eller hur funkar det?

PS: Ska ABSOLUT inte göra det själv...Fundewrar på hur det funkar, måste jhu finnas lättare sätt att ta livet av sig, men aillafall?!?!?!

När någon ska avrättas via hängning så är väl tanken att fallet ska vara så pass högt att nacken också knäcks?
Citera
2006-02-24, 10:49
Bannlyst
Citat:

Det är blodflödet som stryps till hjärnan. Då går det väldigt mycket snabbare att dö än om man skulle ha kvävts.
Citera
2006-02-24, 10:51
Medlem
Katarsiss avatar
Om inte nacken knäcks och döden inträder genast, så får man ju hoppas att repet stänger av blodtillföreln till hjärnan. Det ger en snabb medvetslöshet och död.
Tryck på halsvenerna orsakar också i många fall ett hjärtstopp eftersom det sitter något slags reglage där.

Att dö genom strypning när man hänger sig borde vara rätt ovanligt, men fruktansvärt för de som råkar ut för det.
Citera
2006-02-24, 11:06
Medlem
milks avatar
men man dör alltså direkt om nacken knäcks?
Citera
2006-02-24, 11:06
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Corrections Professional, 1996 and Weisberg, 1991
If the inmate has strong neck muscles, is very light, if the 'drop' is too short, or the noose has been wrongly positioned, the fracture-dislocation is not rapid and death results from slow asphyxiation. If this occurs the face becomes engorged, the tongue protrudes, the eyes pop, the body defecates, and violent movements of the limbs occur.
Citera
2006-02-24, 11:35
Medlem
StorMammas avatar
Citat:

Ja.
Ryggmärgen och kotorna bryts ju våldsamt av, och då är man så död man kan bli, väldigt fort....
Citera
2006-02-24, 13:13
Medlem
fbes avatar
Citat:
Nej, alls inte säkert. Det dödliga med hängning är att det stoppar blodflödet till hjärnan.
Knäcker man nacken ovanför andra-tredje nackkotan kommer skadan vara dödlig såtillvida att andningsmuskulaturen slås ut, men det strypta blodflödet dödar dig snabbare än vad utebliven andning gör.
Knäckt nacke kan ju däremot spela roll för hur lätt det är att rädda dig i sista sekunden efter att du hängts.
Citera
2006-02-24, 13:14
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Ja.
Ryggmärgen och kotorna bryts ju våldsamt av, och då är man så död man kan bli, väldigt fort....
Människor bryter nacken utan att dö titt som tätt.
Citera
2006-02-24, 13:38
Medlem
Bejkons avatar
Jag har hört (från den alltid lika säkra källan Discovery Channel) att när man faktiskt utövande hängning som dödsstraff för ett antal år sedan var det viktigt att man gjorde en nogrann uträkning utav vikt och fallängd.

Detta för att ett för kort fall "bara" leder till strypning och en långsam död. Ett bra fall var ett där halskotorna bryts/knäcks/separeras och vederbörande tydligen dör direkt (eller slutar sprattla åtminstone). Ett för långt fall kunde sluta med att huvudet helt enkelt skiljdes från kroppen.
Citera
2006-02-24, 13:58
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejkon
Jag har hört (från den alltid lika säkra källan Discovery Channel) att när man faktiskt utövande hängning som dödsstraff för ett antal år sedan var det viktigt att man gjorde en nogrann uträkning utav vikt och fallängd.

Detta för att ett för kort fall "bara" leder till strypning och en långsam död. Ett bra fall var ett där halskotorna bryts/knäcks/separeras och vederbörande tydligen dör direkt (eller slutar sprattla åtminstone). Ett för långt fall kunde sluta med att huvudet helt enkelt skiljdes från kroppen.
Ja, det där är ju något man hör om och om igen. Möjligen skulle man kunna vinna något ifråga om uteblivet sprattel genom att knäcka nacken, men det betyder inte att döden kommer snabbare. Döden inträffar som ett resultat av att hjärnan inte får det syre den behöver.
Jag har läst rättsmedicin, och ett faktum är att människor utan problem lyckas hänga sig i ett dörrhandtag, sittande på golvet, just för att medvetandeförlust inträder så snabbt när blodtillförseln väl stryps.
Hängning är väldigt effektivt, även helt utan fallhöjd. Det räcker med att luta sig lite, eller hasa ned ett snäpp.
Citera
2006-02-24, 14:04
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejkon
.

Detta för att ett för kort fall "bara" leder till strypning och en långsam död. .

Skulle kanske fungerar för de som har så starka halsmuskler att de lyckas bibehålla blodtillförseln till hjärnan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in