2012-05-15, 10:42
Medlem
Fördelar med djurförsök.

Jag håller på med ett arbete i skolan där vi ska skriva för och motargument om ett ämne och diskutera det. Jag har då valt djurförsök. Nackdelarna är ju uppenbara, men visst finns det också fördelar, ekonomiska samt vetenskapliga.

Kommer ni på några fördelar med djurförsök, med kanske lite konkreta exempel?

Jag vill tillägga att jag är starkt emot djurförsök och är en djurvän, detta är enbart till ett informativt syfte.
Citera
2012-05-15, 10:45
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D4RKBLUE
Jag håller på med ett arbete i skolan där vi ska skriva för och motargument om ett ämne och diskutera det. Jag har då valt djurförsök. Nackdelarna är ju uppenbara, men visst finns det också fördelar, ekonomiska samt vetenskapliga.

Kommer ni på några fördelar med djurförsök, med kanske lite konkreta exempel?

Jag vill tillägga att jag är starkt emot djurförsök och är en djurvän, detta är enbart till ett informativt syfte.

Du kan ju efterkolla http://svtplay.se/v/2801325/vetenskapens_varld/hogt_blodtryck

Ett inslag där de utförde tester på giraffer för att studera hur de kan klara av sitt höga blodtryck. detta har ifrågasatts, men jag tycker själv att forskarna som försvarar det resonerar rätt sunt.

I detta fall handlade det om överflödiga giraffhanar som annars skulle sålts till djurparker för att skjutas av rika turister, då känns det på något sätt vettigare att de används till djurförsök istället.
Citera
2012-05-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Du kan ju efterkolla http://svtplay.se/v/2801325/vetenskapens_varld/hogt_blodtryck

Ett inslag där de utförde tester på giraffer för att studera hur de kan klara av sitt höga blodtryck. detta har ifrågasatts, men jag tycker själv att forskarna som försvarar det resonerar rätt sunt.

I detta fall handlade det om överflödiga giraffhanar som annars skulle sålts till djurparker för att skjutas av rika turister, då känns det på något sätt vettigare att de används till djurförsök istället.

Okej, kollar det. Tack, väldigt bra exempel.
Citera
2012-11-23, 10:02
Medlem
För djurförsök, vad tycker ni?

Hej. Håller på med ett arbete i skolan där vi ska debbatera om ett ämne. Då jag fick djurförsök skulle jag vilja ha lite tips och information om vad andra tycker. OBS, min åsikt är att jag är för djurförsök och inte skapar denna tråd för att få min läxa gjord av andra utan vill bara ha lite fakta och tips.
Jag är för djurförsök och tycker att det är bra att man testar på till exempel råttor etc, för att sedan då veta att det är stabilt för människor och då med kan rädda liv.
Vi har ju hittat mycket via grisars hjärta. Då det är rätt likt vårat har forskare kunnat göra undersökningar på de och kunnat få fram saker som hjälp oss idag.

Så vad tycker ni om djurförsök? Är ni för eller emot? Och om ni kan så motivera gärna ert svar!
Citera
2012-11-23, 10:18
Medlem
Zelogaths avatar
Jag tycker att det är bra, i en kontrollerad form.

Många djurförsök är jag säker på inte görs på skadedjur (råttor) eller genom att undersöka rester från grisar, utan många andra djur plågas för att testa olika mediciner och andra saker som sedan ska föras över till människor (om det nu inte går åt helvete).

Man har ju kunnat odla fram öron på råttor, nu är jag inte så insatt men jag har för mig att råttan överlever efter att man "skär av" människoörat.
Det visar ju att forskningen går framåt, och att man har mycket att vinna på att testa sig fram på "organiskt material" vilket säkerligen kommer att hjälpa både människor och djur i längden.

Känns lite pliktetiskt på något vis.
Citera
2012-11-23, 10:19
Medlem
Mr.kittehs avatar
Sålänge det inte är alltför brutalt tycker jag att det är OK, eftersom det är för någon slags forskning.
Citera
2012-11-23, 10:28
Medlem
westsidelakess avatar
Så länge det bara gäller nödvändiga medicinska tester så tycker jag det är försvarbart, även om mitt hjärta blöder för djuren. Vad gäller djurförsök för att få fram tex nya skönhetsprodukter så tycker jag INTE att det är ok.
Citera
2012-11-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westsidelakes
Så länge det bara gäller nödvändiga medicinska tester så tycker jag det är försvarbart, även om mitt hjärta blöder för djuren. Vad gäller djurförsök för att få fram tex nya skönhetsprodukter så tycker jag INTE att det är ok.

Där håller jag med dig.. När det är för skönhets produkter så är det bara konstigt. Och i vissa fall plågande för djuret.
Citera
2012-11-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Jag tycker att det är bra, i en kontrollerad form.

Många djurförsök är jag säker på inte görs på skadedjur (råttor) eller genom att undersöka rester från grisar, utan många andra djur plågas för att testa olika mediciner och andra saker som sedan ska föras över till människor (om det nu inte går åt helvete).

Man har ju kunnat odla fram öron på råttor, nu är jag inte så insatt men jag har för mig att råttan överlever efter att man "skär av" människoörat.
Det visar ju att forskningen går framåt, och att man har mycket att vinna på att testa sig fram på "organiskt material" vilket säkerligen kommer att hjälpa både människor och djur i längden.

Känns lite pliktetiskt på något vis.

Tack för ditt svar. Jag håller med dig på allt du skrivit!
Citera
2012-11-23, 14:43
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashuube
Hej. Håller på med ett arbete i skolan där vi ska debbatera om ett ämne. Då jag fick djurförsök skulle jag vilja ha lite tips och information om vad andra tycker. OBS, min åsikt är att jag är för djurförsök och inte skapar denna tråd för att få min läxa gjord av andra utan vill bara ha lite fakta och tips.
Jag är för djurförsök och tycker att det är bra att man testar på till exempel råttor etc, för att sedan då veta att det är stabilt för människor och då med kan rädda liv.
Vi har ju hittat mycket via grisars hjärta. Då det är rätt likt vårat har forskare kunnat göra undersökningar på de och kunnat få fram saker som hjälp oss idag.

Så vad tycker ni om djurförsök? Är ni för eller emot? Och om ni kan så motivera gärna ert svar!
Hej Ashuube

Frågor som du kan fördjupa dig i innan du börjar din argumentation är:

- Vad är syftet med försöken?

- Vem utför dem?

- Hur utförs de?

- Vilka djurarter avser det?

- Hur många djur avser det?

- Vilka värden står på spel?

- Vilka alternativ finns?

- Vad innebär det att inte utföra djurförsök?

- Vad säger lagen idag?

- Vad kan vi veta om djurs upplevelser?

- Vilka etiska principer står på agendan?

Tja, det var ett axplock ur listan av sådant man kan fördjupa sig i innan man debatterar ämnet.

Hälsar Fredrik
Citera
2012-11-23, 15:11
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashuube

Det enda sättet för att justifiera djurförsök vore att anamma någon form av konsekvens-etik.
Citera
2012-11-23, 15:15
Medlem
Med tanke på hur överbefolkade vi är så borde det inte vara några problem att utföra experiment på fattiga människor istället för att göra det på djur som troligen kommer bli utrotade inom 50 år (Giraffer tex). Gör man det på människor så får man bättre och mer konkreta svar på sina frågor, kan rädda miljontals djur som dör i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in