2012-04-04, 10:08
Medlem
tnkns avatar
Har varit hos en dietist med inriktning på IBS på Sahlgrenskas Mag-tarmlab avdelning, fick med mig några blanketter med tips och råd hem.
Delar med mig utav dom och hoppas det kan hjälpa någon.
Undrar man ytterligare saker tycker jag verkligen att man besöker en dietist men inriktning på IBS, jag fick svar på alla mina frågor om maten jag äter.

Faktorer att fundera över när du har IBS:

Generella kostråd vid IBS (Irritable Bowel Syndrome):

Probiotika:

För övrigt så får jag inte längre några sjukintyg, trots att jag fortfarande är under undersökning, väntar på provsvar från en gastroskopi, och skall göra en koloskopi så man kan utesluta allt annat o fastställa IBS.
Dom andra undersökningar jag gjort är ultraljud och en CT röntgen, avföringsprov och som sagt en gastroskopi, jag har käkat olika mediciner för magsår och magkatarr också. Antar att det inte finns några fler då dessa är vad läkarna har skickat mig till
Har inte förräns nu efter ca 10+ veckor fått träffa en dietist och har en tid hos en läkare på Sahlgrenskas Mag-tarm avdelning, jag skall också anmäla mig till deras IBS-Skola.
Jag går även hos en psykolog.
Mitt tillstånd är fortfarande helt oförändrat sedan dag 1 då besvären började, men nej nej, "alla kan jobba", oavsett konstanta buksmärtor. Alla andra sidoeffekter är också helt okej tydligen, kraftig viktnedgång osv.
Jag tänker inte jobba ändå, jag är för fan sjuk, kan inte ens sitta upprätt pga mina smärtor.
Så om jag inte finner någon lösning blir det säkert utförsäkring och av med jobbet.
Mitt sjukintyg gick ut igår, har sjukanmält mig själv i ytterligare 1 vecka (vilket man kan göra utan intyg enligt försäkringskassan), vad som händer nästa vecka återstår att se.
Fuck the system!
Senast redigerad av tnkn 2012-04-04 kl. 10:17.
Citera
2012-04-10, 00:43
Medlem
Ska snart göra Tjocktarmsröntgen. Har fått laxabon (laxeringsmedel). Jag undrar om den rensar allt i tarmen, dvs även tunntarmen också. Blir hela tarmkanalen tom då? Sen spelar det nå roll vilken tid dagen innan man tar det om man ska undersökas på morgonen? Hur snabbt brukar det ta effekt och hur länge tar det innan man är helt tom? Första gången jag tar sånt här.
Citera
2012-04-10, 00:53
Medlem
tnkn

Jag känner med dig ang sjukskrivningen. Har samma problem som dig. Sover ibland inte på flera dygn. Men läkaren säger bara, nå är det bara jobba. Funderar på säga upp mig från jobbet om dom inte sjukskriver mig tills jag iaf får kontroll. Hur fan tänker dom egentligen läkarna?
Citera
2012-04-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighTek
Ska snart göra Tjocktarmsröntgen. Har fått laxabon (laxeringsmedel). Jag undrar om den rensar allt i tarmen, dvs även tunntarmen också. Blir hela tarmkanalen tom då? Sen spelar det nå roll vilken tid dagen innan man tar det om man ska undersökas på morgonen? Hur snabbt brukar det ta effekt och hur länge tar det innan man är helt tom? Första gången jag tar sånt här.

Du ska ha fått med ett informationsblad. Varje gång jag har gjort koloskopi har det varit mellan morgonen och lunchen och då har det varit ett krav att börja ta laxabon på morgonen, det vill säga ett dygn innan. Det tar ungefär en timme till en och en halvtimme tills att laxabon börjar verka, därefter tar det ett par timmar tills att du är helt tom.
Citera
2012-04-18, 11:54
Medlem
tnkns avatar
Citat:
tnkn

Jag känner med dig ang sjukskrivningen. Har samma problem som dig. Sover ibland inte på flera dygn. Men läkaren säger bara, nå är det bara jobba. Funderar på säga upp mig från jobbet om dom inte sjukskriver mig tills jag iaf får kontroll. Hur fan tänker dom egentligen läkarna?

Jadu, bra fråga, lutar åt att ta en uppsägning för min del också.

Var för övrigt idag hos en dr på Sahlgrenskas Mag-tarmlab avdelning. Han sa till mig att man inte fastställer IBS förräns efter 6 månader med besvären. Jag är snart inne på min 4e månad.
Så än så länge vill han inte säga att jag har det.
Han tycker jag har samma symtom som IBS men även infektionsliknande karaktär.
Dom tog även massa blodprover för allt möjligt.
Fick även 2v sjukskrivning till och ska prova T Tryptizol under denna perioden.
Får hoppas det ger någonting.
Citera
2012-04-18, 12:04
Medlem
Skojarns avatar
Om det är till någon tröst för er så kan jag berätta att jag haft IBS. Blev mycket magsjuk efter att ha ätit dåliga saker och det rubbade hela tarmsystemet för mycket lång tid framöver. Det mest kritiska var första halvåret efter, jag hade diarre precis varje gång jag gick på toa (ofta!) och den kunde triggas av ett glas vatten. Ingenting i tarmsystemet fungerade.

Därefter började det mycket sakta bli bättre, men nu efter några år är jag i princip 90% frisk. Kan någon gång få en diarreattack, och jag är lite känsligare mot laktos, fetter t.ex pizzor samt fibrer (mkt bröd, havregryn), men även det blir konstant bättre. Ingenting som styr mitt liv längre medan jag förut inte ens kunde gå utanför dörren.

Läste nyligen någonstans att de med infektionsbaserad IBS oftast har detta sjukdomsförlopp där det sedan blir bra, medan de utvecklar känslighet mot vissa saker. Tydligen ska man undvika sådant man är känslig mot för att låta tarmen vila och läka - därefter börjar man återfå toleransen mot dessa saker.
Citera
2012-04-18, 22:41
Medlem
Jag har fått diagnosen IBS. Började efter att jag hade ätit en smörgås från pressbyrån. Magen vände sig ut och in efter mackan. Gick till en början ner 13 kg, kunde inte behålla någonting. Hade ett helvete i ca 6 månader. Gjorde en undersökning på sjukhuset och efter det har min läkare bara skrivit ut mediciner som inte har hjälpt. Det har med tiden blivit bättre men får fortfarande gå hem från jobbet ibland.. Någon som har haft problem länge och provat olika dieter men fortfarande inte blir bättre?
Citera
2012-05-14, 12:51
Medlem
laymedowns avatar
Har en fråga som läkarna inte riktigt kunnat svara på. Jag brukar i perioder uppleva en onormal trötthet/utmattning, som ofta (men inte alltid) kommer i samband med mina skov. Jag blir då ungefär som när man har en ordentlig influensa, dvs supertrött och kan sova hela dagar, känner mig febrig (men har oftast aldrig någon) men framför allt svag och orkeslös. Detta kan sitta i ett par dagar innan det blir bättre, och jag får sådana här perioder kanske varannan eller var tredje vecka.

Kan detta ha med min IBS att göra? Är det någon annan här som upplevt något liknande? Det beror inte på vätskebrist som någon läkare föreslog då jag alltid är noga med vätskeersättning och dylikt.
Senast redigerad av laymedown 2012-05-14 kl. 12:53.
Citera
2012-06-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnkn
För övrigt så får jag inte längre några sjukintyg, trots att jag fortfarande är under undersökning, väntar på provsvar från en gastroskopi, och skall göra en koloskopi så man kan utesluta allt annat o fastställa IBS.
Dom andra undersökningar jag gjort är ultraljud och en CT röntgen, avföringsprov och som sagt en gastroskopi, jag har käkat olika mediciner för magsår och magkatarr också. Antar att det inte finns några fler då dessa är vad läkarna har skickat mig till
Har inte förräns nu efter ca 10+ veckor fått träffa en dietist och har en tid hos en läkare på Sahlgrenskas Mag-tarm avdelning, jag skall också anmäla mig till deras IBS-Skola.
Jag går även hos en psykolog.
Mitt tillstånd är fortfarande helt oförändrat sedan dag 1 då besvären började, men nej nej, "alla kan jobba", oavsett konstanta buksmärtor. Alla andra sidoeffekter är också helt okej tydligen, kraftig viktnedgång osv.
Jag tänker inte jobba ändå, jag är för fan sjuk, kan inte ens sitta upprätt pga mina smärtor.
Så om jag inte finner någon lösning blir det säkert utförsäkring och av med jobbet.
Mitt sjukintyg gick ut igår, har sjukanmält mig själv i ytterligare 1 vecka (vilket man kan göra utan intyg enligt försäkringskassan), vad som händer nästa vecka återstår att se.
Fuck the system!

Jag vill bara säga att du skall vara glad för den hjälp du fått efter 10 veckor.
Jag var förstoppad i 6 månader utan att läkarna gjorde någonting förutom att ge mig laxeringsmedel som var totalt värdelöst. När läkaren sedan förstod att denne inte kunde bota mig så skickades jag vidare till en annan läkare som var ännu mer inkompetent. Inga prover förutom några fingrar i röven. Efter ungefär ett år så fick jag komma till en annan läkare som gjorde rektoskopi som blev misslyckat.
Efter två år så gick jag till en annan läkare, gjorde prover om gluten och laktos. Negativt, så nu har jag IBS av någon anledning.
Så er sjukvård verkar bättre än den här nere i Södra Skåne :P.
Citera
2012-06-25, 21:52
Medlem
Jag har IBS förstoppnings varianten. Jag har testat säkert alla bulkmedel, testat dom flesta mediciner. En del har gjort det värre och en del funkar inte alls. Min avföring är varken hård eller lös. Ändå går jag på toa max 1 gång i veckan. Även då får jag sitta länge och kämpa för tömma lite. Jag känner inte mig tom. Ni kan ju säkert tänka er hur jävla dåligt man mår då. Det här har pågått över 1 år och blivit värre för varje dag. Jag både springer och gymmar utan något som helst förbättring. Jag går idag på antidepressiv och är ändå så jävla deprimerad att man börjar tänka i banor som att ta livet av sig. Jag är så trött. Har kontakt med läkare och dietist och dom börjar få slut på idéer. Jag orkar inte mer känner jag. Är det här mitt jävla öde resten av livet? Vad i helvete ska man göra?
Citera
2012-06-26, 08:29
Medlem
argtants avatar
Har inte läst igenom hela tråden, så jag vet inte om det har nämnts tidigare. Vid svåra kramper kan man ta en medicin som heter Papaverin. Det finns säkert andra också, tala med din läkare.
Citera
2012-07-01, 10:45
Medlem
tnkns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remarc
Jag vill bara säga att du skall vara glad för den hjälp du fått efter 10 veckor.
Jag var förstoppad i 6 månader utan att läkarna gjorde någonting förutom att ge mig laxeringsmedel som var totalt värdelöst. När läkaren sedan förstod att denne inte kunde bota mig så skickades jag vidare till en annan läkare som var ännu mer inkompetent. Inga prover förutom några fingrar i röven. Efter ungefär ett år så fick jag komma till en annan läkare som gjorde rektoskopi som blev misslyckat.
Efter två år så gick jag till en annan läkare, gjorde prover om gluten och laktos. Negativt, så nu har jag IBS av någon anledning.
Så er sjukvård verkar bättre än den här nere i Södra Skåne :P.

Fy fan asså, vilken jävla cirkus.
Jag låg på jävligt mycket, det va jag själv med hjälp av min familj som vägrade ge oss när läkarna bara ville skicka hem mig igen utan några undersökningar. Har haft en del lite mer livligare samtal med läkare hehe.

Citat:
Jag har IBS förstoppnings varianten. Jag har testat säkert alla bulkmedel, testat dom flesta mediciner. En del har gjort det värre och en del funkar inte alls. Min avföring är varken hård eller lös. Ändå går jag på toa max 1 gång i veckan. Även då får jag sitta länge och kämpa för tömma lite. Jag känner inte mig tom. Ni kan ju säkert tänka er hur jävla dåligt man mår då. Det här har pågått över 1 år och blivit värre för varje dag. Jag både springer och gymmar utan något som helst förbättring. Jag går idag på antidepressiv och är ändå så jävla deprimerad att man börjar tänka i banor som att ta livet av sig. Jag är så trött. Har kontakt med läkare och dietist och dom börjar få slut på idéer. Jag orkar inte mer känner jag. Är det här mitt jävla öde resten av livet? Vad i helvete ska man göra?

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Blir 1 toabesök, ibland 2 om det går bra, kanske tilll och med 3 om jag har en väldig tur.
Har precis slutat med anti-depp, hjälpte inte ett skit, varken för magen eller psyket, körde dock låg dos, 50mg T Tryptizol.
Gått 1 halvår för mig nu totalt med dessa konstanta magsmärtor.
Jag försöker få hjärnan att fokusera på annat. Hitta på saker att göra. Det bästa är träning för mig, det får mig att hålla igång och stundtals koppla bort magsmärtorna.
Utan min flickvän och familj och närmsta vänner, hade det spårat ut totalt tror jag. Har dom att tacka för mycket.
Det enda man kan göra för tillfället är att fortsätta kriga, både för sig själv och sina nära och testa allt som finns att testa.
Alla undersökningar, alla mediciner, alla dieter.
Senast redigerad av tnkn 2012-07-01 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in