Har varit hos en dietist med inriktning på IBS på Sahlgrenskas Mag-tarmlab avdelning, fick med mig några blanketter med tips och råd hem.
Delar med mig utav dom och hoppas det kan hjälpa någon.
Undrar man ytterligare saker tycker jag verkligen att man besöker en dietist men inriktning på IBS, jag fick svar på alla mina frågor om maten jag äter.
Faktorer att fundera över när du har IBS:
Generella kostråd vid IBS (Irritable Bowel Syndrome):
Probiotika:
För övrigt så får jag inte längre några sjukintyg, trots att jag fortfarande är under undersökning, väntar på provsvar från en gastroskopi, och skall göra en koloskopi så man kan utesluta allt annat o fastställa IBS.
Dom andra undersökningar jag gjort är ultraljud och en CT röntgen, avföringsprov och som sagt en gastroskopi, jag har käkat olika mediciner för magsår och magkatarr också. Antar att det inte finns några fler då dessa är vad läkarna har skickat mig till
Har inte förräns nu efter ca 10+ veckor fått träffa en dietist och har en tid hos en läkare på Sahlgrenskas Mag-tarm avdelning, jag skall också anmäla mig till deras IBS-Skola.
Jag går även hos en psykolog.
Mitt tillstånd är fortfarande helt oförändrat sedan dag 1 då besvären började, men nej nej, "alla kan jobba", oavsett konstanta buksmärtor. Alla andra sidoeffekter är också helt okej tydligen, kraftig viktnedgång osv.
Jag tänker inte jobba ändå, jag är för fan sjuk, kan inte ens sitta upprätt pga mina smärtor.
Så om jag inte finner någon lösning blir det säkert utförsäkring och av med jobbet.
Mitt sjukintyg gick ut igår, har sjukanmält mig själv i ytterligare 1 vecka (vilket man kan göra utan intyg enligt försäkringskassan), vad som händer nästa vecka återstår att se.
Fuck the system!
Delar med mig utav dom och hoppas det kan hjälpa någon.
Undrar man ytterligare saker tycker jag verkligen att man besöker en dietist men inriktning på IBS, jag fick svar på alla mina frågor om maten jag äter.
Faktorer att fundera över när du har IBS:
Generella kostråd vid IBS
Se separat spoiler.
Regelbundna toalettvanor
Gå när du känner att det behövs, ta god tid på dig.
Att hålla sig kan ge magsmärtor och på sikt problem med tarmtömningen.
Stress
Identifiera stressfaktorer, minska eller eliminera stressfaktorerna.
Fysisk träning minskar stresskänsligheten.
Goda sömnvanor minskar stresskänsligheten.
Avslappningsövningar.
Stresshantering.
Psykisk hälsa
Identifiera orosmoment i tillvaron, minska eller eliminera orosfaktorerna.
Professionell samtalskontakt.
Prova receptfria läkemedel på Apoteket, tex mot:
Gasbesvär
Diarré
Förstoppning
Halsbränna
Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan, tex:
Acetylsalicylsyra (tex Magnesyl, Treo)
Ibuprofen (tex Ipren, Ibumetin och Alindrin)
Probiotika
Se separat spoiler
Se separat spoiler.
Regelbundna toalettvanor
Gå när du känner att det behövs, ta god tid på dig.
Att hålla sig kan ge magsmärtor och på sikt problem med tarmtömningen.
Stress
Identifiera stressfaktorer, minska eller eliminera stressfaktorerna.
Fysisk träning minskar stresskänsligheten.
Goda sömnvanor minskar stresskänsligheten.
Avslappningsövningar.
Stresshantering.
Psykisk hälsa
Identifiera orosmoment i tillvaron, minska eller eliminera orosfaktorerna.
Professionell samtalskontakt.
Prova receptfria läkemedel på Apoteket, tex mot:
Gasbesvär
Diarré
Förstoppning
Halsbränna
Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan, tex:
Acetylsalicylsyra (tex Magnesyl, Treo)
Ibuprofen (tex Ipren, Ibumetin och Alindrin)
Probiotika
Se separat spoiler
Generella kostråd vid IBS (Irritable Bowel Syndrome):
Vid IBS kan det vara så att tarmen rör sig fort eller för långsamt och på så sätt orsaka diarré eller förstoppning. Tarmen kan också vara känsligare för vissa processer som sker när maten kommer ner i tarmen, tex den jäsningsprocess som sker när kolhydrater kommer ner i tjocktarmen. Besvären vid IBS kan variera både i svårighetsgrad och i typ av besvär. Samma person kan ha olika besvär vid olika tidpunkter.
Kosten har ibland viss betydelse vid dessa besvär. Du bör tänka på följande saker:
Ät regelbundet, tex frukost, lunch och middag samt 2-3 mellanmål.
Det bör inte gå för lång tid mellan måltiderna så att du blir jättehungrig och äter mycket på en gång. Regelbundenhet och lagom portioner ger en jämnare belastning på tarmen. För att kunna genomföra detta krävs det vanligtvis att man planerar sin mathållning.
Ät i lugn och ro och ta dig tid att tugga maten ordentligt.
Annars ger du tarmen onödigt mycket jobb med att bearbeta födan.
Vid problem med gaser i magen bör du tänka på:
- Att tugga med stängd mun (tänk på att om du pratar när du sväljer så sväljer du mycket luft)
- Att undvika kolsyrade drycker.
- Att undvika sötningsmedel i tex sockerfritt godis, tuggummi och light-saft.
- Att reducera gasbildande livsmedel såsom lök, kål, bönor, ärter, linser, paprika, plommon samt skal på gurka, äpple och päron.
Var försiktig med fett, kryddor, kaffe och alkohol.
En del patienter med IBS upplever ökade besvär av fet mat, starkt kryddad mat, kaffe (bl.a. stimulerar kaffe tarmens rörelser), koffein och alkohol.
Fiberrik mat är inte alltid gynnsamt.
Om du är förstoppad kan du vara hjälpt av att öka fibrerna i kosten, men om du har problem med diarré kan för mycket fiber förvärra dina besvär!
Vid förstoppning: Öka intaget av grovt bröd, grova flingor, rotsaker och grönsaker. Glöm inte att samtidigt öka intaget av vätska! Annars blir det torrt i tarmen och förstoppningen kan bli värre.
Lägg gärna katrinplommon, linfrö eller psylliumfrö i blöt över natten och ta det sedan i samband med frukosten för att få lite fart på magen.
Hårdost och te är stoppande.
Vid diarré: Var måttlig med grovt bröd och grova flingor. Koka rotfrukter och grönsaker, det tolereras ofta bättre än råa grönsaker. Ibland går det bättre om man mixar det kokta grönsakerna. Bär brukar gå bättre än frukt. Mogna bananer, blåbär, pasta och rismjöl kan verka lite stoppande.
Vätska är viktigt!
Vid förstoppning: Vätska är viktigt för att tarminnehållet inte skall bli för torrt. Under transporten genom mag-tarmkanalen suger tarmen upp mycket vätska och det är viktigt att det finns vätska kvar i tarminnehållet eftersom det ger volym och en mjukare konsistens.
Vid diarré Det är viktigt att ersätta den vätska man förlorar. Tänk på att dricka mycket vatten eller eventuell vätskeersättning som finns att köpa på Apoteket.
Kosten har ibland viss betydelse vid dessa besvär. Du bör tänka på följande saker:
Ät regelbundet, tex frukost, lunch och middag samt 2-3 mellanmål.
Det bör inte gå för lång tid mellan måltiderna så att du blir jättehungrig och äter mycket på en gång. Regelbundenhet och lagom portioner ger en jämnare belastning på tarmen. För att kunna genomföra detta krävs det vanligtvis att man planerar sin mathållning.
Ät i lugn och ro och ta dig tid att tugga maten ordentligt.
Annars ger du tarmen onödigt mycket jobb med att bearbeta födan.
Vid problem med gaser i magen bör du tänka på:
- Att tugga med stängd mun (tänk på att om du pratar när du sväljer så sväljer du mycket luft)
- Att undvika kolsyrade drycker.
- Att undvika sötningsmedel i tex sockerfritt godis, tuggummi och light-saft.
- Att reducera gasbildande livsmedel såsom lök, kål, bönor, ärter, linser, paprika, plommon samt skal på gurka, äpple och päron.
Var försiktig med fett, kryddor, kaffe och alkohol.
En del patienter med IBS upplever ökade besvär av fet mat, starkt kryddad mat, kaffe (bl.a. stimulerar kaffe tarmens rörelser), koffein och alkohol.
Fiberrik mat är inte alltid gynnsamt.
Om du är förstoppad kan du vara hjälpt av att öka fibrerna i kosten, men om du har problem med diarré kan för mycket fiber förvärra dina besvär!
Vid förstoppning: Öka intaget av grovt bröd, grova flingor, rotsaker och grönsaker. Glöm inte att samtidigt öka intaget av vätska! Annars blir det torrt i tarmen och förstoppningen kan bli värre.
Lägg gärna katrinplommon, linfrö eller psylliumfrö i blöt över natten och ta det sedan i samband med frukosten för att få lite fart på magen.
Hårdost och te är stoppande.
Vid diarré: Var måttlig med grovt bröd och grova flingor. Koka rotfrukter och grönsaker, det tolereras ofta bättre än råa grönsaker. Ibland går det bättre om man mixar det kokta grönsakerna. Bär brukar gå bättre än frukt. Mogna bananer, blåbär, pasta och rismjöl kan verka lite stoppande.
Vätska är viktigt!
Vid förstoppning: Vätska är viktigt för att tarminnehållet inte skall bli för torrt. Under transporten genom mag-tarmkanalen suger tarmen upp mycket vätska och det är viktigt att det finns vätska kvar i tarminnehållet eftersom det ger volym och en mjukare konsistens.
Vid diarré Det är viktigt att ersätta den vätska man förlorar. Tänk på att dricka mycket vatten eller eventuell vätskeersättning som finns att köpa på Apoteket.
Probiotika:
Probiotika är bakterier som gör nytta i tarmen. Dessa bakterier kan ibland hjälpa till att normalisera en obalanserad tarmflora. En obalanserad tarmflora kan orsaka besvära såsom diarré, buller och körningar, gaser samt buksmärta pga att gaserna spänner ut tjocktarmen.
Det finns en mängd olika bakterier och det är olika väl dokumenterat vilken effekt de har. Studier har visat viss effekt på buksvullnad och gaser, smärta, diarré, förstoppning och obehag i magen.
En del kan må bättre av att tillföra bakterier regelbundet för att hålla magen lugn. Prova gärna olika sorter.
Proviva: (Lactobacillus, Plantarum 299v). Finns som fruktdryck, yoghurt och shot. En shot (0,8dl) innehåller samma mängd bakterier som 4dl fruktdryck.
Gefilus: (Lactobacillus GG). Finns som fruktdryck.
Mjölkprodukter:
A-fil: (Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium lactis)
Onaka: (Bifidobacterium lactis).
Verum Hälsoyoghurt, Verum Hälsofil, Verum Drickyoghurt: (Lactococcus lactis L1A och Lactobacillus rhamnosus LB21
Aktiva yoghurt: (Lactobacillus bulgaricus, Streptococcus termophilis och bifidus ActiRegularis).
Cultura Dofilus, Cultura aktiva fil, Cultura Shot: (Lactobacillus casei F19, Lactobacillus acidophilus LA-5, Bifidobacterium BB-12).
etc.
Mjölkfria alternativ med bra bakterier:
YOSA: Havremellanmål (Bifidobacterium lactis BB12, Lactobacillus LA5).
Provamel Soya Yofu: Sojayoghurt (Lactobacillus bulgaricus).
etc.
Tabletter/kapslar/droppar:
Bifolac: (Lactobacillus rhamnosus + Bifidobacterium longum)
Probimage: (Lp299v)
Probimax: (Lactobacillus reuteri)
Semper magdroppar: (Lactobacillus reuteri)
Lactiplus (Lactobacillus rhamnosus, lactobacillus acidophilus, bifidobacterium longum med fler)
etc.
Även mjölksyrade grönsaker kan tillföra goda bakterier, tex surkål. Finns bl.a att köpa i välsorterade hälsobutiker. Grönsakerna kan ge besvär med gaser innan man har vant sig vid det ökade fiberintaget.
Det finns en mängd olika bakterier och det är olika väl dokumenterat vilken effekt de har. Studier har visat viss effekt på buksvullnad och gaser, smärta, diarré, förstoppning och obehag i magen.
En del kan må bättre av att tillföra bakterier regelbundet för att hålla magen lugn. Prova gärna olika sorter.
Proviva: (Lactobacillus, Plantarum 299v). Finns som fruktdryck, yoghurt och shot. En shot (0,8dl) innehåller samma mängd bakterier som 4dl fruktdryck.
Gefilus: (Lactobacillus GG). Finns som fruktdryck.
Mjölkprodukter:
A-fil: (Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium lactis)
Onaka: (Bifidobacterium lactis).
Verum Hälsoyoghurt, Verum Hälsofil, Verum Drickyoghurt: (Lactococcus lactis L1A och Lactobacillus rhamnosus LB21
Aktiva yoghurt: (Lactobacillus bulgaricus, Streptococcus termophilis och bifidus ActiRegularis).
Cultura Dofilus, Cultura aktiva fil, Cultura Shot: (Lactobacillus casei F19, Lactobacillus acidophilus LA-5, Bifidobacterium BB-12).
etc.
Mjölkfria alternativ med bra bakterier:
YOSA: Havremellanmål (Bifidobacterium lactis BB12, Lactobacillus LA5).
Provamel Soya Yofu: Sojayoghurt (Lactobacillus bulgaricus).
etc.
Tabletter/kapslar/droppar:
Bifolac: (Lactobacillus rhamnosus + Bifidobacterium longum)
Probimage: (Lp299v)
Probimax: (Lactobacillus reuteri)
Semper magdroppar: (Lactobacillus reuteri)
Lactiplus (Lactobacillus rhamnosus, lactobacillus acidophilus, bifidobacterium longum med fler)
etc.
Även mjölksyrade grönsaker kan tillföra goda bakterier, tex surkål. Finns bl.a att köpa i välsorterade hälsobutiker. Grönsakerna kan ge besvär med gaser innan man har vant sig vid det ökade fiberintaget.
För övrigt så får jag inte längre några sjukintyg, trots att jag fortfarande är under undersökning, väntar på provsvar från en gastroskopi, och skall göra en koloskopi så man kan utesluta allt annat o fastställa IBS.
Dom andra undersökningar jag gjort är ultraljud och en CT röntgen, avföringsprov och som sagt en gastroskopi, jag har käkat olika mediciner för magsår och magkatarr också. Antar att det inte finns några fler då dessa är vad läkarna har skickat mig till
Har inte förräns nu efter ca 10+ veckor fått träffa en dietist och har en tid hos en läkare på Sahlgrenskas Mag-tarm avdelning, jag skall också anmäla mig till deras IBS-Skola.
Jag går även hos en psykolog.
Mitt tillstånd är fortfarande helt oförändrat sedan dag 1 då besvären började, men nej nej, "alla kan jobba", oavsett konstanta buksmärtor. Alla andra sidoeffekter är också helt okej tydligen, kraftig viktnedgång osv.
Jag tänker inte jobba ändå, jag är för fan sjuk, kan inte ens sitta upprätt pga mina smärtor.
Så om jag inte finner någon lösning blir det säkert utförsäkring och av med jobbet.
Mitt sjukintyg gick ut igår, har sjukanmält mig själv i ytterligare 1 vecka (vilket man kan göra utan intyg enligt försäkringskassan), vad som händer nästa vecka återstår att se.
Fuck the system!
Senast redigerad av tnkn 2012-04-04 kl. 10:17.
Senast redigerad av tnkn 2012-04-04 kl. 10:17.