2012-05-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Eller tog du ut någon semester???

Kan inte minnas att jag någon gång tagit en sådan tidig semester....
Citera
2012-05-10, 08:41
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=332012114534P3646

Bilden föreställer Röd text "Jula Mosse". strax söder om Borrud och Ymseborg. högst ca 10 min från Mariestad beroende på hur hög fart en bil kan ha dit UT.

Ovanför i norra kanten kan Ni skymta sjön Ymsen.

Blå linje är enligt uppgifter en mindre grusväg som går genom Jula mossen från Jula -hållet.

Endast en avtagsväg finns utmed hela mossen. Den är markerad med punkten blått.
Därför valde jag rita in den avstickaren med blått och blå punkt. En skyddad plats utmed hela vägen mossen. Finns ju ingen annan skyddad plats utmed den vägen än just den.

Se också markören på fotot längst ned per 100 meter så kan ni avgöra avstånd själva.

varför jag lägger ut bilder på jula mossen är att det diskuteras på tråden om Helena kan finnas dumpad där.
Bara gm själv eller en medhjälpare vet om det är sant eller inte i de ryktena som går om Jula Mosse.

KK12

Om Helena skulle vara nergrävd någonstans, så är det väl en fördel ifall det är i en mosse? Visst är väl mossemiljön pga. surhet (?) mer bevarande?

Om hon skulle ligga någon annanstans, nergrävd eller t.ex. nerstoppad i en brunn vid en ödegård, hur mycket av henne skulle kunna finnas kvar att hitta i dagsläget?
Skulle t.ex. skelettbenen kunna vara hyfsat intakta?
Citera
2012-05-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Osäker på det. Har mina tankar . En gissning.. Vit skjorta kanske. något nertill med förstås, men ingen gissning. som sagt det är en gissning, upprullade ärmar . det är en bild som jag tror.. vet inte om mitt x vet . vi har inte talat sen 94. förutom nu. när detta dök upp. men inte mer än 5 min max. hon jobbade. Men messat lite har vi gjort om det här. Vi är alla olika. Så vi får väl se om det kan bli något mer avseende det här. Jag hoppas,för det kan nog ge en del. Ibland kan man sitta på info som känns obetydlig för en själv. Men det kan också var nyckeln för alla parter. Viktigt i allt elände är att poängtera att Pu har ingen skuld. däremot försvårande omständigheter enligt mig, men det är inte det samma som skuld. Det är ju bara vad jag säger. Å andra sidan jag talar för mig och ingen annan

Ena stunden helt säker, hundra procent säker. För att andra stunden tankar, gissning, gissning, gissning, och tror...Det svajar må jag säga och inte bara med detta, men det lär väll komma upp i sinom tid....Det borde nog fler än jag märka eller???
Citera
2012-05-10, 09:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Ena stunden helt säker, hundra procent säker. För att andra stunden tankar, gissning, gissning, gissning, och tror...Det svajar må jag säga och inte bara med detta, men det lär väll komma upp i sinom tid....Det borde nog fler än jag märka eller???

Det är nog lite tidigt att ropa hej för över någon bäck har vi inte kommit ännu, men det kanske vi gör så småningom.

Det är helt korrekt att påstående behöver vederläggas för att de ska ha något värde. Den information PK har lämnat om att du var hos honom, skitig och tillrufsad, har du redan bekräftat, dock med en förklaring att du drattade i buskarna.

Så var vi står är att PK påstår att du ville ha ett alibi och att du hade ett rivsår på läppen. Detta har du förnekat, så här står ord mot ord.

Det som dock gör att vi är långt från hemma med detta är att du inte minns hur du kom in till stan, ingen har hittills kunnat intyga att du minglade på stan och ingen har hittills kunnat bekräfta dina uppgifter om taxiresan hem.

Detta gör att du fortfarande saknar två saker för tiden 02-06, ett alibi och ett minne.

Men allt har sin tid, vi behöver få antingen Ulrika K*llgård, Susanne B*omqvist eller Jessica J*nsson att bekräfta din taxiresa.

Vi behöver även få Thomas A*l att lämna information om hur ni kom in till Statt denna kväll.

Slutligen vore det bra om Johan F*edriksson även kunde lämna information om bilresan in till Statt och vad som hände i anslutning till denna.

Det finns även en hel del personer som skulle kunna bidra med viss information som kan vara av värde som bland annat Ramona, Linda och Ulrika.

Jag vet att många av dessa läser den här tråden och det är obegripligt att de inte på något sätt kan bekräfta eller avfärda de frågor som är av intresse för Helenas försvinnande.

Dessutom är det jäkligt märkligt att 100 tals personer över hela Sverige lägger sin själ i att försöka hjälpa till att hitta förklaringar till Helenas försvinnande medan många av Mariestadsborna som kanske till och med kände till Helena och som sitter på information är slutna som musslor.
Senast redigerad av Lalajlaj 2012-05-10 kl. 09:49.
Citera
2012-05-10, 10:05
Bannlyst
Citat:
Du är inte tro värdig...skicka PM till Anki istället om du inte vill skicka det öppet..Appropå taggar isidan...
Trovärdig ??

Det är ju du som säger att du inte mins, inte jag.
Jag ska väll inte svara åt dig, borde inte du svara på frågan först.
För ett tag funderade jag på din skuld i detta ämne, men nu börjar jag luta åt att vissa i tråden har rätt.
Vill man visa sin oskuld så svarar man garanterat bestämt, men svarar man undvikande som jag mins inte, eller fråga min sambo osv.
Ja då kan det nog ligga lite i anklagelserna.
Varför jag frågade dig om rivsåren... Ja det vet du nog bäst själv.

Hade du rivsår i ansiktet, bröstet, armen och läppen ?
Säg nu inte att du inte mins, För en sådan sak mins man.
Citera
2012-05-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lockerud
Trovärdig ??

Det är ju du som säger att du inte mins, inte jag.
Jag ska väll inte svara åt dig, borde inte du svara på frågan först.
För ett tag funderade jag på din skuld i detta ämne, men nu börjar jag luta åt att vissa i tråden har rätt.
Vill man visa sin oskuld så svarar man garanterat bestämt, men svarar man undvikande som jag mins inte, eller fråga min sambo osv.
Ja då kan det nog ligga lite i anklagelserna.
Varför jag frågade dig om rivsåren... Ja det vet du nog bäst själv.

Hade du rivsår i ansiktet, bröstet, armen och läppen ?
Säg nu inte att du inte mins, För en sådan sak mins man.

Jag har väll inte bett att du ska svara mig...Det var Anki som ställde frågan till dig..Uppmanade bara dig att ge svar..Ge det till vem som helst om du nu inte litar på Anki??

Förövrigt verkar du framföra att endast monolog ska råda på denna tråd...

Du är inte trovärdig....

Visa istället att du kan styrka dina påståenden och det behöver du inte göra till mig..
Citera
2012-05-10, 10:28
Medlem
Hej allihopa

Jag har med intresse följt denna tråd sedan fallet togs upp i Veckans Brott häromåret och vill delge Er mina tankar.

Jag tror tyvärr inte att fallet nånsin kommer att bli löst såtillvida att en gm blir dömd i domstol, men kanske kan man ändå komma sanningen tillräckligt nära för att kunna säga att det är, som man brukar säga, polisiärt uppklarat. Vad jag förstår lär väl inte ens ett erkännande räcka utan det krävs väl också övertygande teknisk bevisning och/eller förtroendeingivande vittnesmål för en fällande dom. Båda dessa saker saknas idag, såvitt jag förstår. Även om Helenas kropp skulle hittas, vilket jag inte tror, är det väl osannolikt att det efter så många år finns några spår på den som binder en gm till brott. Att några pålitliga vittnen plötsligt skulle dyka upp efter 20 år ser jag heller inte som sannolikt.

Min teori över vad som hänt överensstämmer med följande inlägg av Lalajlaj från nov. 2011 :

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Jag har funderat lite sista tiden och jag börjar tro vissa saker känns mer konkreta idag. Jag tror Helena promenerade med en man klädd i vitt över bron denna natt. Jag tror vidare att de blev upplockade i en bil längs vägen.

Jag tror de stannade vid stigen för att släppa av Helena och en av männen gick efter henne på stigen och något inträffade. Jag tror också att skriken och rösterna som hördes vid tidpunkten var Helena och hennes baneman.

Något gick snett på stigen, kanske ett våldtäktsförsök eller ett gräl där viss våld användes, när hon skrek och grinade så jag tror hennes baneman fick panik och kanske ströp henne. De körde in bilen vid lekplatsen och lastade in henne i den och försvann från platsen.

Jag är idag, precis som tidigare, helt säker på att det är personer som Helena kände och att man hittar GM inom hennes bekantskapskrets. Jag tror också de är nämnda här i tråden redan, åtminstone en av dessa.

Eftersom jag anser att vittnesmålet om skrik och bildörrar är korrekt så är tidpunkten ganska säker och det är även ganska säkert att en bil användes.

Jag tror att B.W är en av personerna som var med denna kväll.

@Lalajlaj Tror du fortfarande att B.W är en av dessa personer ?
Citera
2012-05-10, 10:40
Medlem
sebazalms avatar
Citat:
Det är nog lite tidigt att ropa hej för över någon bäck har vi inte kommit ännu, men det kanske vi gör så småningom.

Det är helt korrekt att påstående behöver vederläggas för att de ska ha något värde. Den information PK har lämnat om att du var hos honom, skitig och tillrufsad, har du redan bekräftat, dock med en förklaring att du drattade i buskarna.

Så var vi står är att PK påstår att du ville ha ett alibi och att du hade ett rivsår på läppen. Detta har du förnekat, så här står ord mot ord.

Det som dock gör att vi är långt från hemma med detta är att du inte minns hur du kom in till stan, ingen har hittills kunnat intyga att du minglade på stan och ingen har hittills kunnat bekräfta dina uppgifter om taxiresan hem.

Detta gör att du fortfarande saknar två saker för tiden 02-06, ett alibi och ett minne.

Men allt har sin tid, vi behöver få antingen Ulrika K*llgård, Susanne B*omqvist eller Jessica J*nsson att bekräfta din taxiresa.

Vi behöver även få Thomas A*l att lämna information om hur ni kom in till Statt denna kväll.

Slutligen vore det bra om Johan F*edriksson även kunde lämna information om bilresan in till Statt och vad som hände i anslutning till denna.

Det finns även en hel del personer som skulle kunna bidra med viss information som kan vara av värde som bland annat Ramona, Linda och Ulrika.

Jag vet att många av dessa läser den här tråden och det är obegripligt att de inte på något sätt kan bekräfta eller avfärda de frågor som är av intresse för Helenas försvinnande.

Dessutom är det jäkligt märkligt att 100 tals personer över hela Sverige lägger sin själ i att försöka hjälpa till att hitta förklaringar till Helenas försvinnande medan många av Mariestadsborna som kanske till och med kände till Helena och som sitter på information är slutna som musslor.

Många av dom som sitter och läser tråden kanske inte vill eller kan skapa ett konto här på fb, föreslagsvis kanske du kan skylta en e-post där man kan höra av sig till dig med uppgifter!?
Citera
2012-05-10, 10:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prosonic
Hej allihopa

Jag har med intresse följt denna tråd sedan fallet togs upp i Veckans Brott häromåret och vill delge Er mina tankar.

Jag tror tyvärr inte att fallet nånsin kommer att bli löst såtillvida att en gm blir dömd i domstol, men kanske kan man ändå komma sanningen tillräckligt nära för att kunna säga att det är, som man brukar säga, polisiärt uppklarat. Vad jag förstår lär väl inte ens ett erkännande räcka utan det krävs väl också övertygande teknisk bevisning och/eller förtroendeingivande vittnesmål för en fällande dom. Båda dessa saker saknas idag, såvitt jag förstår. Även om Helenas kropp skulle hittas, vilket jag inte tror, är det väl osannolikt att det efter så många år finns några spår på den som binder en gm till brott. Att några pålitliga vittnen plötsligt skulle dyka upp efter 20 år ser jag heller inte som sannolikt.

Min teori över vad som hänt överensstämmer med följande inlägg av Lalajlaj från nov. 2011 :

@Lalajlaj Tror du fortfarande att B.W är en av dessa personer ?

Välkommen till tråden!

Intressanta funderingar du har och jag håller med om att det blir svårt att fälla någon för detta försvinnande, men förhoppningen till att man fortfarande kan finna förklaringar till det finns förstås fortfarande.

Angående BW så fanns det vid den tidpunkten en hel del rykten. Bland annat att han hade uttalat sig om Helenas försvinnande på sånt sätt så att personer regagerade starkt och även funderade på att kontakta polisen.

BW ska även enligt uppgift ha varit intressant för polisen, enligt uppgifter i tråden har han varit på ett flertal förhör. Den uppgiften som kom just då i slutet på året att BW och engelsmannen hade haft tillgång till en lämplig bil och körde omkring på stan var också en sådan uppgift som gjorde att man sammantaget funderade kring om inte BW ändå var inblandad i detta.

Men, det har dock inte kommit in ny information som på något sätt har förstärkt de tankar man hade då.

Så för att svara på din fråga så är jag idag inte säker på att han är GM i detta fall, men det är fortfarande svårt att åtminstone helt avfärda honom som inblandad.
Citera
2012-05-10, 10:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebazalm
Många av dom som sitter och läser tråden kanske inte vill eller kan skapa ett konto här på fb, föreslagsvis kanske du kan skylta en e-post där man kan höra av sig till dig med uppgifter!?

Du har rätt, min e-post finns i signaturen, lalajlaj(at)live.com.

@Atervändsgränd4

Jag ser att det verkar som ingen fått ett rakt svar angående om du hade ett rivsår på bröstet och på armen så jag provar också att fråga och det bästa är om du bara svarar ja eller nej.

Vad du vet och minns, hade du ett rivsår på bröstet och/eller på armen dagen/dagarna efter Helenas försvinnande?
Citera
2012-05-10, 11:01
Medlem
Citat:
Inte vad jag kan minnas.. är det ändå inte ett svar?? Vad har jag undvikit??

Här är det....
Citera
2012-05-10, 11:17
Medlem
Citat:
Du har rätt, min e-post finns i signaturen, lalajlaj(at)live.com.

@Atervändsgränd4

Jag ser att det verkar som ingen fått ett rakt svar angående om du hade ett rivsår på bröstet och på armen så jag provar också att fråga och det bästa är om du bara svarar ja eller nej.

Vad du vet och minns, hade du ett rivsår på bröstet och/eller på armen dagen/dagarna efter Helenas försvinnande?

Det finns ett filosofiskt dilemma som råder som följande: Har du slutat slå din fru din fähund?? Svara mig Ja eller Nej.

Detta kan kanske begrundas i detta fall..

Vem sätter reglerna för hur frågor och svar ska bevaras/ utformas..??

För mig till tankarna Diktatur...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in