2012-05-08, 01:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shabbyshic
I år är det 20 år sedan Helena försvann, är det inte på tiden att detta blir uppklarat? Jag är nästan säker på att den som är skyldig sitter här och läser vad alla skriver, säg som det är och vart hon finns, ta ditt straff så att detta kan få ett slut!

Jag tror inte det går att få någon GM dömd, åtminstone inte mot dennes nekande. Främsta orsaken till att GM inte skulle erkänna är nog den skam han skulle få dras med i mångas ögon, att gjort det h*n gjorde o sedan låtit anhöriga lida i sin ovisshet i 20 år (även om det skulle vara jäkligt strongt med ett erkännande).

Det GM däremot, just därför, bör/ska göra, om det inte redan är gjort, är att anonymt via brev berätta var kvarlevorna kan påträffas. Att göra detta helt utan egen risk klarar t.o.m en amatör, inga fingeravtryck, slicka ej igen kuvertet, posta helst brevet långt bort från bostadsort. Inte heller en chans i h-v att det finns nå't DNA-spår på kvarlevorna.
Citera
2012-05-08, 07:40
Bannlyst
Hur gick det med svaret på min fråga om riv märken?
Citera
2012-05-08, 08:20
Medlem
sebazalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lockerud
Hur gick det med svaret på min fråga om riv märken?

Läs tidigare inlägg.
"@Atervandsgrand4

Tänkte på Lockeruds inlägg, han undrar om nedanstående, stämmer det att du hade dessa skador, kanske efter att du trillat genom busken?"

"Inte vad jag kan minnas, borde ju hört detta av min sambo isåfall kanske??"
Citera
2012-05-08, 09:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Det finns tre tjejer som faktiskt skulle kunna bringa klarhet i det här, Susanne, Ulrika och Jessica.

Jag har försökt att kontakta ett par av dessa på Facebook, men jag har inte fått svar.

Det vore bra om någon av dessa kunde höra av sig, på PM, min mail nedan eller på Facebook, om man inte vill skriva i tråden direkt, så man kunde avfärda eller bekräfta PU:s taxiresa.

Det är både för Helenas och PU:s skull.
----------------------------------

Funderade på om PU:s sambo L minns om PU hade några skador.

@Atervandsgrand4

Vems vittnesmål var det som beskrev taxihändelsen?
Citera
2012-05-08, 11:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Nej, har inte känt till sidan länge....som person är jag väll inte den som spekulerar så mycket..Vet inte riktigt om du menar att jag ska ha roman inlägg för att det ska duga..Ja, det stämmer människor är olika..Jag kom in i tråden för jag ville dela med mig av det jag kan. Jag försöker så gott jag kan..Vet också att jag har svårt att minnas och kan svara på all frågor. Kan ju inte skriva massa som jag inte vet eller kommer ihåg..Har även förklarat hur jag upptäckte tråden i mitt första inlägg tror jag..

Har även förklarat att detta fall är mycket tragist och önskar som alla andra att det ska bli uppklarat..Frånsett ovanskrivna är detta inte något som jag har gått och funderat på¨speciellt mycket och kan inte minnas att det har pratats något mycket om detta den tid jag bodde kvar i M-stad..kan tänka mig att många som bott kvar i stan varit mer ajour..Själv har jag haft umgänge med människor som inte har varit förankrade i M-stad. Så det har ju aldrig varit något samtalsämne som kommit upp..

Så nu efter 20 år ska man komma ihåg massa som jag inte ens har funderat över...

Många har vittnat om att Helenas försvinnande var det stora diskussionsämnet en lång tid efter att hon försvann. En ung kvinna var försvunnen, hade "gått upp i rök". Folk var chockade och förtvivlade. Folk pratade med varandra, det skrevs mycket i media och fallet omskrevs i kvällstidningar. Helenas familj uttalade sig. Tjejer var rädda, när de var ute själva. Det anordnades manifestation mot våld. Har för mig att evenemang ställdes in. Personer blev misstänkta, hängdes ut.

Det är lite svårt att förstå hur man kan ha undgått att detta, när hela samhället påverkades. Du bodde i alla fall kvar i Mariestad under inledningsfasen av försvinnandet.

Ofta kommer männsikor ihåg vad man gjorde, när något "stort", omvälvande händer, så som morden på Olof Palme och Anna Lindh, 11:e september-attackerna osv. Att något fruktansvärt händer i ens eget samhälle får inte sällan samma effekter, speciellt när man kände/kände till den drabbade.

Det är nog inte en alltför avancerad gissning att människor i Mariestad (och andra delar av landet) har funderat fram och tillbaka över Helenas försvinnande i snart tjugo år. Är det inte naturligt att efter en sådan händelse tänka: "Vad gjorde jag denna kväll?" "Såg jag Helena?" "Såg mina kompisar henne?" "Kan jag ha gjort någon avgörande iakttagelse?" Osv.

Pratade inte du och dina polare om vad som hade hänt? Om inte, så finner jag det lite märkligt, men jag kände ju inte er. Funderade du verkligen inte på det/vad som hänt Helena? Brydde du dig inte, eller berodde det på något annat?

20 år är en lång tid och man kan naturligtvis inte minnas allt. Men lite kommer du ju ihåg; att du och kompisen lade klinkers, att sambon var borta (ev. hos sin far), att du var på Statt och såg/hälsade på Helena, att du träffade tre namngivna tjejer vid taxin och att du delade bil med en av dem, att du forcerade ett mindre buskage, att du gick hem till PK på natten/morgonen. Det är en hel del, tycker jag. Men samtidigt är det annat runt denna tid som du inte minns; t ex hur du/ni kom ner på stan, är inte säker på vem du delade taxi med (verkar som du här går efter vad polisen berättat för dig) och vart du gick efter att du varit hos PK.

Enligt uppgift deltog du inte i skallgångarna. Är det riktigt? Om det var så, varför inte?

Var du kvar på Statt tills stängningsdags? (Tror aldrig jag fick svar på den frågan.)

Fick du någon gång minnesluckor p g a alkohol och/eller droger?

Hoppas du vill förklara lite hur du tänker runt mina funderingar och frågor.
Citera
2012-05-08, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebazalm
Läs tidigare inlägg.
"@Atervandsgrand4

Tänkte på Lockeruds inlägg, han undrar om nedanstående, stämmer det att du hade dessa skador, kanske efter att du trillat genom busken?"

"Inte vad jag kan minnas, borde ju hört detta av min sambo isåfall kanske??"
Att undvika svaret genom hänvisning till "sambon", tillfredställer inte mitt behov av direkta svar.
Hade du inte ett kanska illa klösmärke på vänster underarm och ett riv sår på bröstet?
Citera
2012-05-08, 11:44
Medlem
sebazalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lockerud
Att undvika svaret genom hänvisning till "sambon", tillfredställer inte mitt behov av direkta svar.
Hade du inte ett kanska illa klösmärke på vänster underarm och ett riv sår på bröstet?

Förstår det! Är detta något du själv observerat på P.U?
Citera
2012-05-08, 11:55
Medlem
rednecksvedalas avatar
Jag har talat med mitt x. P.u har stått gråtandes utanför min dörr. Det var inte jag som öppnade. Det var hon. Han var inte bara skitig som fan, Han hade även klösmärken. Bla ett på läppen , Sen kommer jag upp och säger . hur i helvete ser du ut. Han säger att jag ska stänga sovrumsdörren så vi får tala ifred.mer säger jag inte just nu.
Citera
2012-05-08, 11:58
Medlem
Hur PU kan mingla på stan halva natten utan att stöta på sina polare som dricker och spelar gitarr i parken övergår mitt förstånd.

En annan fråga som varit aktuell tidigare och som återigen blir intressant är vem Helena var så glad över att se på Stat den kvällen?
Citera
2012-05-08, 12:02
Medlem
rednecksvedalas avatar
Frågan är. hur jävla dåliga är polisen på att jobba. Det finns ju massor med info därute. Vill man så kan man!!
Citera
2012-05-08, 12:13
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Frågan är. hur jävla dåliga är polisen på att jobba. Det finns ju massor med info därute. Vill man så kan man!!
.
Och då återstår väl bara frågan: Har du och din exsambo nu gått till polisen med den här informationen?
.
Citera
2012-05-08, 12:17
Medlem
rednecksvedalas avatar
Vi som åkte ner till statt med JF vill jag att dom ger sig till känna. Ni sitter inne med sådan info som kan vara av STOR betydelse. Jag var med,Min sambo. Vilka var det mera. Ge er till känna, Polisen borde ju veta, Vid den tidpunkten som man lämnade sin redogörelse måste man kommit ihåg dessa. Men tyvärr så kom nog inte all info fram. Visa framfötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in