Ursprungligen postat av antagonisten
Citat:
Hur menar du? Räkningarna ska ju betalas i stort sett samma datum varje månad och e-fakturorna skickas normalt ut samtidigt som pappersfakturorna, alltså borde du snarare ha längre framförhållning i.o.m. att du får fakturan någon dag tidigare än om den skulle ha skickats via post.
Fast rätt som det är så dimper det ned en eftersläntare när du mins anar det precis då du betalt dina räkningar och denna ska vara betald den 18:e i månaden, och du får ingen hint om dessa om du inte själv aktivt går in och kollar din banksida!
Citat:
Om det nu är du som står för alla räkningar i hushållet är det väl bara att ni skriver över abonnemangen i ditt namn så är problemet löst...? Ett annat alternativ är väl att du helt enkelt fixar en stående överföring varje månad som täcker dessa belopp.
Själv tycker jag att e-faktura är väldigt smidigt och använder det så ofta det går. Man kan som sagt se specifikationerna direkt i internetbanken, slipper trilskas med OCR-nummer och det blir lättare att hålla koll på ekonomin när man har allt samlat på ett och samma ställe.
Jag betalar via ett gemensamt konto, men jag "fixar" själva utförandet. Och jag tycker att det är konstigt att jag ska stå för frugans mobilabonemang bara för att kunna få räkningen till min internetbank sida, sedan finns det ju bindningstider att ta hänsyn till. Känns onödigt att hon ska logga in för att betala ett par räkningar när jag ändå sitter med resterande!
I övrigt fungerar det ju ganska OK! Men jag saknar papperskopiorna att sortera i pärmen med betalda räkningar. Samt att det ska finnas pengar på kontot två dagar innan de kan utföra överföringen! Det räcker väl att det finns pengar samma dag?