2012-04-25, 17:04
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Gillar mer att man får dem i brevlådan så att man kan ha lite framförhållning!
Hur menar du? Räkningarna ska ju betalas i stort sett samma datum varje månad och e-fakturorna skickas normalt ut samtidigt som pappersfakturorna, alltså borde du snarare ha längre framförhållning i.o.m. att du får fakturan någon dag tidigare än om den skulle ha skickats via post.
Citat:
Men nu när vi ska spara papper och OCR-nummerskrivande så måste fakturan helt plötsligt gå till den individens internetbank som fakturan adresserats till! Och då kan inte jag få min frus fakturor på exempelvis mobil-abonemang etc, till min internetbank.

Nu är det helt plötsligt jätteviktigt att fakturan kommer till en specifik individ, och inte till en brevlåda mitt i skogen.
Om det nu är du som står för alla räkningar i hushållet är det väl bara att ni skriver över abonnemangen i ditt namn så är problemet löst...? Ett annat alternativ är väl att du helt enkelt fixar en stående överföring varje månad som täcker dessa belopp.

Själv tycker jag att e-faktura är väldigt smidigt och använder det så ofta det går. Man kan som sagt se specifikationerna direkt i internetbanken, slipper trilskas med OCR-nummer och det blir lättare att hålla koll på ekonomin när man har allt samlat på ett och samma ställe.
Citera
2012-04-26, 21:33
Medlem
Ursprungligen postat av antagonisten
Citat:
Hur menar du? Räkningarna ska ju betalas i stort sett samma datum varje månad och e-fakturorna skickas normalt ut samtidigt som pappersfakturorna, alltså borde du snarare ha längre framförhållning i.o.m. att du får fakturan någon dag tidigare än om den skulle ha skickats via post.

Fast rätt som det är så dimper det ned en eftersläntare när du mins anar det precis då du betalt dina räkningar och denna ska vara betald den 18:e i månaden, och du får ingen hint om dessa om du inte själv aktivt går in och kollar din banksida!

Citat:
Om det nu är du som står för alla räkningar i hushållet är det väl bara att ni skriver över abonnemangen i ditt namn så är problemet löst...? Ett annat alternativ är väl att du helt enkelt fixar en stående överföring varje månad som täcker dessa belopp.

Själv tycker jag att e-faktura är väldigt smidigt och använder det så ofta det går. Man kan som sagt se specifikationerna direkt i internetbanken, slipper trilskas med OCR-nummer och det blir lättare att hålla koll på ekonomin när man har allt samlat på ett och samma ställe.

Jag betalar via ett gemensamt konto, men jag "fixar" själva utförandet. Och jag tycker att det är konstigt att jag ska stå för frugans mobilabonemang bara för att kunna få räkningen till min internetbank sida, sedan finns det ju bindningstider att ta hänsyn till. Känns onödigt att hon ska logga in för att betala ett par räkningar när jag ändå sitter med resterande!

I övrigt fungerar det ju ganska OK! Men jag saknar papperskopiorna att sortera i pärmen med betalda räkningar. Samt att det ska finnas pengar på kontot två dagar innan de kan utföra överföringen! Det räcker väl att det finns pengar samma dag?
Citera
2012-04-26, 21:41
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Fast rätt som det är så dimper det ned en eftersläntare när du mins anar det precis då du betalt dina räkningar och denna ska vara betald den 18:e i månaden, och du får ingen hint om dessa om du inte själv aktivt går in och kollar din banksida!
Som sagt, har man en ordnad ekonomi vet man vilka räkningar man har, ungefär vad sagda räkningar brukar ligga på samt vilket datum de ska betalas.
Citat:
Jag betalar via ett gemensamt konto, men jag "fixar" själva utförandet.
Har ni ett gemensamt konto står ni väl båda som kontoinnehavare, alltså borde det väl inte vara några problem att få e-faktura?
Citat:
I övrigt fungerar det ju ganska OK! Men jag saknar papperskopiorna att sortera i pärmen med betalda räkningar.
Du kan ju alltid skriva ut fakturorna från internetbanken. Ang. debiteringen så vet jag faktiskt inte riktigt hur det fungerar men finns det inga pengar på kontot vid betalningsdatumet görs ett eller två försök till vid ett senare tillfälle.

Jag måste bara fråga dig; varför använder du dig av e-faktura om du nu ogillar det så mycket? Du skriver ju själv att du gärna vill ha pappersfakturor att "samla i pärmen" så jag förstår inte riktigt vitsen med att då avsäga sig pappersfakturor.
Citera
2012-04-26, 21:47
Medlem
Tjockstarks avatar
Har alltid kört manuellt, men idag känner jag mig lite busig.

Testar E-faktura på mobilräkningen.

Alltså är det bara att gå in på internetbanken och vipps så ligger det en räkning där?
Citera
2012-04-26, 21:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Använder både autogiro och E-faktura men är inte överförtjust i E-faktura. Jag tycker Autogiro passar mig bättre. Jag har inte så mycket räkningar och vet vilka räkningar som kommer. Känns onödigt att behöva gå in och lägg till dem varje månad. Har idag El,tv-avgift på E-faktura resten på autogiro. Även mobilen på autogiro med sms meddelande hur mycket de drar varje månad.
Citera
2012-04-26, 21:49
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Alltså är det bara att gå in på internetbanken och vipps så ligger det en räkning där?
Ja. De flesta internetbanker har en kategori som heter just "e-faktura" där du kan se kommande fakturor, ansluta dig till e-faktura hos div. företag m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in