Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Finns det någon skillnad? Båda är väl lekmannabenämningar, tror jag. Enligt min uppfattning, om man ska se någon skillnad mellan dessa delvis synonyma benämningar, så tycker jag mytoman låter mer godartat än patologisk lögnare. För mig representerar mytoman någon som drar till med rövarhistorier för att få något slags uppmärksamhet, och balanserar på gränsen till att tro på dem, medan patologisk lögnare åtminstone i mina öron låter mer elakartat, någon som uppvisat att mönster att lura andra för att rädda sitt eget skinn eller på annat sätt få vinning och andra lider skada. Kanske är det bara min föreställning av det hela...
Ja, mytomaner iallafall de jag haft kontakt med verkar tycka att det är kul att dikta ihop historier (ljuger inte för att dölja nåt som hänt), kan vara lite rövarhistorier om vadsomhelst en bekant från gymnasiet hittar på grejer jämt, ena stunden har han pluggat utomlands, ett tag låg han i lumpen i Kiruna (fast han inte gick lumpen överhuvudtaget), att han gift sig och massa sånt som jag fått reda på av andra inte är sant, fast slutade tro på honom ganska direkt.
När det gäller mytomaner så är det ingen idé att säga emot, jag tycker bara att det kan vara underhållande att höra vad de kan hitta på när man ändå bara vet att det är goja. Fast ibland verkar de tro sig själva :P
Patologiska lögnare och psykopater använder lögnerna för att dra fördel, få andra att göra vad dom vill som du sa, upplever ofta att de diktar ihop grejer/vrider sanningar för berätta om vilka fantastiska och spännande människor de är.