2012-04-09, 19:44
Medlem
Undrar om det finns någon som kan definiera skillnaden mellan en patologisk lögnare och en mytoman, utifall det finns någon sådan. Förklara gärna innebörden överlag av de båda begreppen.
Citera
2012-04-09, 20:05
Medlem
koffskis avatar
Mytomanen hittar på historier om saker och lögnaren säger inte som det är. Jag har säkert fel om detta men jag tror det är så här...
Citera
2012-04-09, 21:57
Medlem
Finns det någon skillnad? Båda är väl lekmannabenämningar, tror jag. Enligt min uppfattning, om man ska se någon skillnad mellan dessa delvis synonyma benämningar, så tycker jag mytoman låter mer godartat än patologisk lögnare. För mig representerar mytoman någon som drar till med rövarhistorier för att få något slags uppmärksamhet, och balanserar på gränsen till att tro på dem, medan patologisk lögnare åtminstone i mina öron låter mer elakartat, någon som uppvisat att mönster att lura andra för att rädda sitt eget skinn eller på annat sätt få vinning och andra lider skada. Kanske är det bara min föreställning av det hela...
Citera
2012-04-09, 23:07
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Finns det någon skillnad? Båda är väl lekmannabenämningar, tror jag. Enligt min uppfattning, om man ska se någon skillnad mellan dessa delvis synonyma benämningar, så tycker jag mytoman låter mer godartat än patologisk lögnare. För mig representerar mytoman någon som drar till med rövarhistorier för att få något slags uppmärksamhet, och balanserar på gränsen till att tro på dem, medan patologisk lögnare åtminstone i mina öron låter mer elakartat, någon som uppvisat att mönster att lura andra för att rädda sitt eget skinn eller på annat sätt få vinning och andra lider skada. Kanske är det bara min föreställning av det hela...

Ja, mytomaner iallafall de jag haft kontakt med verkar tycka att det är kul att dikta ihop historier (ljuger inte för att dölja nåt som hänt), kan vara lite rövarhistorier om vadsomhelst en bekant från gymnasiet hittar på grejer jämt, ena stunden har han pluggat utomlands, ett tag låg han i lumpen i Kiruna (fast han inte gick lumpen överhuvudtaget), att han gift sig och massa sånt som jag fått reda på av andra inte är sant, fast slutade tro på honom ganska direkt.
När det gäller mytomaner så är det ingen idé att säga emot, jag tycker bara att det kan vara underhållande att höra vad de kan hitta på när man ändå bara vet att det är goja. Fast ibland verkar de tro sig själva :P

Patologiska lögnare och psykopater använder lögnerna för att dra fördel, få andra att göra vad dom vill som du sa, upplever ofta att de diktar ihop grejer/vrider sanningar för berätta om vilka fantastiska och spännande människor de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in