Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-07, 16:21
Medlem
Det jag tycker är märkligast är att man kan bli gravid innan kroppen klarar av att föda ungen. Detta, om något, borde ju evolutionen rättat till.
Citera
2012-04-07, 16:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Det jag tycker är märkligast är att man kan bli gravid innan kroppen klarar av att föda ungen. Detta, om något, borde ju evolutionen rättat till.

I en del extremare fall (tex Lina Medina som nämns här) så rör det sig om en defekt Precocious Puberty (tidig pubertet pubertas praecox "på svenska")
Citera
2012-04-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Låter normalt. Är du medlem i stammen? Du verkar tycka att det är helt normalt att en 10 åring föder barn. Ditt inlägg bevisar att du med största sannolikhet är av utomeuropeiskt ursprung.

Detta inavelsbarn som föddes i stammen, går säkert en ljus framtid till mötes. Riktigt sjukt är vad det är.

Nej, jag är inte medlem i någon stam. Och jag tycker inte att det är okej att föda barn i så tidig ålder. Kroppen är inte ens färdig för det. Så unga mödrar skadas av det och dör i förtid.
Jag är blond och blåögd. Det var även min klasskamrat jag skrev om.

Hur efterbliven är inte du som kommer med så sjuka påståenden? Du känner knappast mig.
Jag svarade enbart på att även svenska flickor kan hamna i puberteten tidigt. Det är inget onaturligt. Men att en vuxen man förgriper sig på en så ung flicka som blir gravid är bara fel på alla sätt som går.
Citera
2012-04-07, 17:10
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Det är inte normalt att komma i puberteten innan 12-årsåldern.

Vad baserar du det på? Hormonella förändringar kan påbörjas redan före skolåldern, detta i samband med biologiskt arv och sund kost. Att kvinnor tidigare ingått i puberteten i senare ålder kommer primärt ur en sämre kosthållning, kvinnor behöver som bekant ett viss fettunderlag för att bibehålla eller i detta fall utveckla fertilitet. Idag får flickor menstruation vid cirka 13 års ålder, det innebär att de har kommit in i puberteten minst 2 år innan (bröstutvecklingen sker cirka 2 år före första menstruation), det är alltså i högsta grad normalt att komma i puberteten före 12 års ålder. Undernäringen har fördröjt pubertetsutveckling, idag när vi har tillgång till optimal kost inträder kroppen i pubertet när barndomen passerats och vuxenkroppen skall utvecklas. Det är dock en evolutionär kvarleva som inte hängt med i vår moderna tid där man inte anser tonåringar utgöra sunda föräldrar. Med det sagt är också en osund kost med övervikt inte önskvärd.
Citera
2012-04-07, 17:45
Medlem
Har för mig att jag läste någonstans att det i Colombia användes stora mängder hormon för äggproduktion, därav den tidiga puberteten. Någon som sitter inne på info om detta?
Citera
2012-04-07, 18:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marruc
Hos andra arter betyder ju könsmogen att man är redo att ha barn. Om man då leker med tanken att flickor blir könsmogna vid 12 år. De är då menade att få barn vid 13. Dessa barn ska sedan få barn när dom är 13. Alltså är första personen 26 när barnbarnen börja komma. Eftersom inga andra arter direkt tar hand om sina barnbarn ska ju den första generationen börja fasas ut då. Så en person runt 30-35 har levt sin planerade tid.
Kanske är det därför så många saker är farliga på lång sikt. Mycket av problem man får från tex mat kommer ju inte förrän man börjar närma sig 40-50 år. Kanske har naturen inte planerat för att vi ska leva så länge och därför inte skyddat oss mot dessa faror.
Så förmodligen är det vår kultur som gjort att detta är oacceptabelt, men i naturen borde det nog vara så.

Det där stämmer faktiskt.
I människans urtid, eller åtminstone stenåldern så var det vanligt att kvinnorna fick sitt första barn vid 12, alltså när hon kom i puberteten. Mannen som tog henne till sin partner som vi idag kallar det var då runt 25. Detta då yngre hanar inte hade uppnått en tillräckligt hög ställning i gruppen och inte tilläts ta en hona. Då hade hennes partner längsta möjliga tid på sig att föröka sig med henne eftersom han började genast hon kommit i puberteten och då alltså kan bli gravid. Maxåldern som en människa då uppnådde beräknas ha varit ungefär 35 så hanen hade som högst 10 år på sig att föröka sig. Det är också ungefär de åldrar vid vilka människorna hos många s.k. naturfolk idag gifter sig och skaffar sitt första barn. Så du har rätt i dina beräkningar.
Citera
2012-04-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kank
Jo det är jag medveten om, men kan en "kvinna" få mens redan när hon är 10 år? Då går man ju bara i 4:an.

Min mormor fick sin första mens när hon var 9 år gammal, så möjligt är det definitivt men om det är vanligt är en annan femma. Tycker att kroppen inte vore vara redo för något vid en sådan ung ålder.
Citera
2012-04-07, 18:21
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I t.ex. Sverige, andra västeuropeiska länder och USA var det vanligt att tjejer gifte sig i 12-årsåldern. Unga mammor var alls inte ovanligt förr i tiden. Fråga t.ex. någon som håller på med släktforskning.
Jag släktforskar och håller inte med. Om man tar 17-1800-talet så ligger åldern på dom som gifter sig runt 22-23 nånting(gäller både män och kvinnor). Den yngsta modern jag har i mitt träd är en 19årig piga som får en oäkta dotter.
Citera
2012-04-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Så får en kvinna får sin första mens kan hon få barn, dock betyder det inte att hon är redo.

Misstänker våldtäkt då en tio åring är nog inte så mycket för sex.

Har hört att det runnits 12åriga mammor men tio är nog rekord.

Reserverar för stavfel då jag sitter på bussen och skriver från mobil.

Detta sorgliga världsrekord ska innehas av ett flickebarn från Mexiko som för kanske 10 år sedan födde barn som 9-åring.
Citera
2012-04-07, 18:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Detta sorgliga världsrekord ska innehas av ett flickebarn från Mexiko som för kanske 10 år sedan födde barn som 9-åring.

Nej, det innehas av Lina Medina från Peru som den 14 maj 1939 födde sitt första barn med kejsarsnitt vid en ålder av 5år 7månader och 17dagar.
Citera
2012-04-07, 20:18
Medlem
SpaceBounds avatar
Tänk er, när hon är 20 är hennes barn 10...

Kan mycket väl vara möjligt. Vad är det som händer?
Citera
2012-04-07, 20:37
Medlem
Aritocs avatar
Fullständigt sjukt båda fallen som har diskuterats, man kan undra hur världen kommer att se ut om ett par år ifall dessa företeelser fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in