2012-04-02, 22:30
Medlem
Hej!

Nyligen ingick vår bostadsrättsförening med ett avtal med Alltele och vi fick telefoni+bredband+TV och härom dagen fick vi hämta ut en Ca-modul (Crypto CAM), som jag visste skulle passa till vår TV. Naturligtvis missade jag Ci+ detaljen och vår TV verkar vilja stöta ifrån kortet. Jag ska ringa AllTele i morgon kväll men jag är för fundersam och otålig så jag frågar Er också:
Vad blir alternativen? Fungerar det att sätta in samma kort i en boxer som vi blir tvungna att köpa, eller kvarstår problemet? Betyder det i så fall att vi måste köpa en ny TV?

Tack på förhand!

//Otålige Reger
Citera
2012-04-03, 08:16
Medlem
Kabeltattarens avatar
CI+-modulen fungerar bättre, testa den. Om inte det fungerar så får du antingen köpa en tv där det fungerar eller en extern box.
Citera
2012-04-05, 07:30
Medlem
Uhm, Köp en Mpeg2 eller Mpeg4 modul? Troligtvis är din tv mer än 1 år gammal och är därför inte kompatibel med CI+
Citera
2012-04-05, 19:43
Medlem
Kabeltattarens avatar
CI+ är bakåtkompatibelt så det ska inte vara några problem. Det är bara till HD-kanaler man använder själva CI+-funktionaliteten.
Citera
2012-04-06, 12:32
Medlem
slprojects avatar
Cryptoguard är fortfarande i betastadiet och fungerar därefter, CI+ modulen är så långt ifrån bakåtkompatibel som den kan bli. Strular som satan på äldre apparater, framförallt philips och samsung.

Tro mig, jag har jobbat med den här skitstandarden i snart ett år nu och innan hade jag långt svallande hår. Nu ser jag ut som Homer Simpson.
Citera
2012-04-06, 14:21
Medlem
Kabeltattarens avatar
Vi har använt Cryptoguard i 3 år.

Vår uppfattning är att CI+-modulen fungerar mycket bättre än den vanliga. Troligen beror det på att det är Smith som har tillverkat CI+ och Neotion som gjort den vanliga. Neotion fick det aldrig riktigt att fungera trots att de varit hos oss ett flertal gånger och vi har spammats med mjukvaruuppdateringar från dom.
Citera
2012-04-07, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
CI+ är bakåtkompatibelt så det ska inte vara några problem. Det är bara till HD-kanaler man använder själva CI+-funktionaliteten.

Tro mig, CI+ moduler är inte bakåtkompatibla, Jobbar på kundservice hos ett av dom stora digital-tv bolagen och typ vartannat samtal är en kund som köpt en CI+ modul till en äldre tv, Samtidigt så suger tv moduler i övrigt, Vi hade nog minskat våra samtal med 70% om moduler inte fanns.
Citera
2012-04-07, 09:52
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Samtidigt så suger tv moduler i övrigt, Vi hade nog minskat våra samtal med 70% om moduler inte fanns.

Vår erfarenhet är att det är modulerna i kombination med vissa tv-apparater som inte följer standarden (oftast är de Comhem-godkända, de har lite annorlunda specifikationer än standarden säger) som gör att det inte fungerar. Det finns en anledning till att Comhem har fem man som bara testar och ev. godkänner tv-apparater för deras nät, säger en hel del om hur bra tillverkarna av tv-apparater är på att följa standarden utan buggiga mjukvaror osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in