2010-10-01, 21:26
Medlem
Det är helt jävla sjukt...hittade ett gäng Spasmofen bland min farfars prylar.
Testade. Och de fungerar.
(Eller så är jag väldigt inbillningssjuk..but, äh. Jag mår jävligt bra av dem i alla fall - synd att man måste peta in dem i röven bara )

Och nu undrar jag om någon vet vilken hållbarhet medicin egentligen har.
Man kanske slänger en massa piller för att datumet gått ut- men så funkar de ändå?
Citera
2010-10-01, 21:38
Medlem
ansiktsfrisyrens avatar
Kan inte ge dig något vetenskapligt korrekt svar men det borde ju vara så att läkemedel tappar lite utav sin effekt ju längre tiden går.

Men 29 år... Ja du, vem vet? Känns smått otroligt. Haha!
Citera
2010-10-04, 13:02
Moderator
fredrik686s avatar
Om det är suppar du har, vilket jag antar eftersom du måste peta in dem i röven. Så har spamsmofen nu för tiden iaf, en hållbarhet på 5 år vid förvaring vid 2°C - 8°C (i kylskåp) och 12 månader vid högst 25o C.
Men det behöver ju inte alls ha varit så för 29 år sedan, eftersom man kan ha ändrat bindningsmedlen och så för att få bättre hållbarhet.
Citera
2010-10-07, 00:52
Medlem
Ja ni. Hur som helst. Jag har haft några riktigt trevliga kvällar med farfars suppar och lite sprit.
Helskönt.
Men nu är de slut. Tänk om man kunde få tag i sådana någonstans - för att skicka efter.
Men det är väl helt dömt att misslyckas?
Citera
2012-04-05, 03:32
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yrroz
Det är helt jävla sjukt...hittade ett gäng Spasmofen bland min farfars prylar.
Testade. Och de fungerar.
(Eller så är jag väldigt inbillningssjuk..but, äh. Jag mår jävligt bra av dem i alla fall - synd att man måste peta in dem i röven bara )

Och nu undrar jag om någon vet vilken hållbarhet medicin egentligen har.
Man kanske slänger en massa piller för att datumet gått ut- men så funkar de ändå?

Klart att dom funkar trots datumet, ligger dom tillslutna dvs luftfritt och inte i solljus så går det (talar av egen erfarenhet) men vad som händer efter "bäst-före" är att medicinen tappar lite av effekten (inte märkbar dom första åren) men sen skall dom avta i effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in