2012-03-14, 19:04
Medlem
Rubarth23s avatar
Tror den nya heter "Kronan". Den är vit, lite längre och smalare och fungerar minst lika bra.
Citera
2012-03-14, 22:20
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Tror den nya heter "Kronan". Den är vit, lite längre och smalare och fungerar minst lika bra.

Det är modellen som Kronans Droghandel säljer. Den är säkert vitare, längre och smalare men att den fungerar minst lika bra som originalet har jag svårt att tänka mig.

Försvarets hudsalva säljs endast på/av "riktiga" Apoteket, inte Cura/Kronans/Medstop eller någon annan (med reservation för DocMorris som jag aldrig besökt, men jag finner det osannolikt).
Citera
2012-03-14, 22:22
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Det är modellen som Kronans Droghandel säljer. Den är säkert vitare, längre och smalare men att den fungerar minst lika bra som originalet har jag svårt att tänka mig.

Försvarets hudsalva säljs endast på/av "riktiga" Apoteket, inte Cura/Kronans/Medstop eller någon annan (med reservation för DocMorris som jag aldrig besökt, men jag finner det osannolikt).
När jag frågade efter försvarets sa hon att den bytt namn och att det är den nya.
För mig funkar den i alla fall minst lika bra.
Citera
2012-03-29, 23:50
Medlem
Sumprunkarens avatar
Har nu provat likvärdiga preparat men tycker inte att det är samma "känsla" i nån av dem, ska man känna nån militär för att få tag på originalet?
Citera
2012-04-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Numera hittar man sällan kvalitetsprodukter på apoteken, för att inte tala om de enorma hyllor med tramsmedicin (läs: naturmedicin) som plötsligt poppat upp på hyllorna i det förut så stolta Apoteket.

Vet inte vad du menar med "tramsmedicin", om det är hudvården du pratar om eller något annat, men du kanske inte ska kalla sånt som du inte har så stor kunskap om för trams.

Vet du till exempel vad Försvarets hudsalva består av? Den består till största del av paraffinum liquidum, d.v.s mineralolja, som är ett oljederivat som sorgligt nog ingår i många av de hudvårdsprodukter(också apotekets) som är till för regelbunden vård, som vanliga ansiktskrämer och bodylotions.

Fördelen är att mineraloljan är billig, håller länge och ger sällan allergi. Men den saknar fettsyror och har stora molekyler, vilket gör att den bara täpper till utan att egentligen göra något bra för huden. Den hindrar hudens naturliga funktion och man blir beroende då den bara ger tillfällig hjälp.

Man har på senare tid uppmärksammat det här allt mer, och fler och bättre alternativ finns på marknaden, s.k. naturlig hudvård. Alternativet till mineraloljan är vegetabiliska oljor som innehåller fettsyror som liknar hudens egna och täpper inte porerna. Men då ska man ha koll på de seriösa märkena och vad de innehåller och inte tro att något är bra bara för att det står "naturligt" på förpackningen.
Citera
2012-04-04, 20:50
Medlem
Nimportequis avatar
Visserligen något sent svar, men det kanske är intressant ändå!

Apoteket AB har ensamrätt på att sälja försvarets hudsalva. Däremot har konkurrenterna insett att det är en produkt man bör ha i sortimentet och har därför tagit fram egna varianter som innehåller i princip exakt samma saker.
Citera
2012-04-04, 21:47
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AudreyS
[..]Vet du till exempel vad Försvarets hudsalva består av? Den består till största del av paraffinum liquidum, d.v.s mineralolja,[..]

Du vet inte vad du pratar om. Till större delen innehåller Försvarets hudsalva talg (från djurriket) och jordnötsolja (från växtriket) - och exakt 0% från något som har med paraffin eller vaselin att göra.

Det är i princip det bästa ceratet man få tag på och den som säger någon annat är antingen oinsatt eller bara dum i huvudet.
Citera
2012-04-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Du vet inte vad du pratar om. Till större delen innehåller Försvarets hudsalva talg (från djurriket) och jordnötsolja (från växtriket) - och exakt 0% från något som har med paraffin eller vaselin att göra.

Det är i princip det bästa ceratet man få tag på och den som säger någon annat är antingen oinsatt eller bara dum i huvudet.

Aha, jag var säker på att den innehöll det eftersom jag kollade ingredienserna på ett cerat en gång som min pappa använde som innehöll paraffinum liquidum. Det var nog ett annat, men han har använt försvarets hudsalva också, så jag blandade ihop det! Minns helt enkelt bara fel, är inte dum i huvudet.

Men det jag skrev om mineralolja i hudvårdsprodukter gäller fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in