Delar med mig om obehaglig händelse från denna eftermiddag, nära Universitetssjukhuset i Lund.
Cyklar nedför backe mot korsning med rödljus (se platsbild i länk). Strax före korsningen möter jag en bil med nedvevade rutor, tre "25-30-åringar" med utländskt utseende. Föraren kör "rally" i mycket hög fart och gör en kraftig snäv vänstersväng
mot mig varpå jag tvärnitar och girar reflexmässigt. Marginalen mellan mig och bilens front är uppskattningsvis 1/2 meter som minst. Jag håller hastighet 30 km/h enligt min cykeldators logg. Under förloppet lutar sig "blattarna" ut genom fönstret och skriker och gormar mot mig. Jag får stopp på cykeln, vänder mig om och hytter med nävarna - rädd och skärrad (jag var nära på att släppa styret under incidenten, saknade hjälm.).
Bilen stannar på parkeringsplats (till höger i bild, se nedan) ett par meter längre bort och ur stiger de tre och går emot mig i hög fart och ger tecken åt mig att stanna. Jag vågar inte stå kvar utan hoppar upp på cykeln, trampar förbi rödljuset och ilar iväg i hög fart hemåt.
Jag hann naturligtvis inte ta reg.nummer eller be omgivning om hjälp. Jag bor i en liten stad, Lund, och rimligen kan dessa typer lätt leta upp mig baserat på mitt signalement och min tämligen unika cykel som jag använder varje dag.
plats för incident:
http://kartor.eniro.se/m/95sMC (bild tagen i motsatt riktning)
signalement: solblekt rostig röd volkswagen Golf, äldre modell. Föraren: kraftigare ("fet") man med skägg och kort hår. Övriga kan jag inte skissera, mer än att de hade mörka jackor på sig, ev. skinn.
Jag utgår ifrån att föraren var påverkad. Jag kan inte betrakta detta som ett pojkstreck.
Bör jag anmälan händelsen för att ha mer på fötterna om jag möter dessa igen?
M v h