Bronco68, vi tänker precis lika och bygger vår världsbild på precis samma fundament. Det känns skönt. Dock är vi på olika sidor i reinkarnationsfrågan. Låt oss fortsätta:
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Har talar du ju emot dig själv. Med den logiken kan man ju aldrig tro pa att nagonting har hänt överhuvudtaget. Är det rimligast att amerikanerna har varit pa manen eller att de har hittat pa allt ihop? Tja, rent teoretiskt skulle det naturligtvis kunna röra sig om en sammansvärjning där alla inblandade har blivit tilldelade en mängd förmaner för att inte röja faktument att den pastadda manlandning i själva verket ägde rum i Nevada-öknen. Det vore naturligtvis mycket enklare att hitta pa allt i Nevada-öknen i stället för att verkligen aka till manen. Med din logik skall man därför utga fran att jänkarna inte var pa manen Det är ju enklast att ljuga. Hur vet vi att 6 miljoner judar dödas under Andra Världskriget? Enligt ditt resonemang bygger det ju pa skrönor, vandringssägner och lögner. För inte later det väl rimligt att människor med beratt mod kan utrota 6 miljoner medmänniskor?
Nej, jag talar inte emot mig själv. Tvårt om visar du med dina exempel varför man skall tänka som både du och jag gör, men med den skillnaden att man skall göra et även i reinkarnationsfrågan.
Månfärden: Visst, det kan ju låte helt galet; folk på månen!? Men om vi tittar på vad vi faktiskt vet, det finns ögonvittnen, personerna som sägs varit på månen lever fortfarande, teorierna är glasklara, rymdskeppen finns och evidens finns på månen. Med ett stakt teleskop kan vi tom se månlandaren. varje dag görs mätningar med laser mot en spegel som placerades där för 40 år sedan. Bör vi mot bakgrund av detta misstro månlandningen. Nej.
Förintelselägren: Har vi bevis? Ja. Är de trovärdiga? Ja. Bör vi se det som sant eller falskt? Sant, tyvärr. Här tycker vi nog lika. Och lika tycker vi därför att det finns evidens som pekar på det, det finns en hypotes och en teori bakom hur det skulle kunna fungara. Hur hemskt det än månde vara, är det inte omöjligt. Tvärtom pekar det mesta på att det faktiskt har gått till såsom det beskrivs.
Med samma krav på bevis och evidens bör man anse att reinkarnationshypotesen än så länge inte håller vatten. Det kan komma att presenteras bevis i framtiden som kullkastar det vi idag vet, men än så länge finns det inget som tyder på att vi skall göra det.
Citat:
Det finns miljoner vittnesmal om allt fran nära-döden-upplevelser till reinkarnation. Majoriteten av vittnesmalen är samstämmiga pa väldigt manga punkter. Vad är rimligast? Att de alla ljuger eller att de faktiskt har upplevt nanting som vi med nuvarande vetenskapliga medel inte kan/vill förklara?
Detta ställer jag mig tveksam till. Visst, miljontals människor har upplevt nära-döden upplevelse och dessa är i mångt och mycket väldigt lika. Dessa förklaras dock mer än väl av vad vi idag vet om
fenomenet . Naturliga, sannolika förklaringar finns, förklaringar som inte vänder på ända vad vi idag vet om världen runt oimkring oss. Ockhams rakkniv, du vet.
NDEs är dessutom inte alls ett tecken på reinkarnation. Alla religiösa skulle nog tvärtom säga att det är ett bevis för gud. Din koppling är alltså inte given. Den är definitivt inget tecken på reinkarnation.
Citat:
Visst finns det teorier om hur reinkarnation skulle kunna fungera. Du kan ju kolla upp Stevensons arbeten. Men sa länge alla vetenskapsmän vägrar att befatta sig med esoteriska ting kan man heller inte komma fram till en förklaring. Väldigt manga vetenskapsmän reagerar instinktivt: "IT CAN'T BE THAT!" och försöker hellre komma fram till alla möjliga andra förklaringar, ta t.ex. teorin om "multiverses". Det anses troligare att det finns miljarder andra universem där de fysikaliska lagarna är strukturerade pa ett sadant sätt att liv inte kan uppnas. Ingen kan bevisa detta, men att en intelligens ligger till grund för vart universum och syftar till att skapa liv ...."IT CAN'T BE THAT!". Pa sa sätt är bade religion och vetenskap trossystem.
Nej, det finns hypoteser. Långsökta sådana utan någon som helst grund.
Citat:
Pa sa sätt är bade religion och vetenskap trossystem.
Må så vara. Jag sätter dock min tilltro till det "trossystemet" som gett oss all teknik, all medicin och praktiskt taget hela vårt moderna samhälle, före en uppenbar samling lögner och gallimatias som inte har lika mycket bra att komma med. Men hey, that's me! Du gör ju samma sak med i princip varenda fråga du ställs inför, förutom reinkarnation. Varför är det så? Tror du att et är så för att du har goda skäl, eller tror du så för att du vill att det skall vara sant?
Citat:
Sen har ju Einstein och i synnerhet Max Planck bade lutat mot att vart universum styrs av en intelligens.
Ärligt talat, visst står du över fula knep som
argument from authority ?
Nu trodde ju varken Einstein eller Planck på en personlig gud och om de trodde på en gud var den guden inget av vad dagens religioner vill göra gällande, har detta hur som helst ingen bäring överhuvudtaget på dina argument. Vad i hela fridens namn har Plancks religion med sannolikheten flr reinklarnation att göra. Bättre än så kan du!
Citat:
Hur vet vi att tv-programmet har tveksamma bakgrundmotiv? Var har du fatt det ifran? Sen spekulerar du ju fritt här. Visst, vi var inte närvarande när pappa talade med pojken, men - som sagt; se ovan - vet vi ju inte om jänkarna var pa manen heller eller om 6 miljoner judar mördades under Andra Världskriget. Vi var ju inte där heller!
Vet vi eller vet vi inte att TV ibland tummar på sanningen för att få mer tittare? Kan vi kontrollera om någon varit på månen? Ja. Kan vi säkerställa att förintelsen ägde rum? Självklart. kan vi verifiera pappans uttalanden? Nej.
Med din egen logik, som jag msåte berömma, är det ju rätt och riktigt att inte tro på pappan.
Citat:
Det är väl inte ovanligt att en 3-arig pojke intresseras sig för flygplan, men intresset i det här fallet verkar ju onekligen gränsa till besatthet. Kopplat med mardrömmarna och de utsagor som pojken själv har gjort om sig som stridspilot upplever i alla fall jag ett mönster. Jag kan inte bevisa att han har varit stridspiloten Hudson, men du kan inte heller pavisa motsatsen. Enligt min rimlighetsprincip är det förstnämnda troligare - men jag kan inte bevisa det!
Vi ser inte samma saker. Jag ser en pojke som besökt ett museum och börjar intressera sig för flygplan. Någon besatthet ser jag inte. Att drömma mardrömmar är fullt normalt för en 3-åring.
Citat:
men du kan inte heller pavisa motsatsen.
Snälla, ännu ett retoriskt bottennapp. Svprt att bevisa någots ickeexisten va? Bevisa att du inte var stridspiloten! Precis. Inte så lätt va?
Citat:
Det gör inte intrycket pa mig av att göra det här för ekonomisk vinnings skull. Och det handlar väl knappast om nagra miljarder i det här fallet? Dessutom har de ju redan en bra social ställning. Varför skulle de sätta den pa spel genom att pasta nagot som de flesta bara skakar pa huvudet at?
Som sagt, vi känner inte till hela bakgrundshistorien. Men aldrig någonsin tidigare har ett reinkarnationsfall observerats, förklarats och påvisats. Många har dock försökt ljuga ihop än den ena än den andra historien. Vad alla dessa människor ansåg sig ha för skäl, vet jag ej.
Hursomhelst, med dina egna krav på bevis som du uppvisar för månladningen och förintelsen bör du fökasta reinkarnationshypotesen, åtminstone tills dess att bättre evidens framkommer.