Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Hur ska man göra? Skriva både förnamn och mellannamn vid kolumnen "Förnamn"?
Eller mellannamn och efternamn i kolumnen "Efternamn"?
Eller kan man skippa mellannamnet helt? Om man gör det, kan hon nekas vid incheckningen?
Flygpoolens notering lyder:
"Namnen skall stavas som i passet, annars kan ni nekas ombordstigning (endast ett förnamn men samtliga efternamn). Namnändring är ej tillåten. "
Är inte det fetstilta tydligt nog?

Inga som helst problem, skriv det FÖRSTA namnet, och sedan samtliga efternamn. Strunta i mellannamnen. Se bara till att hennes mellannamn verkligen är ett mellannamn och inte ett efternamn!
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Va? Nej. Läs på lite
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html
Om du heter Svensson Jönsson i efternamn så är det första det som benämns som mellannamn.
Det gäller för svenskar ja, men i utlandet kan man ha flera efternamn. Jag har också för mig att immigranter som kommer till Sverige kan få behålla flera efternamn när de får svenskt pass.
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Till USA är det en annan femma, där är det också av säkerhetsskäl och då ska mellannamn i ESTA, biljett överensstämma med passet.
Nja, vi diskuterade nyligen det i en annan tråd. I ESTA skall man inte ange mellannamn (endast för- och efternamn) och det är inte strikt vid biljetter. Både amerikanska ambassaden och TSA säger själva att det inte behövs. Tänker mig att det behövs i APIS dock!