2012-03-14, 14:29
Medlem
Jag säger att dessa mhallami (Al-Zein, Miri, Fakhro, osv) de är ju från Libanon. Först kom de från Mardin till Libanon i början av 1900 talet, sen flytta de från kriget i Libanon -1980 till EU.

Som du säger är riktiga libaneser syrianer, kan vi kalla dessa mhallamie för libaneser också? Då de har samma genetik som riktiga libaneser men har inte bott lika länge där.
Citera
2012-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damokan
Jag säger att dessa mhallami (Al-Zein, Miri, Fakhro, osv) de är ju från Libanon. Först kom de från Mardin till Libanon i början av 1900 talet, sen flytta de från kriget i Libanon -1980 till EU.

Som du säger är riktiga libaneser syrianer, kan vi kalla dessa mhallamie för libaneser också?
Vad menar du med att riktiga libaneser är syrianer? Menar du att maroniterna är dem riktiga libaneserna?

Det är sant att dem bodde där innan araberna invaderade men dem har olika identiteter förutom sin kyrka precis som vi. Vissa av dem tror dem är från de gammla Fenicierna, vissa är stolta libaneser (dem är emot panarabism), vissa säger att dem är araber, och vissa har börjat hitta hem till en assyrisk/syriansk identitet.

Tror inte man kan kalla Mhallami för Libaneser. Då hade jag lika gärna kunnat kalla mig Libanes bara för att dem som var i Libanon före araberna var från samma kyrka som jag från början.
Citera
2012-03-14, 15:02
Medlem
dem borde heta mhalmiter på svenska. mhalmites på engelska.
Citera
2012-03-17, 01:47
Medlem
jag skulle aldrig acceptera de!! lika lite som en muslim skulle acceptera mig. men som sagt finns syrianer och assyrer som beter sej på sitt egna vis och kan mycket väl acceptera de. ha träffat på flera tjejer och killar som mer än gärna blandar sej med muslimer, men en äkta syrian som vet sin religion och kultur skulle aldrig tillåta det.

ha hört historier om dessa mhallamie att de hjälpte till att döda syrianer. hur ska man acceptera de då? aldrig!!
Citera
2012-10-04, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damokan
Detta folkslag är väldigt intressant. De var en kristen folkgrupp från början (Syrianer) sedan konverterade de till Islam.

De har blivit väldigt kända inom tung kriminalitet, ni som inte vet vilka det är, så finns de att läsa här: https://www.flashback.org/t1453236

Det jag skulle vilja veta är,

Varför konverterade de till islam? (Har sökt men ej hittat svar)

Skulle ni dagens syrianer acceptera dem? Spelar deras religion någon roll? Eller är de syrianer för er?

Vad har gått snett, varför har de blivit såhär?

Syrianer som blir muslimer kan inte sluta bra, hehehehe
.

Det är bara du som är kristen från Zein familjen, egentligen så är bara din mormor från Zein, resten av din släkt är syrianer. Du har missuppfattat när din pappa förklarade hur ni blev muslimer.. Ni var syrianer, ni gifte in er i Zein familjen och blev muslimer.. Fråga hela Landskrona och Helsingborgs kurder, alla vet er historia.
Citera
2012-10-04, 04:19
Moderator
T-80Us avatar
Nu börjar jag bli riktigt jäkla utled på alla trådar där diverse invandrargrupper ska basha andra invandrargrupper. Skärp er och diskutera ordentligt, det här är INGET jäkla inbördeskrig.

Klarar ni inte av att PER OMGÅENDE skärpa till er i den här tråden så kastar vi skiten i papperskorgen.

Ordning!

/Mod
Citera
2012-11-14, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familjen1procent
.

Det är bara du som är kristen från Zein familjen, egentligen så är bara din mormor från Zein, resten av din släkt är syrianer. Du har missuppfattat när din pappa förklarade hur ni blev muslimer.. Ni var syrianer, ni gifte in er i Zein familjen och blev muslimer.. Fråga hela Landskrona och Helsingborgs kurder, alla vet er historia.

Vad fan snackar du om?
Jag är inte ens från Zein. Jag har bara många vänner som känner dem.
Jag är inte ens arab heller, bor i Malmö nu.

Zein, Fakhro, Miri, alla dessa tillhör mhallami, ni är alla fd kristna som blivit muslimer.
Sen bryr jag mig faktiskt inte. Och de finns ingen kristen hos dessa familjer nu, inte vad jag vet.

Alla var kristna, men de konverterade för väldigt länge sen.
Detta har redan diskuterats fram, som sagt jag bryr mig inte ens.
Citera
2013-01-07, 00:32
Medlem
ni konverterade er när det var krig. och ni säger att vi kristna gifte oss med er? tyvärr stämmer ej! ni hjälpte till turkarna o döda oss kristna under osmanska riket.. och ni tog våra småtjejer och uppfostrade dom och lätt dom gifta sig med er!! Snacka inte skit om ni inte vet sanningen!! ni säger att vi gifte oss med er? hoss dem vuxna var det att bli muslim eller döden. och kan lova dig 99% valde döden istället för att konvertera!
Citera
2013-01-07, 11:56
Medlem
Jomazis avatar
Men det är väl överstökat idag när ni alla blivit svenskar, precis som oss? Eller?

Citera
2013-01-08, 18:40
Medlem
Red&Blacks avatar
"Etnofixerade folkslag" som baserar hela sin identitet på en religion är nog bland det mest löjeväckande som någonsin skådats i människornas historia och det är väldigt sorgligt att denna primitiva form, som många av de kristna "syrianerna"/"arameerna"/"assyrierna"/"kaldeerna" osv. på detta forum (Och i verkligeheten?) förespråkar. Det är ett tecken på en primitiv form av "nationalism" och "etnofixering" som verkligen beskriver vad kusingifte kan göra i det långa loppet.

Hoppas verkligen att inte majoriteten av er verkligen delar in folks identitet i en religion, men tyvärr så tror jag att "ni" är minst lika primitiva som era "muslimska kusiner". Jag har ställt frågan i ett tidigare inlägg men jag ställer den igen. Av de flesta i denna tråd så menar man på att om en "syrian, osv." byter religion till Islam, blir han då arab eller räknas inte längre som "syrian, osv.", är det verkligen så?
Citera
2013-01-10, 03:14
Medlem
syrianerna som blev muslimer blev tvungna till det! Och så tog dom även småbarn och uppfostrade dem, så dem trodde ju själv först att dom inte var syrianer! Men nej, bara för att man "konverterar" blir man inte arab för man kan aldrig ändra på sitt ursprung.
Citera
2013-01-11, 16:28
Medlem
Ursäkta men jag är syrian som är släkt med dom här familjerna, pga a kriget. Mhallamie är kurder från mardin. Alla dem är inga kurder, en liten del av dem är det bara. alla är igentligen från en by i mardin som ligger i turkiet. sen har en del familjer flyttat till libanon där dem har blivit kallade för kurder av libanserna, darför kallar dom sig själva för kurd-libaneser. Igentligen är dem Araber! Bara för man tex. heter Zein i efternamn är inte alla Zein släkt. Alla kanske släkt från mycket mycket långt håll, men annars inte. men alla familjer har någon "släkt-kontakt". Dagens syrianer kan snacka med dom, vara med dom, men den största delen accepterar inte deras familjer för dom tänker på hur torterade vi blev av dem, och vi accepterar darför helt enkelt inte dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in