2012-03-16, 10:41
Medlem
Para-medics avatar
Fanimej på tiden!

http://www.dn.se/sthlm/har-ar-framtidens-tunnelbana

Där tycker jag förslaget på både tunnelbana och tvärbanan ser mycket bra ut!
Ogillar dock idioterna de intervjuat. Att det måste finnas lugna områden i Stockholm.. WTF?? Bor man i Stockholm kan man inte kräva sånt, då får man bo på landet.
Och dessutom FINNS det lugna platser och en tunnelbana i marken tar ju bort bussar.. Varför måste det finnas så mycket idioter..!?
Citera
2012-03-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Para-medic
Fanimej på tiden!

http://www.dn.se/sthlm/har-ar-framtidens-tunnelbana

Där tycker jag förslaget på både tunnelbana och tvärbanan ser mycket bra ut!

Ser helt okej ut, bara en sak som jag iofs inte vet ifall det är möjligt men varför inte dra den första biten lite åt väster och låt även blå linje ha en uppgång vid slussen.

Citat:
Ogillar dock idioterna de intervjuat. Att det måste finnas lugna områden i Stockholm.. WTF?? Bor man i Stockholm kan man inte kräva sånt, då får man bo på landet.
Och dessutom FINNS det lugna platser och en tunnelbana i marken tar ju bort bussar.. Varför måste det finnas så mycket idioter..!?

Kan bara instämma, vill de ha lugn och ro så får de flytta ut till någon villaförort eller till landet.
Citera
2012-03-16, 12:11
Medlem
Para-medics avatar
Jo om man kommer söderifrån kanske det är bra men Tvärbanan bör kunna vara ett alternativ däremellan. Men det känns kanske lite onödigt med ett byte där..

Även SvD har en fin grafik:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/grafik-tunnelbana-till-nacka_6929105.svd

Stämmer beräkningen så är väl alternativ 2 obegåvat? Mycket dyrare och sämre sträckning (?)..
Citera
2012-03-16, 19:14
Medlem
Det som är sorgligt i hela historien är ju denna fixering vid T-centralen. Varför ska allt gå via den? Så intressant är inte Sergels Torg. För bara en aning mer pengar hade man kunnat få en alternativ sträckning från Nacka till Slussen och sedan vidare över Västerbron till Fridhemsplan (och eventuellt vidare mot Solna om man så skulle vilja någon gång). Istället för ännu en förbindelse mellan Slussen och T-centralen (finns ganska gott om dem redan) så får man en ny direktförbindelse mellan Slussen/Södermalm och Fridhemsplan/Kungsholmen, något som faktiskt skulle ge ett mervärde.
Citera
2012-03-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ndis
Det som är sorgligt i hela historien är ju denna fixering vid T-centralen. Varför ska allt gå via den? Så intressant är inte Sergels Torg. För bara en aning mer pengar hade man kunnat få en alternativ sträckning från Nacka till Slussen och sedan vidare över Västerbron till Fridhemsplan (och eventuellt vidare mot Solna om man så skulle vilja någon gång). Istället för ännu en förbindelse mellan Slussen och T-centralen (finns ganska gott om dem redan) så får man en ny direktförbindelse mellan Slussen/Södermalm och Fridhemsplan/Kungsholmen, något som faktiskt skulle ge ett mervärde.

Tycker det viktigaste är att kommunikationen från Nacka/Värmdö till Kista/Vreten/Akalla blir bättre det är sjukt många som jobbar i dessa områden och idag suger kommunikationerna totalt (massa byten).

Man skulle även minska belastingen på Gröna linjen genom att se till att resande från Tyresö till Kista väljer att åka till Sickla istället för Gullmarsplan/Centralen
Citera
2012-03-17, 13:32
Medlem
Tycker fortfarande att förslaget att bygga nytt spårvägsnät i city för att ersätta alla stombusslinjer i stan.
Citera
2012-03-17, 14:01
Medlem
Para-medics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlonarN
Tycker fortfarande att förslaget att bygga nytt spårvägsnät i city för att ersätta alla stombusslinjer i stan.
Ja, det också. Det är en bra ide och var ju inte så dyrt som Wennerholm påstod (inte 40 miljarder, typ halva?).
Citera
2012-03-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ja, det också. Det är en bra ide och var ju inte så dyrt som Wennerholm påstod (inte 40 miljarder, typ halva?).

Precis. Han överdriver. Och generelt så tycker jag han är lite luddig i sina förslag. Men ett väl utbyggt och fungerande spårvägsnät är mycket fördelaktigt för den internationella synen på Stockholm.

Det skulle också gynna användningen av sloganen "The capital of scandinavia", då en välfungerande kollektivtrafik med tunnelbana, förortsbana, pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg, spårvägar och bussar som samspelar höjer statusen och synen på Stockholm samnt Sverige.

Ursäkta för klen stavning.
Citera
2012-03-17, 19:19
Medlem
Para-medics avatar
Ja jag håller fullständigt med. Tycker gott man kan bygga vidare T-banan i alla riktiningar, byta alla Blåbussar mot spårvagn/Tvärbana etc.
Det kostar pengar men man får tillbaka det med en mycket bra kollektivtrafik med hög tillfärlitlighet.

Dessutom finns det pengar att ta ifrån, typ 100 miljarder fram till 2021 är ju budgeterat för sånt (och lite annat).

Tycker nog man kan "knuffa" undan Roslagsbanan och Saltsjöbanan.. Dra Röda till Täby och cutta Roslagsbanan där. Eller jag har iofs kanske för dålig koll på vad det skulle innebära. Men Saltsjöbanan kan ge vika för tunnelbana och Tvärbanan från Sickla till Slussen istället..
Citera
2012-03-17, 20:18
Medlem
P.Gs avatar
Bra! Kan man hoppas på lite snyggt designade stationer också eller är det att hoppas på för mycket?
Citera
2012-03-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ja jag håller fullständigt med. Tycker gott man kan bygga vidare T-banan i alla riktiningar, byta alla Blåbussar mot spårvagn/Tvärbana etc.
Det kostar pengar men man får tillbaka det med en mycket bra kollektivtrafik med hög tillfärlitlighet.

Dessutom finns det pengar att ta ifrån, typ 100 miljarder fram till 2021 är ju budgeterat för sånt (och lite annat).

Tycker nog man kan "knuffa" undan Roslagsbanan och Saltsjöbanan.. Dra Röda till Täby och cutta Roslagsbanan där. Eller jag har iofs kanske för dålig koll på vad det skulle innebära. Men Saltsjöbanan kan ge vika för tunnelbana och Tvärbanan från Sickla till Slussen istället..

Intressanta synpunkter du har där. Men som du kanske ser på en vanlig karta vid roslagsbanan, så ser du att om man "cutar av den" i täby så försvinner ju grenen mot näsbypark som redan sticker av i Djursholm. Och jag skulle ju gärna se roslagsbanan närmare centrum. I alla fall på norrmalm. Sen har ju den en del historiskt värde där vid gamla fina östa station. Och dina åsikter om saltsjöbanan är lite intressanta också. Då tunnelbanan ska byggas ut till nacka och saltsjöbanan servar en kort bit av dom väldigt nordliga delarna av nacka och sen salsjö och saltsjöbaden. Så ser jag det som svårt att tuben ska ersätta saltsjöbanan. Sen finns det faktiskt ett formellt beslut om att tvärbanan ska bli en del av saltsjöbanan och sluta i slussen. Men det ät lagt på is just nu pga att det skulle kosta väldigt mycket.
Citera
2012-03-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Tycker det viktigaste är att kommunikationen från Nacka/Värmdö till Kista/Vreten/Akalla blir bättre det är sjukt många som jobbar i dessa områden och idag suger kommunikationerna totalt (massa byten).

Man skulle även minska belastingen på Gröna linjen genom att se till att resande från Tyresö till Kista väljer att åka till Sickla istället för Gullmarsplan/Centralen

Huruvida det finns någon enorm trafikström mellan Nacka och Kista har jag ingen aning om även om det låter otroligt.

Men saken är ju den att det med största sannolikhet skulle gå snabbare att åka från Nacka till Kista med en direktlinje från Nacka till Slussen och Fridhemsplan och byte vid Fridhemsplan till blå linjen, jämfört med en sicksack-linje över Slussen, T-centralen och vidare. Det senare alternativet blir visserligen byteslöst men den totala reslängden, och därmed restiden, blir betydligt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in