Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
När jag gick utanför min lokala högstadieskola nyligen såg jag en skylt på dörren att skolan inte var allmän plats under undervisningstid. Därmed borde man få ha kniv, förutom att gymnasie- och grundskolor uttryckligen är nämnda i Knivlagen.
Men hur är det med exempelvis dagis, högskolor/universitet, sjukhus och liknande? Är de inte allmän plats borde det väl vara okej.
Allmän plats ska tolkat ganska extensivt.
Här har du var förarbetena säger om saken:
Prop. 1999/2000:27 s. 83
Begreppet allmän plats i knivförbudslagen har samma innebörd som det har i brottsbalken. Med uttrycket "allmän plats" avses således plats inom- eller utomhus som är upplåten för eller frekventeras av allmänheten, t.ex. gata, torg, tunnelbane- eller järnvägsstation. Även tåg, båtar, hotell, restauranger, affärslokaler, teater- eller biograflokaler och dylikt utgör allmänna platser i den mån och under den tid allmänheten har tillträde till dem. Entréer och väntrum på ett sjukhus och i myndigheters lokaler kan således vara att betrakta som allmänna platser, nämligen om allmänheten kan sägas ha tillträde dit. Här är det alltså förbjudet att inneha knivar m.m. om innehavet inte är befogat.