2012-03-03, 12:19
Medlem
soperheros avatar
Läser Fysik B på distans, och har fastnat på en uppgift. Eftersom boken inte är mycket till stöd och jag inte alls vet hur jag ska gå till väga, så provar jag om jag kan få hjälp här. Uppgiften är följande:

Citat:
Då en elektron övergår från en nivå med energin -4,56 eV till en lägre nivå sänds en foton ut med våglängden 670 nm. Därefter övergår elektronen från denna nivå till grundtillståndet i atomen och då sänds ytterligare en foton ut med våglängden 420 nm.
Vilken energi har grundtillståndet?
Citera
2012-03-03, 12:43
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soperhero
Läser Fysik B på distans, och har fastnat på en uppgift. Eftersom boken inte är mycket till stöd och jag inte alls vet hur jag ska gå till väga, så provar jag om jag kan få hjälp här. Uppgiften är följande:
Bevarandelagen som skall användas här är energiprincipen. Men hur man löser uppgiften annars har jag absolut ingen aning om. Men jag googlade lite på "foton energi" och kom fram till att energin av en foton är:
E = hf
Där h är plancks konstant och f är fotonens frekvens. Frekvensen kan vi beräkna eftersom vi vet dess hastighet och dess våglängd.

Ty vi vet att:
c = λf
Ljushastigheten i vakuum är lika med våglängden multiplicerat med frekvensen. Där kan vi lösa ut f och använda för att beräkna E_foton.

Tänk då på att energin alltid bevaras.

Antag:
Vi har energi 4. Men vi lämnar ett tillstånd och träder in i ett lägre tillstånd med energi x. Dock sändes en foton ut med energi 1. Vad är då energi x? Jo den måste vara 3 eftersom energin bevaras.

Lycka till med uppgiften.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in