2012-02-27, 02:27
Medlem
Får hoppas att någon duktig kock är vaken. Jo, det är som så att jag ska baka bröd, men har bara mjöl, salt, margarin/smör, vatten, bakulver och olivolja. Vad är det absolut snabbaste och enklaste att baka med detta?

Är nästintill i akut behöv av frukostbullar.

Tack.
Citera
2012-02-27, 02:39
Medlem
dantisens avatar
Har du mjölk hemma? Isåfall kan du slänga ihop scones http://www.tasteline.com/Recept/scones_2c_grundrecept
det är nog det närmsta du kommer frukostbullar utan jäst tyvärr.
Citera
2012-02-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dantisen
Har du mjölk hemma? Isåfall kan du slänga ihop scones http://www.tasteline.com/Recept/scones_2c_grundrecept
det är nog det närmsta du kommer frukostbullar utan jäst tyvärr.
Jag har ju inte det, tyvärr... det är den perioden i månaden då fattigdomen står för dörren.
Citera
2012-02-27, 03:18
Medlem
Sereenas avatar
Det går att göra scones utan mjölk/fil blir lite annorlunda konsistens på dom bara. (Brukar göra sånna själv)
Citera
2012-02-27, 05:42
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Påminner om ingredienserna man hade i pinnbröd (förutom olivoljan då)

Recept från Tasteline:

5 dl vetemjöl

2 tsk salt

2 tsk bakpulver

2 dl vatten

Du kan ju skippa att ta med degen i en plastpåse ut i skogen och sen rulla den runt en pinne och grilla över öppen eld även om det är det bästa sättet att äta pinnbröd. Kan ju bli lite stressigt på morgonen liksom så vanlig ugn funkar fint det med. Bara att ta ut när de är gyllenbruna!
Citera
2012-02-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Påminner om ingredienserna man hade i pinnbröd (förutom olivoljan då)

Recept från Tasteline:

5 dl vetemjöl

2 tsk salt

2 tsk bakpulver

2 dl vatten

Du kan ju skippa att ta med degen i en plastpåse ut i skogen och sen rulla den runt en pinne och grilla över öppen eld även om det är det bästa sättet att äta pinnbröd. Kan ju bli lite stressigt på morgonen liksom så vanlig ugn funkar fint det med. Bara att ta ut när de är gyllenbruna!
Tack! Detta var till stor hjälp. Visst blev det lite torrt och en aning hårt, men det var nog till viss del mitt fel och inte de ynka ingredienserna! Perfekt levebröd till den fattige, helt enkelt!
Citera
2012-02-28, 22:03
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Tack! Detta var till stor hjälp. Visst blev det lite torrt och en aning hårt, men det var nog till viss del mitt fel och inte de ynka ingredienserna! Perfekt levebröd till den fattige, helt enkelt!

Roligt att höra, nu blev jag rätt glad här, kul att kunna hjälpa nån lite. Hoppas att ekonomin blir bättre snart för dig så att du får råd till lite fler ingredienser!
Citera
2012-03-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Om du har råd med lite olja och ett paket jäst, får du enligt mitt tycke ett mycket godare bröd.

Vanligt vitt matbröd

50 gr jäst
5 dl 37 gradigt vatten
2 tsk salt
1-2 msk olja
c:a 13 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degskål och tillsätt det ljumna vattnet, oljan och saltet. Rör, till jästen har löst sig och tillsätt sedan mjölet i omgångar. Arbeta degen väl till den släpper skålen någorlunda. Låt jäsa i 40 minuter.

Ta upp degen på bänken och dela i önskat antal

16 delar för "frallor"
8 delar för att göra baguetter
2 delar för formbröd eller limpor.

Placera dessa på bakplåtspapper och jäs ytterligare en gång i 40 minuter.
Pensla med uppvispat ägg med några droppar vatten. Med fördel kan bröden beströs med vallmo eller sesamfrön.

Grädda:

Frallor 250 grader i c:a 8 minuter

Baguetter 225 grader i c:a 15 minuter

Formbröd 175 grader i c:a 35 minuter
Citera
2012-03-02, 12:15
Medlem
Det absolut enklaste sättet att baka på är ju att ha en surdegsstart i kylen. Bara ta fram och aktivera före man går till jobbet.
Då man kommer hem från jobbet och lagar mat kan man sätta igång en deg med surdeg i.
Slå upp till frukostbröd och sätt in på mjölad plåt i kylen.
På morgonen sen så sätter man plåten ovanpå spisen. Sätt in en tom plåt/baksten i ugnen och sätt igång den på 275 grader.
Då den är varm tar man ut plåten ur ugnen och lägger över frukostbröden på den.
Baka i ca 10 minuter.

Vill man ha en härligt krispig skorpa på brödet sätter man in en djup plåt längst ner i ugnen då man startar den.
Slå i 2-3 dl vatten då man sätter in bröden och baka sen som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in