2011-09-08, 16:17
Medlem
Ja jag vet att ämnet tagits upp, vändits på, vridits runt, vrängts mm...
Men, inga ordentliga svar =( eller?
Jag köpte en iphone 4 via annons.
Fick med kvitto med namn (från 3), obruten förpackning, fungerande telefon. IMEI-nummer överrensstämnde med kvittot.
"Ägaren" hade skaffat 24-månaders bindningstid men sålde (och skulle fortsätta använda sin gamla mobbe) för han behövde pengar. Ok..

Jag gick till 3 butik för att lägga till försäkring, de hade sagt till mig på kundtjänst att det gick om man uppvisade mobilen så de fick kolla skicket. Detta stämde förvisso inte, men jag visade dock upp den i butik.
Efter 6 veckor spärrades den för samtal in/ut!

På 3 säger de att jag ska lägga mobilen i byrålådan och glömma hela saken - se det som en dyr läxa!
Polisen tycker detta ska gå att lösa mellan mig och 3 (men det tycker inte 3) (För övrigt var mobilen INTE polisanmäld när den spärrades, så då lär den inte varit det innan heller.)
Mac vill inte ta i det.
Mitt försäkringsbolag vill inte ta i det.
Konsument Göteborg tyckte först att jag hade rätten på min sida, att operatörer EJ har rätt att spärra mobiler man köpt begagnat med kvitto.. men nu börjar de vackla och tänka att operatören HAR rätt att spärra mobiler hur som helst. Det fanns inget jag kunde kontrollera innan köpet som hade avslöjat att det låg bedrägeri bakom.. ingen stöldanmälan hos polisen och ingen spärr hos 3.

Jag tror: nån säljkåt provisionsbög på 3 har sålt ett 24-månaders abonnemang med iphone utan ordentlig id-kontroll av köparen, efter ett par veckor går fakturor ut och antingen betalar ingen eller så anmäler den som fått fakturorna.. och så är skiten igång..!

Hur skyddar man sig ifrån det? Säg inte - "köp inte begagnad mobil via blocket", för det MÅSTE ligga på operatören! Det är abonnemanget som inte betalas! Enligt kontraktet får mobil säljas vidare under bindningstiden..

Kan man byta ut IMEI-numret så den fungerar helt?

Inga töntsvar, tack!
Citera
2011-09-08, 16:56
Medlem
Sluberts avatar
De du kan göra är att hota med media och ta med detta till domstol, det är du som är ägaren då ska dom inte spärra din telefon. Det är bara kunden som kan spärra den med hjälp av diarénummer som du får från polisen.

Stå på dig för Fan och hota dom med allt du kommer på. Funkar de inte ta med media dit
Citera
2011-09-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabster

Kan man byta ut IMEI-numret så den fungerar helt?
Nä det går inte.
Citera
2011-09-08, 17:45
Medlem
lepricons avatar
som tidigare skrev, vad ja vet ska man inte kunna spärra en telefon utan diarium nummer från polisen. däremot hade du kvitto på telefonen? gå då till polisen så ska telefonen gå igenom en undersökning där du antagligen kommer komma ur sitsen som Ägare av telefonen och då SKA 3 öppna telefonen
Citera
2011-09-11, 22:51
Medlem
http://www.ehow.com/how_7362296_change-imei-code-iphone.html
Citera
2012-01-16, 21:55
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
http://www.ehow.com/how_7362296_change-imei-code-iphone.html

Funkar de där?
Citera
2012-02-21, 12:56
Medlem
clappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabster
LÅNGT INLÄGG

Jag sitter i exakt samma sits!

Har en telefon som jag köpt obruten förpackning med kvitto (Tele2).
Efter 2,5 månader slutar telefonen fungera.

Det är "bedrägerispärrad" och det är tydligen oåterkalleligt enligt Tele2 kundtjänst.

Hur fan ska man kunna skydda sig från detta.
Personen jag köpte telefonen av är ju givetvis omöjlig att nå!

Byte IMEI låter som en drömlösning, men inte så realistisk lösning?

Jag är intresserad av hur min äganderätt på telefonen står sig mot Tele2s rätt att spärra den mot användning.

Idéer?
Citera
2012-02-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clapper

Det är "bedrägerispärrad" och det är tydligen oåterkalleligt enligt Tele2 kundtjänst.

Jag är intresserad av hur min äganderätt på telefonen står sig mot Tele2s rätt att spärra den mot användning.

Idéer?

Du har uppenbarligen köpt en stulen telefon som är ompackad på nåt vis för att se ny ut. Det är inte så mycket du kan göra dessvärre. Polisanmäl detta och lägg det bakom dig. Köp en ny telefon istället direkt från butik. Det är det enda sättet att vara helt säker.

EDIT: Det framgår inte så tydligt vart du köpt den, men om du köpt den av tele2, och den nu är spärrad så är det väl deras ansvar att ge dig en ny fungerande telefon.
Citera
2012-02-21, 14:11
Medlem
clappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aey3Phah
Du har uppenbarligen köpt en stulen telefon som är ompackad på nåt vis för att se ny ut. Det är inte så mycket du kan göra dessvärre. Polisanmäl detta och lägg det bakom dig. Köp en ny telefon istället direkt från butik. Det är det enda sättet att vara helt säker.

EDIT: Det framgår inte så tydligt vart du köpt den, men om du köpt den av tele2, och den nu är spärrad så är det väl deras ansvar att ge dig en ny fungerande telefon.

Ursäkta min otydlighet, börjar bli lite uppgiven här.

Telefonen är köpt av en person på blocket med kvitto, obruten förpackning enbart 5 dagar gammalt kvitto.
Tar uppgifter på säljaren som inte är samma person som namnet på kvittot.
edit: Det fanns en vattentät historia till varför säljaren ej själv sålde den.

Senare visar det sig att telefonen är utplockad via ett bedrägeri och sen spärras den.

Jag har ju gjort ett korrekt köp och betalat 5000 kr kontant på plats (Nypris olåst 5800).
Dock så var de slut i lager överallt.

En riktig förlustaffär.
Skall ringa till Tele2s kundesäkerhetsavdelning och kolla vad som går att göra, förmodligen ingenting.

Funderar på att starta en tråd enbart om huruvida man kan skydda sig från dessa saker vid köp av begagnade mobiltelefoner. Som jag ser det är kunde jag inte undvikit att hamna i denna situation.

Bättre att köpa en gammal telefon istället när man letar på blocket. Obruten förpackning är livsfarligt!
Senast redigerad av clapper 2012-02-21 kl. 14:16. Anledning: förtydligande
Citera
2012-02-21, 19:14
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Det är på gränsen till att räknas som stulen. Och då god tro inte gäller på äganderätt längre. Så är det Tele2 (eller försäkringsbolag då tele2 säkerligen har försäkring) som äger telefonen och de får spärra den.

Du kan dock kräva pengarna tillbaka av säljaren.

Edit: Nej, det är svårt att skydda sig. Helst så ska man köpa via förmedlare eller av kända företag. De är ofta piggare på att betala tillbaka om något visade sig vara stulet.

Köper man något väldigt billigt så kan man även åka på åtal för häleri.
Senast redigerad av miikos 2012-02-21 kl. 19:17.
Citera
2012-02-22, 08:48
Medlem
clappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är på gränsen till att räknas som stulen. Och då god tro inte gäller på äganderätt längre. Så är det Tele2 (eller försäkringsbolag då tele2 säkerligen har försäkring) som äger telefonen och de får spärra den.

Jag skall ringa en person på Tele2 ang detta i morgon och kolla exakt vad som gäller.

Citat:
Du kan dock kräva pengarna tillbaka av säljaren.

Säljaren är en bedragare som inte går att få tag på tyvärr, han är skyldig mig 5000 kr.

Citat:
Edit: Nej, det är svårt att skydda sig. Helst så ska man köpa via förmedlare eller av kända företag. De är ofta piggare på att betala tillbaka om något visade sig vara stulet.

Rent generellt så borde det vara säkrare att köpa telefoner som är minst 3 månader gamla.
Då borde eventuella stöldspärrar eller bedrägerispärrar gått igenom.
Jag skall fråga Tele2 om detta också, hur kunde jag genomfört detta annorlunda?
Är också intressant om man kan få Tele2 att notera att äganderätten gått över till mig vid ett köp.

Så att de håller isär abonnemanget och själva telefonen.

Citat:
Köper man något väldigt billigt så kan man även åka på åtal för häleri

Ingen risk denna gång
Citera
2013-04-05, 23:20
Medlem
Citat:

Idéer?

Bumpar liv i den här tråden eftersom jag sitter i nästan precis samma situation idag!

Köpte en iPhone 5 på blocket, med kvitto och överensstämmande IMEI och upptäckte efteråt att den var bedrägerispärrad hos Tele2. Ursprungligen köpt med falsk (stulen) legitimation alltså. Vad jag läst mig till så gäller god tro fortfarande (trots ändringen 2003) i ärenden som detta, men Tele2 kan kräva tillbaka telefonen från mig mot en ersättning.

När jag talat med dem om ärendet har de dock inte visat något intresse av detta utan har bara hänvisat mig till killen som sålde till mig, som såklart inte går att få tag på längre. Jag har gjort en polisanmälan men väntar mig inte att den kommer leda särskilt långt...

Just det här med Tele2:s rätt att låsa telefonen vs att den lagligen är min egendom är ju rätt intressant. Nån som vet vad som gäller?

Rent tekniskt, är det så att luren bara är blockad i Tele2:s nät? Dvs om jag låser upp den via nån online-tjänst, går den då att använda med t.ex. Telia?

Hur gick det för dig, clapper? Lyckades du få spärren bortplockad?

Och sist, om polisutredningen läggs ner och Tele2 inte gör nåt anspråk på telefonen, kan jag då sälja den vidare för dess iPod-funktionalitet eller räknas det som nån form av häleri?

Många frågor, jag vet. Hoppas på grymma svar från The Hivemind!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in