2006-01-21, 09:00
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Jag vaknade upp här för en stund sedan och upptäckte att jag tydligen har spytt lite i sömnen inatt...gör det ibland när jag är en aning berusad...det var inga betydande mängder kräk som kom...men tillräckligt för att byta sängkläder tycker jag....och då kom jag att tänka på en grej...en väldigt intressant och spännande grej....hur ofta bör man byta sängkläder?...förutsatt att man inte spytt eller kletat ner dom med andra prylar...själv byter jag varannan vecka ungefär...är det för ofta?...har hört att kvalster trivs bäst i rena sängkläder...och jag vill helst slippa kvaltser och andra djur i sängen så gott det går...vad händer om man ligger i samma sängkläder året runt?...kan man bli sjuk eller nåt då?....ursäkta att jag inte använder ordentliga meningar med stor bokstav i början som sig bör...men det känns som om det kvittar på något vis....kom igen nu...berätta allt ni vet om byte av sängkläder...nackdelar och fördelar...egna erfarenheter m.m....nu skall jag kolla efter lediga tider i t-stugan (tvättstugan)...hörs!
Citera
2006-01-21, 09:05
Medlem
Capones avatar
Övrigt => Bostad

/Moderator
Citera
2006-01-21, 09:54
Medlem
Tribals avatar
Min säng bytas väl 1 gång/6 månader

Kanske oftare när flickan får nog. Gör man som jag gör - skiter i det - så slipper man helt och hållet men på nåt sätt så bytas det ändå
Citera
2006-01-21, 09:57
Moderator
Sun Rulers avatar
En gång i veckan blir det i genomsnitt.
Citera
2006-01-21, 09:59
Medlem
Var 14:e dag så här års, kanske lite oftare sommartid. Sovrum med söderläge...
Citera
2006-01-21, 10:16
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribal
Min säng bytas väl 1 gång/6 månader

Kanske oftare när flickan får nog. Gör man som jag gör - skiter i det - så slipper man helt och hållet men på nåt sätt så bytas det ändå
Det var lyxigt. Vore det inte billigare att bara skifta sängkläder...?

Fakta: var tredje vecka. Det har min mor lärt mig, och hon kan sån't.
Citera
2006-01-21, 10:18
Medlem
Varannan vecka året om, men så har jag inte ngt. söderläge som plågar mig heller.
Citera
2006-01-21, 10:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Beträffande kvalster

Kan man utveckla kvalsterallergi om man är dålig på att byta sängkläder?
(Dvs. byter sällan, gäller ett litet barn.)?

För att kvalster skall trivas i sängen skall det vara en hög luftfuktighet i sovrummet och en dålig ventilation. Att inte byta lakan leder inte i sig till att kvalster förekommer om inte de övriga förutsättningarna finns.

http://allergi.nu/fragor/kvalsterallergi#fraga5502
Citera
2006-01-21, 10:31
Medlem
Schaffers avatar
ungefär 12 gånger per år. Hur ofta man behöver byta har delvis att göra med hur stor säng man har också. Min är 1,4 m bred.

På vintern kan det dröja längre mellan bytena än på sommaren.
Citera
2006-01-21, 10:32
Medlem
Tribals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Det var lyxigt. Vore det inte billigare att bara skifta sängkläder...?

Fakta: var tredje vecka. Det har min mor lärt mig, och hon kan sån't.

Haha sorry, förstår att det var jätteroligt Ska genast rätta till problemet!

Jag undrar fö om det är rent utav farligt för hälsan att sova i för smutsiga sängkläder!? Kan det kanske bildas en massa satans elaka kvalster som kan få en att bli dålig?
Citera
2006-01-21, 18:52
Medlem
jomenvisst84s avatar
Hmmm... känner mig nästan lite snuskig som byter c:a 1gång per år... eller när jag drar hem nåt fruntimmer (vilketfaktiskt brukar bli c:a 1 gång/år)
Citera
2006-01-21, 20:19
Medlem
flygers avatar
Det brukar variera hur länge sängkläderna får tjänstgöra mellan tvättarna.
En gång i månaden brukar det väl minst bli bytt.

Mitt mål är att byta en gång i veckan eller åtminstone varannan vecka men det är ju såååå tråkigt att stoppa in täcket i påslakanet.
Men nu har jag läst om något trick som gör det enkelt. Rapport kommer när jag provat metoden.

Men det kan bli tätare mellan bytena om man har haft aktiviteter i sängen som varit särskilt svettiga eller kladdiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in