2012-02-15, 02:27
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade för mig att mannen var identifierad, och OM han skulle vara det, så borde han vara uppkollad. Men jag kan ha fått detta med identifikation om baktassen.

Varför en identifikation om baktassen?
Denna person RA har ju haft sin Morsa som chef över hemtjänsten Mariestad "uppgifter enligt källor med information till mig" - nu är hon pensionerad.

RA bör ju vara intressant för oss alla andra i utredningen på tråden "helena anderssons försvinnade" eftersom du är den första och enda som yppit något om RA direkt ut på tråden och frågat om denna person, du har också själv nämnt RA - som kan ha vart den som är identiferad gått på Marieholmsbron med Helena!?

Denna RA är eller var även känd bland Mariestad folk från sena 80-talet till 90-tal, som Mannen/killen med shorts därför han hade det för vana knalla runt med med vitat/ljusa shorts i Mariestad från vår till höst i ungdomen, både i regn/hagel och rusk och bister frostkyla på vårkanten till höst.

Några tankar om ovan inlägg upp till diskussion?".
Senast redigerad av kungkarl12e 2012-02-15 kl. 03:04.
Citera
2012-02-15, 21:35
Medlem
zahara99s avatar
I Veckans Brott låter det på systern U som att Helena ringer när kvällen strax är slut, att Statt stänger. U säger att Helena berättar om vilken "jättekul kväll hon haft..."

Ponera att klockan är närmare två. Då använder du ordet "haft". Om det är en pågående kväll, säger du nog "har". Får en känsla av att något i det Helena berättar om i telefon till U, får U att (intuitivt?) säga "ta en taxi". U säger ju själv att de brukade gå hem, inte ta en taxi. Alltså tänker jag att det finns något som U vet som inte Helena vet, eftersom Helena går hem och inte tar till sig systerns tips. Pengar fanns ju innanför dörren i hemmet, det skulle ju U ordna.

Jenvén säger i inslaget i Veckans Brott: "Se Helena som person". Ställer jag detta mot att Helena tycks ha lämnat förfesten i hast (nycklar och plånbok glöms kvar), att det varit gruff i kompisgänget kring, kanske BW, och att Helena ville förhindra att något otrevligt hände, ja då hamnar vi ju i kompisgänget och deras i sin tur vänner.

Så om vi kliver "utanför" Helena, ser en helhet som Jenvén ville, vilka personer ser vi då? Vad minns folk från M-stad om att något var på gång, småbus, storbus? Vilka personer var kända bråkstakar? Och vilka ansågs vara tillräckligt labila för att gå över alla gränser? Sist men inte minst, vem eller vilka skulle ha varit i en sådan situation att det som Helena visste (vad det nu var) ville förhindra henne att agera (gå till polisen)? Någon/några visste att Helena visste...vad?
Citera
2012-02-15, 22:50
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=kungkarl12e]
Citat:

Varför en identifikation om baktassen?
Denna person RA har ju haft sin Morsa som chef över hemtjänsten Mariestad "uppgifter enligt källor med information till mig" - nu är hon pensionerad.

RA bör ju vara intressant för oss alla andra i utredningen på tråden "helena anderssons försvinnade" eftersom du är den första och enda som yppit något om RA direkt ut på tråden och frågat om denna person, du har också själv nämnt RA - som kan ha vart den som är identiferad gått på Marieholmsbron med Helena!?

Denna RA är eller var även känd bland Mariestad folk från sena 80-talet till 90-tal, som Mannen/killen med shorts därför han hade det för vana knalla runt med med vitat/ljusa shorts i Mariestad från vår till höst i ungdomen, både i regn/hagel och rusk och bister frostkyla på vårkanten till höst.

Några tankar om ovan inlägg upp till diskussion?".

Jag har tidigare skrivit att jag hade för mig att mannen vid parkeringen hade identifierats. Jag vet inte vem denne man var. OM denne kille inte identifierats, så hade jag fått detta om baktassen.

Jag frågade i inlägetg om RA kan ha varit den som gick över bron med Helena. Jag frågade inte om han var mannen på parkeringen. Jag vet alltså varken vem den ev. mannen på bron eller mannen på parkeringen var - eller om de var densamme.
Citera
2012-02-16, 04:45
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote=Prinzezzan][quote=kungkarl12e]

Citat:
Jag har tidigare skrivit att jag hade för mig att mannen vid parkeringen hade identifierats. Jag vet inte vem denne man var. OM denne kille inte identifierats, så hade jag fått detta om baktassen.
Med andra ord så kan vi koppla bort shortsmannen, eller?

Citat:
Jag frågade i inlägetg om RA kan ha varit den som gick över bron med Helena. Jag frågade inte om han var mannen på parkeringen. Jag vet alltså varken vem den ev. mannen på bron eller mannen på parkeringen var - eller om de var densamme.

Kan vi vara säkra på att iaktagelsen Marieholmsbron med helena och mannen med ljus klädsel och iaktagelsen sjukhusets parkering inte är sammankopplade med varandra?

Tankar om det?
Citera
2012-02-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Känner att detta inlägg med frågan till MickeR från Kvasta-sara är aktuellt med tanke på diskussionen på tråden senaste tiden.
Ta nu inte illa upp MickeR, men flera flertalet utöver jag och kvasta-sara undrar om skallgångskedjorna även omfattade platsen Y, området Ymseborg?
Vi vore väldigt tacksamma för svar! Och hoppas du vill svara!

Hejsan !!
Jo, området runt Ymseborg fanns också med bland skallgångarna.
Skallgångarna gick ju som jag tidigare beskrivit längs alla "utfartsvägar" från mariestad med alla sidovägar. Principen var ju "där man kan åka med bil + ca 50m"
Återigen så vill jag poängtera att det inte finns någon garanti för att varje plats i dessa områden blivit 100% genomsökta. Folk kan ju ha gått runt vissa hinder etc under skallgången.

Vad jag kan se av några anteckningar jag har kvar, så gick kedjan i orådet mellan väg 202 och 201 (mariestad-töreboda samt mariestad-moholm) och mellan ymsen i öster och "Bengtstopavägen" i väster den 24 juni. Totalt var då c:a 600 personer i kedjorna den dagen.

// Micke
Citera
2012-02-16, 16:30
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Hejsan !!
Skallgångarna gick ju som jag tidigare beskrivit längs alla "utfartsvägar" från mariestad med alla sidovägar. Principen var ju "där man kan åka med bil + ca 50m"
Återigen så vill jag poängtera att det inte finns någon garanti för att varje plats i dessa områden blivit 100% genomsökta. Folk kan ju ha gått runt vissa hinder etc under skallgången.

Vad jag kan se av några anteckningar jag har kvar, så gick kedjan i orådet mellan väg 202 och 201 (mariestad-töreboda samt mariestad-moholm) och mellan ymsen i öster och "Bengtstopavägen" i väster den 24 juni. Totalt var då c:a 600 personer i kedjorna den dagen.

// Micke

Hyvens micke!
Tack för att du är engagerad fortfarande.

Hur omfattande var skallgången närområdet Ymseborg med en vokalulär kontroll brunnen(shaktet)?. och även hur kedjan gick över marken mossen/sankmarken nedanför brunnen?
Har du någon eller några anteckningar om det?
Citera
2012-02-16, 17:30
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Hejsan !!

// Micke

En ytterliggare fråga:

Kan du tänka dig att göra ett sista ryck skallgång till vårkanten April/maj att samordna en ny skallgång på platsen Y "Ymseborg" med frivilliga från Mariestad och från annat håll?
Det finns för mycket omständigheter ((både rykten och annat) som talar för att det kan vara en slutdestination för Helena A.
Platsen Ymseborg med närområde är begränsad och behöver inte vara en överkommlig uppgift.
Det som behövs är en eller par frivilliga dykare som kan gå ned i brunnen(shaktet) och plocka pinn på sten eller anna bröte på botten.
Frivilliga hundägare med känsliga hundar som kan nosa efter rätt lukter "mossen/sankmarken nedanför brunnen" behövs gås igenom grundligt.
Även området runt parkeringen 50-75 meters radie eller varför inte upp till 100 meter för att vara på den säkra sidan behövs kontrolleras systematiskt och gås genom med att luckra upp marken med spett eller annat och låta känsliga hundar lukta och se efter någon reaktion.

Vad tror eller känner Du om ovanstående fråga, Micke?

KK12
Citera
2012-02-16, 21:36
Medlem
Citat:
Hyvens micke!
Tack för att du är engagerad fortfarande.

Hur omfattande var skallgången närområdet Ymseborg med en vokalulär kontroll brunnen(shaktet)?. och även hur kedjan gick över marken mossen/sankmarken nedanför brunnen?
Har du någon eller några anteckningar om det?

Oj, det har jag ingen aning om. Grupperna (som oftast var runt 20-30 personer) fick varsin karta med de vägar de skulle följa. Jag förmodar att varje grupp noggrant kollade "sina" områden. Jag fick mycket varierade feedback från de olika grupperna med allt från ett "OK" på kartan till listor med brunnar etc som gruppen ej kunnat genomsöka. Hur det var vid just Ymseborg kommer jag inte ihåg, och jag har ju som sagt bara delar av materialet kvar.

Och återigen...skallgångarna letade efter vägar/stigar där man kunde ta sig fram med bil + c:a 30 meter åt sidorna...och självklart lite ytterligare på de platser där man kan misstänka att någon skulle kunna gömma något.
Det var alltså inte en "total dammsugning" av samtliga ytor i och runt mariestad...det är ju orimligt att kunna göra en sådan sak så vi jobbade efter tesen att någon dumpat en kropp från en bil.

// MickeR
Citera
2012-02-16, 21:48
Medlem
Citat:
En ytterliggare fråga:

Kan du tänka dig att göra ett sista ryck skallgång till vårkanten April/maj att samordna en ny skallgång på platsen Y "Ymseborg" med frivilliga från Mariestad och från annat håll?
Det finns för mycket omständigheter ((både rykten och annat) som talar för att det kan vara en slutdestination för Helena A.
Platsen Ymseborg med närområde är begränsad och behöver inte vara en överkommlig uppgift.
Det som behövs är en eller par frivilliga dykare som kan gå ned i brunnen(shaktet) och plocka pinn på sten eller anna bröte på botten.
Frivilliga hundägare med känsliga hundar som kan nosa efter rätt lukter "mossen/sankmarken nedanför brunnen" behövs gås igenom grundligt.
Även området runt parkeringen 50-75 meters radie eller varför inte upp till 100 meter för att vara på den säkra sidan behövs kontrolleras systematiskt och gås genom med att luckra upp marken med spett eller annat och låta känsliga hundar lukta och se efter någon reaktion.

Vad tror eller känner Du om ovanstående fråga, Micke?

KK12

Rent spontant så måste jag svara nej på frågan att anordna något sådant.
Det finns ju ett otal platser där "folk" påstår att kroppen skall finnas.
Flera alternativ har ju nämnts av flera olika här på FB (du var ju själv för inte så länge sedan säker på att det var kvarnstensbrottet). Jag har fått "tips" från folk jag mött på stan...jag har fått brev från siare och folk med pendlar etc, som också har "bevis" för vart hon skall finnas.
(och, ja...dessa olika "tips" har jag vidarebefordrat)

Får jag däremot frågan av en myndighet så ställer jag självklart upp med de resurser jag har, samt försöker engagera frivilliga.

Självklart kan jag tänka mig att plocka fram tuberna och hjälpa till om någon annan anordnar något, men då vill jag ju självklart ha lite mer på fötterna om anledningen till ett dyk på just den platsen

// MickeR
Citera
2012-02-19, 07:33
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Rent spontant så måste jag svara nej på frågan att anordna något sådant.
Det finns ju ett otal platser där "folk" påstår att kroppen skall finnas.
Citat:
Flera alternativ har ju nämnts av flera olika här på FB (du var ju själv för inte så länge sedan säker på att det var kvarnstensbrottet). Jag har fått "tips" från folk jag mött på stan...jag har fått brev från siare och folk med pendlar etc, som också har "bevis" för vart hon skall finnas.
(och, ja...dessa olika "tips" har jag vidarebefordrat)
Får jag däremot frågan av en myndighet så ställer jag självklart upp med de resurser jag har, samt försöker engagera frivilliga.

Självklart kan jag tänka mig att plocka fram tuberna och hjälpa till om någon annan anordnar något, men då vill jag ju självklart ha lite mer på fötterna om anledningen till ett dyk på just den platsen

// MickeR

Angående citatet, markerat i texten från MickeR:

Kvarnstensbrottet med Trankärr är lika intressant som platsen (Y) eftersom det rör sig om samma personer krets/kretsar som diskuteras på tråden med koppling till dessa platser. Skillnaden mellan platsen (Y) och Kvarnstensbrottet är lokaliseringen platsen eftersom det är lättare söka omgivningen platsen (Y) än hela kvarnstensbrottet med omgivning. Hoppas du förstår vad jag menar.
Sedan kommer platsen Sandviken med på turlistan med parkering med omnejd. Platsen Sandviken med grop känner Du själv till som kan vara av intresse diskussionen helena A, eftersom Du i skallgångskedjan -92 rekryterade en maskingrävare/skopa dit och ville undersöka en grop där! och en "vitsordad hund som varit i utlandet och jobbat i ruiner på jordbävningsområden utomlands" markerade intresse just på den platsen gropen sandviken.

- Alla dessa 3 platser " Ymseborg, kvarnstensbrottet Lugnås, Badplatsen Sandviken" skulle jag gärna vilja få undersökta i grund och botten med skallgång,dyk och hundar. Har en känsla av att det inte behövs varken siare eller andra förståsigpå hejare för att med rätt utredning med fakta genom privata eller myndighetens spanade undersökningar, lokalisera dessa 3 platser som nämts ovan.
Har en känsla av Polisen jobbar utifrån samma områden med suspekta/misstänkta personer med platser utöver mina frågeställningar.

Och varför brann det på sandviken i våras -11,i ett vedupplag eller timmerlag? - Precis bredvid parkeringen badplatsen bara några dagar efter vi diskuterat händelsen markering av hund gropen Sandviken på denna tråd?
Kan någon på tråden fixa fram direkta fakta vilket exakt datum ved/timmer upplaget brann ned, nere sandviken? Eller någon notis från en tidning?
Senast redigerad av kungkarl12e 2012-02-19 kl. 07:58.
Citera
2012-02-19, 09:14
Medlem
zahara99s avatar
Godmorgon!

Varför en jakt på plats, efter alla dessa år efter? Vad tror vi att vi ska hitta om vi finner? DNA som kan binda en GM? Skador som kan visa vilken typ av GM det handlar om (skador på struphuvud, slag mot skallen, stickningar som skadat skelett)...

Fokusera på vem/vilka som begått brottet, och en plats kommer per automatik...
Citera
2012-02-20, 08:53
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zahara99
Godmorgon!

Varför en jakt på plats, efter alla dessa år efter? Vad tror vi att vi ska hitta om vi finner? DNA som kan binda en GM? Skador som kan visa vilken typ av GM det handlar om (skador på struphuvud, slag mot skallen, stickningar som skadat skelett)...

Fokusera på vem/vilka som begått brottet, och en plats kommer per automatik...

Vad tror Du Familjen Anderssons önskan är i första hand?
Är det att gm först åker dit och sedan kan Helena A hittas?
Nä! - tror inte det. De vill väl ha Helena Hem! sedan kommer gm i andra hand. Men det bästa är att det går i hand i hand. Helena hittas och gm tvålas dit samtidigt.
Och förresten! En direkt fråga till dig..
Är Du orolig över att vi med flera på tråden diskuterar suspekta personer med kopplingar till de platser som är nämnda på tråden sista tiden?
Du vill gärna diskutera bort dessa namn och platser ,varför?

Så, nu är bollen din och svara om du nu vill.Ingetting du naturligtvis behöver göra!
Tror inte flera med mig kommer inte sakna dig, om du nu inte svarar.

kk12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in