2012-02-11, 14:49
Medlem
Jag har pga. en inflammation fått kortison under en period vilket gjort att jag blivit svullen främst i ansiktet. Jag kommer att sluta med kortisonet inom kort, hur länge kan det ta innan svullnaden helt försvinner?

Eftersom att kortisonet omfördelar saltet i kroppen vilket bidrar till vätskeansamlingar (för mig i ansiktet) borde det inte därför gå att skynda på processen genom att svettas mycket (träning, bastu mm.)? Har även fått tipset om att äta kolhydrat- och saltfattig kost, vad tror ni om det?

Tack för hjälpen!
Citera
2012-02-11, 15:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Någon vecka tar det innan ditt "mån-ansikte" försvinner.
Citera
2012-02-11, 17:07
Medlem
lithionits avatar
hur länge ska du ta kortison och vad tar du det emot?

Kortison är bra när man är akut dålig i olika tillstånd; svåra eksem, skov när man har reumatism.
Men biverkningarna är ett aber; atrofi av hud, leder, viktförändringar, depression, hormonella avvikelser. Så när det gäller kortison ska man försöka hålla behandlingen så kort som möjligt.

Men om du ska fortsätta ett tag till så kan du ju be om att få nåt diuretika på recept ex. furosemid som gör att du blir mindre svullen. Om du inte vill stoppa i dig nån medicin funkar det att dricka massa kaffe och andra vätskedrivande saker.
Alkohol är väldigt vätskedrivande, men inte ett så bra alternativ direkt
Citera
2012-02-11, 22:17
Medlem
Nyttodjurs avatar
Rör det sig kanske om en tarminflammation?

Jag har en vän som fick kortison för detta, + svåra mediciner. Idag, 3 år senare, är hans hud tyvärr fortfarande inte återställd.
Citera
2012-02-12, 00:12
Medlem
Nej, inget allvarligt så. Jag kommer om några dagar helt sluta med det och jag har inga större problem med det idag, allt tyder på att jag kommer bli helt återställd.

Det är också därför jag endast besvärar mig över svullnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in